Tumbukan maut dengan kelajuan maksima itu terhenti , yang sedang diberikan oleh "Tengku Redzuan" , Senior yang terpaling kuat dalam ilmu silat dikalangan semua pelajar disini , kerap memenangi dalam pertandingan Seni Silat Anak Muda Sumatra Lara disetiap peringkat , tetap sahaja beliau no 1 juara . Beliau juga dikenali sebagai Ketua Anak Remaja Akademik , dengan badan yang gagah , kacak lagi memang menjadi pujaan hati para-para wanita dan inspirasi para-para lelaki disini .
" Redzuan.. bersabarlah wahai anak muda.. , janganlah mengajar dengan kekerasan . Engkau itu pelajar teladan , patutnya dikau ajari mereka dengan budi bahasa , janganlah sampai menyakiti mereka ."
Bunyi retakan letupan di tapak tangan Tok Janggut , genggaman tumbukan redzuan pada celah jari-jari mengeluarkan asap . Tidak boleh bayangkan bertapa lajunya tumbukan redzuan itu. Ramai pelajar disitu menjadi saksi bahwa pertama kali Redzuan tidak menahan amarah nya , apatah lagy Aeman yang baru saja menjadi pelajar di akademik tersebut terlihat perkara begitu .
Telah sampai di tingkat 3 , dalam perjalanan ke kelas pertamanya , berjalan sampai melihat ukiran lantai koridor itu , terlintas satu sosokan bayang menampakkan kain putih yang sedang bergerak laju , seperti seorang wanita yang berjalan laju entah mahu pergi ke mana , aura tarikan untuk melihat siapakah itu sangat kuat , tanpa sedari aeman menegakkan kepala lalu lihat , ternyata sudah hilang dari pandangan nya , tiba-tiba abang Mikail yang membawanya untuk ke kelas pertama sudah hilang dari radar , rupanya Aeman telah lalai berjalan terus sampai lupa rupanya dia telah tersalah jalan , kelas embun 1 sudah terlepas , abang Mikail memanggilnya datang kemari , dan menunjukkan jari bahwa inilah kelas pertamanya .
" Maafkan hamba Aeman.. , engkau telah tersalah langkah kedepan . Inilah kelas pertama tuan hamba , silakan masuk dan perkenalkan dirimu . Mari kita berangkat ke dalam.." *dengan nada yang lembut menegur aeman dan menjemput aeman untuk masuk kedalam .
Aeman berpatah balik , melihat papan tanda nama kelas di atas yang tertulis nama kelasnya , perasaan malu dan ketakutan menyerang di kepala . Memulakan langkah baharu memasuki kelas tersebut dengan senyuman . Disaat aeman memasuki kelas , mereka semua baru sahaja mahu memulakan kelas dengan menyebut nama untuk kehadiran . Guru dihadapan papan putih menghadap para pelajar berpaling muka melihat Aeman sambil memberi senyuman lebar yang manis , untuk menyambut kehadiran Aeman .
" Ohh.. engkau pelajar baru yang disebut oleh Tok Janggut?"
"Benar , bonda guru.."
"Silakan masuk, wahai parjaka muda.."
"Semua hadirin sekalian, mohon berikan perhatian. Wahai parjaka , jemputlah memperkenalkan dirimu kepada sekalian disini"
"Salam mentari sekalian , perkenalkan diriku , geranganku iaitu "Tengku Aeman" boleh sahaja sekalian memanggil hamba dengan panggilan Aeman . Hamba berasal dari Sumatra Lara . Hamba dihantarkan ke mari atas janji hamba kepada watanku , dan juga harapan agung ayahanda serta bonda hamba disana"
"Baiklah wahai Tengku Aeman, disilakan untuk duduk di meja sebaris belakang keduanya itu"
"Baiklah bonda guru.."
"Panggil saja bonda guru , Guru Maryah , gerangan penuh bonda guru iaitu Maryah binti Sultan Ismail"
"Baiklah Guru Maryah.."
YOU ARE READING
𝙃𝘼𝙇𝙐𝙎𝙄𝙉𝘼𝙎𝙄 𓇢𓆸 || HOLD
Romance- adakala mimpi yang seakan kenyataan - 𝐏𝐔𝐓𝐄𝐑𝐈 𝐌𝐀𝐒𝐘𝐈𝐓𝐀𝐇 , bidadari yang terwujud dikalangan wanita-wanita lain , sungguh terpesona sehingga kehadirannya menyedari oleh beliau , seorang pahlawan jejaka yang teguh atas tanah air tetapi l...