"UNCLE, macam mana dengan Rai?" soal Daniel setibanya dia di rumah agam milik Dato Iskandar.
Tadi sewaktu nya sedang berlangsung, Dato Iskandar menelefon dan mengatakan bahwa Raihana sudah sedar.
"Uncle tak tahu nak buat apa. Rai mengamuk nak jumpa suami tak guna dia tu. Uncle tak akan benarkan lelaki tak guna tu jumpa anak uncle lagi."
Daniel mengangkat wajah memandang anak tangga. Kedua tangan dibentuk penumbuk.
Ditipu hidup-hidup masih saja Raihana mencari suaminya itu! Daniel tak akan biarkan Raihana hidup bersama lelaki seperti Muqri! Dia akan cuba apa saja cara agar Raihana sedar bahwa Muqri bukan lelaki yang baik untuknya dan dia layak menjadi pendamping hidup Raihana.
"Biar Daniel cuba pujuk Rai."
"Tolong uncle, Daniel. Hanya Daniel yang uncle boleh harapkan. Kalau boleh uncle tak nak Rai sebut nama lelaki tu lagi. Silap uncle sebab benarkan Rai kahwin dengan lelaki tu. Kalau uncle tahu benda jadi macam ni, uncle akan paksa dia kahwin dengan Daniel."
Daniel tidak tahu harus memberi reaksi apa. Biarpun Dato Iskandar setuju dengan hubungan mereka tapi Daniel tahu Raihana pasti menolaknya.
"Daniel naik atas dulu, uncle." bersama senyuman pahit, Daniel terus berlalu naik ke tingkat atas.
"Rai..." perlahan Daniel membuka pintu. Membuntang matanya melihat bilik yang sentiasa dijaga sudah tidak teratur. Bersepah bantal, selimut dan barang seharian Raihana bertaburan di atas lantai.
Raihana dilihatnya duduk memeluk kaki di sebalik katil dan kedengaran bunyi esakan Raihana. Bagai dirobek dadanya melihat keadaan Raihana sebegitu.
"Rai." panggilnya lagi seraya datang mendekati Raihana.
Daniel menjatuhkan lutut kanan sebelum sebelah lutut turut ditekan pada lantai. Kedua tangan naik menyentuh lembut bahu terhenjut-henjut itu.
"Don't touch me!" jerit Raihana seraya menolak kasar tangan Daniel dan tak semena-mena perbuatan Raihana itu membuatkan Daniel terduduk kasar di atas lantai.
"I hate you and I hate papa!" tersekat-sekat nafas Raihana. Dia hanya mahukan suaminya ketika itu.
"Kami buat semua ni sebab kami risaukan you, Rai." jelas Daniel. Berharap Raihana mengerti mengapa dia harus berjauhan dengan Muqri.
Raihana masih tak faham mengapa Dato Iskandar dan Daniel berkeras hendak dia menjauh dari Muqri. Bukankah Dato Iskandar sudah membuangnya dan bukankah Daniel sudah berjanji tidak akan menganggunya lagi?
Tersedu-sedan tangisan Raihana ingin berjumpa dengan Muqri. Mesti suaminya risau dengan dirinya. Sesak dadanya merindukan Muqri.
"Daniel, please bantu I. I nak jumpa suami I." pinta Raihana.
Semakin sakit hati Daniel dengan permintaan Raihana. Raihana yang Daniel kenali adalah gadis yang kuat dan tak mudah menangis. Entah racun apa yang Muqri taburkan pada Raihana sehingga Raihana berubah sebegitu lemah.
"No! I tak akan benarkan you jumpa dengan lelaki tak guna tu!"
"Why? Just why? Apa yang suami I dah buat pada you semua?!"
"He's a liar! Dia dah ada tunang, Rai!"
Raihana terdiam. Tangisannya juga terhenti namun air matanya deras mengalir. Hanya hunyi deruan nafas kemarahan Daniel saja kedengaran.
"Tu... tunang? Apa maksud you?"
"Yes. Suami tak guna you tu dah ada tunang and see... you tak tahu pun pasal hal ni. Selama ni suami tak guna you tu dah tipu you."
YOU ARE READING
Qaseh Raihana ©
Romantizm[Pembacaan santai + cringe] "You're enough, a thousand time enough." • • Raihana membuktikan pada papanya bahwa dia mampu hidup bersama lelaki yang bukan setaraf dengan mereka dan dia mampu hidup tanpa kemewahan. Tempoh yang diberikan hanya seminggu...