BAB 3 𓇢𓆸

26 7 0
                                    

Di tengah malam , suasana angin yang dingin yang menebus ke tingkap bilik aeman , rasa seperti mahu ribut , bilik yang ditinggalnya di rumah pak karim . Seperti biasa , setiap malam sebelum tidur mesti aeman termenung , teringat kenangan bersama kedua mak abahnya , tapi apakah daya , dia mesti teruskan hidup tanpa mereka berdua , takdir yang menentukan oleh Allah SWT buatnya dia kuat , mampu untuk menghadapi , tidak akan Allah SWT mengujikan seseorang jika seseorang itu tidak mampu , mengeluh aeman dan mula rasa mengantuk , entah mengapa malam ini dia merasa lain tidak seperti hari sebelum , mungkin sebab suasana yang dingin buatkan dia rasa sedikit tenang dan mudah untuk memejam mata ,

"UAGHHHH!!" *menguap si aeman

Tiba-tiba bunyi air terjun yang sungguh kuat , deras nya mengalir sungai itu , tetapi pokok yang tidak banyak ada segelintir sahaja , sekeliling seperti padang yang luas , banyak daun-daun putih bertebaran terbang , tertanya-tanya aeman dalam hatinya dan berkata..

"Dah musim bunga ke? "

"Eh ,Wah !! indahnya satu pokok bunga yang besar tu ! "

Pokok bunga sakura yang besar , terletak betul-betul tegak berdiri dari dari jauh , sedang dia melihat kearah pokok bunga besar itu , tiba-tiba terlihat ada seorang wanita yang pendek , memakai gaun putih , memandang ke arah pokok besar sambil menyentuh pokok itu ibarat sedang berhajat sesuatu , si aeman melihatnya dari jauh dan perlahan-lahan cuba datang kepadanya , angin yang kuat telah membuatkan daun-daun bunga sakura gugur berterbangan , sangat indah , terbang ke arah wanita itu , ketika si aeman sudah menghampiri wanita itu , wanita mempusingkan kepala ke belakang , tiba-tiba cahaya yang sangat terang menuju ke arah aeman yang telah membuatkan aeman silau dan tidak nampak wajahnya , ketika wanita itu mempusingkan badannya ke belakang dan berjalan menuju ke si aeman , pandangan mata aeman mulai kabur sedikit demi sedikit sehingga beliau tidak nampak wajahnya langsung , tiba-tiba , wanita itu berkata...

"Adinda.. sudah lama menunggu kehadiran kekanda.. "

"Adinda.. sungguh rindukan kanda , kemana kekanda sirna , janganlah dikau terista lagi.. wahai arjunaku.. "

"hmm.. Tengku aeman ?"

Hairan wanita itu dengan kemunculan si aeman dan si aeman terkejut kerana wanita itu sebut namanya , dan wanita itu terus memanggil, semakin ia memanggil, semakin perlahan menghilang suaranya..

"Tengku aeman.."
"Tengku aeman..."
"Tengku aeman......??"
"Tengku... aeman....??"

"Teng........" *suara makin menghilang lalu..

" *suara makin menghilang lalu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Haa.. hu.. hu.. huuu.. " *berdebar jantung aeman dan menghembus nafaskan

"Ya allah , cuma mimpi.. tapi betul ke tadi mimpi?? "

Tiba-tiba aeman menampar mukanya 2 kali untuk buktikan ia bukan mimpi sekarang

"Alhamdulillah.. betullah tadi mimpi , tapi.. siapa ye perempuan tadi , dia buat aku rasa tenang dan jantung berdebar-debar masa dia memanggil nama aku.. tapi.. macam mana dia boleh tahu nama aku? "

"hmm.. siapakah dia ya? " *berkata dengan nada perlahan

"kenapa hati rasa macam sakit sangat , sebelum ini tak rasa sepedih ini , masa malam bacaan yasin arwah mak abah aku pun.. hati rasa pedih macam ini tapi tak seberat ni.. "

Air mata mula mengalir dan aeman terkejut mata mengeluarkan air mata secara tiba-tiba, keinginan dia merasa ingin keluar dari rumah itu dan berlari menghilangkan diri , seperti arwah mak abah nya pergi meninggalkannya , dia sudah lama berfikir mahu buat begitu , kerana dia mahu hidup sendiri tanpa bantuan sesiapa , tanpa berfikir nya di pagi subuh itu aeman keluar berlari berkeliaran entah kemana , lampu jalan belum lagi menyala , telah tiba waktu subuh , azan subuh sedang yang dilaungkan ketika si aeman sedang lari berkeliaran, secara tidak secara, si aeman telah berlari sehingga memasuki hutan dalaman yang jarang rakyat kampung itu memasuki , telah jauh aeman lari ke tengah hutan..

"Huu.. huu.. kat mana aku ni? dah jauh dari kampung agaknya.."

" Gelapnya hutan ni , aku rasa aku dah kat tengah hutan" *bercakap dengan nada sesak nafas

"Eh , kenapa daun pokok tu lambai-lambai.. " *bisikan hati aeman

Ketika si aeman melihat sekeliling, dia perasan yang ada daun pokok yang besar melambai-lambai atau bergoyang-goyang yang seakan macam memanggil dia datang kearah situ , daun itu terletak di kawasan buluh , ada gerbang yang besar disitu.
Si aeman pun terpancing dengan lambaian daun pokok itu lalu dia memasuki gerbang buluh itu dan memegang daun pokok itu untuk hentikan gerakan tersebut ,
Tiba-tiba ada cahaya yang sangat terang, menyuluh ke arah mata si aeman lalu aeman terjatuh..

Si aeman pun terpancing dengan lambaian daun pokok itu lalu dia memasuki gerbang buluh itu dan memegang daun pokok itu untuk hentikan gerakan tersebut , Tiba-tiba ada cahaya yang sangat terang, menyuluh ke arah mata si aeman lalu aeman terjatuh

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
𝙃𝘼𝙇𝙐𝙎𝙄𝙉𝘼𝙎𝙄 𓇢𓆸 || HOLDWhere stories live. Discover now