#ترويض_ملوك_العشق
#الجزء_الثانى_مواجهة_القدر_ح_15
#أديبة_الأحساس_العازف_لادو_غنيم
ــــــــ
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺»
ــــــــــ
"
بـصباح اليوم التالى.الساعة العاشرة صباحاً. بـحُجرة نوم"جاسم"فمازالا يغفوا.حتى عاكست الشمس'وجههُ.فـ فتح عينيه'و'هـو يتثاقب. "صباح الخير أتمنى تكون نمت كويس"؟
تفاجئ بمن القي عليه تلك الكلمات. فـكانا هذا"جُبران "الذي يجلس علي المقعد أمامهُ يضع قدمية فـوق بعضهُما.'و'بعينيه بسمة غير مُستقره تتغير كُل ثانيه. لكن الآخر لم يروق له ذلك الصباح، مما دفعهُ للحديث بسخافة"
خير إزاي.'و'أنا إصطبحت بوشك .!!لوي فمهُ بجفاء"
نفس الشعور بالظبط. "فزعَ من فـوق التخت بزمجرة."
عاوز ايه"!مش أنا اللي عاوز إنتَ اللى عاوز"
اشعل سيجارة'و'نفخ دخانها بإستياء'و'هتف"
إنجز عاوز إيه على الصبح؟رفعَ عينيه يُطالعهُ بضيق عكس صوتهُ الراسى"
ما قولتلك إنتَ اللى عاوز. بس اللى عاوزه مش هطوله غير لو طلعت روحى.إنتَ بتلمح لإيه !!
فُكك من شُغل المساطيل دا إنتَ عارف كويس أقصد ايه. بص يا ابن أبويا مراتى هـى تاجى تاج شرفى.'و'اللى هيفكر إنُه يلمس التاج. قسماً بالله لهولع فيه حى"
أدرك أنها أخبرتهُ كُل شئ فـجلس على التخت أمامهُ يناظرهُ بمكر"
ااه مش تقول كدا من الأول. إنتَ قصدك على موضوع الزبون اللى عاوز ست الحسن'و'الجمال. بص يا خويا أنا لو مكانك هقول نفس الكلام طبعاً. بس بقى لو إنتَ مكانى هتوافق إنك تبيعها لأي كلبزم فمهُ لليسار ببسمة تنافي ما يقول"
مكانك ايه يابنى إنتَ مكانك معمول على مقاسك. مينفعش يبقى مكان حد تانى.كدا اللعب بقى على المكشوف. كُل واحد فينا خلاص كشف ورق التانى"
أنكر بحركة رأسيه تتماشي مع بسمتهُ الجافه"
ورقك إنتَ اه إنما ورقي لاء. بس مش دا موضوعنا. إسمع.'و'افهم عشان أنا مبعدش كلامى مرتين'وضع يدهُ خلف أذنيه بسخرية"
كُلى أذان صاغيه إتفصل إرغى"سجن حنقهُ داخله.'و'هتف برسميه"
عاوزك تبلغ الكلب اللى عاوز ينهش، شرف مراتى. إنى مش هرحم أمه.'و'لحظة ما إيدي تمسكه مش هعفى. إنما إنتَ فمش أنا اللى هحاسبك اللى هيحاسبك أبوك. أنا لو عليا عاوز أطلع قلبك بايدي'و'أحدفه للكلاب اللي عايز تبيع شرف أخوك ليهم.بس اللى منعنى إنك أخويا من دمى.'و'من عصب أبويا. "حرك رأسه بفظاظه"
بقولك ايه يا "جُبران" جو أمينة رزق دا ماليش فيه. خُد شوية الحنية بتوعك.'و'إطلع بره"عارضهُ برسمية بحته"
أنا اللى أقرر. بس ما علينا أنا جاي أديك فرصه أخيرة إنك تتوب'و'ترجع عن اللى في دماغك. انضف من وساخة "سالم"'و'خليك معانه مع ابوك'و'إخواتك"
أنت تقرأ
ترويض ملوك العشق
Romanceنتحدث هنا يا سادة عن ملحمة أمبراطورية المغازي تلك العائلة العريقة" التي يدير اعمالها الحفيد الأكبر «جبران المغازي» المعروف بقساوة القلب وصلابة العقل وتحطيم قلوب وأجساد من يحاولون أختراق امبراطورية المغازي" وهي أنثي راقية العقل متفتحة العقل تحمل من ا...