Bab 2

148 4 0
                                    

SAat SAat Yang mendebarkan . Pertempuran mereka sedang berlangsung .

Masing-masing sudah dilimuti darah Di kepala , Dan seluruh badan .

" Kau Okey ke daren ? " Soal Jayden . Didalam kesibukan , Jayden terperasan Daren tercungap-cungap untuk bernafas.

" Aku Okey " tapak tangan nya diletakkan Di dada. Dia mengambil nafas Dalam.

Tanpa mereka terperasan , sebuah bom Di lemparkan ke arah mereka .

Jayden sempat melari Kan dirinya . Malah , separuh jalan Daren melarikan dirinya bom ITU sudah meletup.

" Daren ! " Jayden berlari ke arahnya . Daren diangkat Di letakkan Di atas bahunya.

" Daren Qail tumpas! Move move " Tegas jayden ke arah sepasukan mereka .

Dia berlari terus menaiki kereta Yang dibawa oleh mereka untuk bertempur.
Hatinya terus menerus gelisah melihat Daren sedang tidak sedar.

Usai Jayden sampai ke destinasi , Daren dibawa ke kem mereka .

" Panggil medic segera ! " Arah ketua .

Daren dibawa ke hospital berdekatan . Doctor mengesahkan bahawa jantung Daren lemah . Kondisi jantung nya perlu dibuang Dan ditukar baharu , jika terlambat tamatlah riwayat nya .

Jayden hampir hilang kawalan selepas mendengar berita buruk Dari doctor ITU sebentar tadi . " APA aku nak buat ? " ITU sahaja Yang bermain difikirannya Sekarang .

Dia takut jika Daren menamatkan riwayat nya harini . " Ya Allah , berikanlah aku petunjuk "

Dia mengambil Telefon dari kocek seluarnya. Entah APA Yang dibuat oleh Jayden selamat 30 minit . Akhirnya , Dia sudah pun fikir masak-masak .

*****************

Mata dibuka perlahan . Terlihat sosok lelaki agak Tua berada didepannya Sekarang . " Captain ? "

Ketua nya Yang berada Di atas kerusi terus memanggil doctor selepas sahaja Daren menyedarkan dirinya .

" Erh , sakit " Daren mendengus lemah . Manja !

" Berapa lama saya tak sedarkan diri ? " Soal Daren selepas selesai Di periksa oleh dua orang doctor Yang dipanggil oleh ketuanya ITU tadi.

" Hampir seminggu Daren " Jawab ketua .

Dia memeriksa SEGALA badan tubuhnya . Cukup lengkap , Masih tiada Yang cacat .

Dia menoleh ke kanan , Kiri , depan , belakang . Tiada . Mana Jayden ?

" Captain , Jayden mana ? Mana dia ? Dia Yang patut Ada masa saya sedarkan diri "

Perubahan Wajah ketuanya ITU bagaikan nangka buruk . Wajahnya mula pucat . APA ? APA Yang jadi pada Jayden ?

" Dia - " terketar ketar suara ketuanya untuk menyebut kebenaran Yang pahit untuk ditelah oleh Daren .

" Kenapa ? " Soal Daren .

" Dia dah meninggal ! Dia tewas , sebab derma jantung pada awak Daren " terang ketuanya.

Hati Daren bagaikan dicengkam kuat . Kenapa ? Kenapa dia sanggup berkorban untuk aku ?

" Tak , Tak , captain gurau Kan ? This is joke ? " Air Mata mula membasahi pipi . Susah untuk dia menerima kebenaran ITU . 

" No , this is true Daren . Dia sanggup berkorban untuk awak . " Dia menurunkan kepalanya kebawah . Mendengus lemah .

" But why ? Kenapa dia tak biarkan aku mati je ? " Meronta ronta jiwa Daren buat masa Sekarang . Tiada sebab untuk Jayden sanggup berkorban untuk nya .

Seketika dia teringat kepada keluarga Jayden . " Siapa lagi Yang tahu tentang ni " soal Daren .

" Berita dah keluarkan statement fasal ni . Maybe semua orang da tau " terang ketua .

Daren mendengus lembut . " Alhamdulillah " dia mengeluh lega. Tidak perlu lagi dia mahu memberti tahu tentang ini kepada ahli keluarga Jayden .

Fon ! Mana fon aku ? Dia mula mencari Cari Di Dalam rak ditepi Katil , dibawah bantal . Tiada.

" Mana fon saya " soal Daren . Setelah mereka menutup perbualan sebentar tadi Daren memecahkan kesunyian ITU.

" Ada dengan saya , fon ni Jayden Yang pegang sebelum dia derma jantung pada awak Daren . Dia pesan , Ada pesanan Yang dia mahu beri tahu awak Dan isinya berada didalam fon awak ni , jangan risau fon ni belum saya buka , kata kunci awak mana lah saya tau " ketuanya menghulurkan sebuah telefon bimbit milik Daren .

Daren senyum sinis. Dia mengambil Telefon bimbit miliknya Dan meletakkan didalam laci . Malas mahu membuka APA-apa eplikasi buat masa Sekarang.
Emosi nya sedang kacau bilau . " Kenapa dia sanggup berkorban untuk aku ? Dia Ada family aku tiada apa-apa . Aku Rasa aku lebih patut Mati berbanding dia "
Hari demi Hari , hanya ini Yang bermain difikiran Daren . Ingin mencari tahu sebab Dan kenapa Jayden menderma jantungnya kepada dia .

Lima Hari berlalu , Daren Masih terlantar Di hospital besar Di Kuala Lumpur. Jam menunjukkan 5 petang . Di mula Cuba untuk membuka Telefon bimbit miliknya ITU .

Tangan meraba didalam laci bersebalahan Katilnya.

Telefon bimbit dibuka .

Dia menekan aplikasi WhatsApp. Bertubi tubi mesej daripada ahli pasukan mereka bertanya khabar.  Dua orang bapa saudaraku juga bertanya khabar. Mungkin dia sudah melihat berita  seperti Yang diberitahu oleh ketuanya.

Tiba-tiba dia melihat nombor Jayden berada dibari nombor enam . Sudah pasti Ada mesej Yang baru sahaja Di beri tahu . Kalau tidak , pasti nombornya ITU berada dibawah sekali . Daren mula curiga . Tanpa basa basi dia terus menekan nombor Jayden.

Sebuah video dikirim melalui mesejnya. Terkejut tak terkata Daren dibuatnya.
Jam menunjukkan penghantaran video sudah seminggu Yang lalu . Dia menekan video tersebut. Tangan sudah kaku memegang Telefon bimbit Yang berada didalam genggamannya.

" Assalamualaikum Sahabat Ku Daren Qail , aku Minta maaf jika aku Ada Salah dengan kau , aku Minta maaf sebab tak boleh nak selamatkan kau Semasa Kita Dalam pertempuran Tu . Aku tak tau nak buat APA . Otak aku Sekarang Rasa kosong . Kosong Yang mendalam sangat . Bila doctor kata Condition kau Sekarang , jantung kau lemah . Dan perlu Di ganti baru . Aku Rasa bersalah sangat aku tak boleh nak selamatkan kau . APA Yang aku fikir Sekarang aku nak bagi jantung aku dekat kau . Aku dah tiada peluang Yang lain untuk bantu kau pulih . Aku nak kau tahu , aku sayang kau Daren . Tapi, satu permintaan yang Aku Minta , Aku nak kau kabulkan permintaan Aku .Aku nak kau kahwin dengan bakal isteri aku . Ayla Aaileen . Dia baik Daren . Dia cantik . Aku sayang dia sangat . Kau tau Kan dia Dalam bahaya ? Dorang dah tau siapa Yang paling aku rapat . Aku harap kau boleh selamat Kan dia . Dan aku harap , kau teruskanlah tugas Kita sebagai komando Kita diperlukan oleh negara.  Maaf Kan aku sekali lagi . " Cecair Dari pada matanya terus mencurah curah membasahi pipi.

Terkesima Daren dibuatnya . Air Mata mengalir deras . " Kenapa Jayden kenapa ? Kenapa kau sanggup ? Ya Allah"
Hatinya Sekarang terasa kosong . Bagai dicucuk oleh pisau Yang tajam . Pedih dihati terasa Amat berat . Susah untuk dia menerima takdir ini.

Dia muka menjatuhkan kakinya Dari Katil . Tangan tergapah gapah memegang dinding untuk bantunya berjalan . " Jayden ! " Dia berteriak . Daren sudah berada Di lobi dimana , disitu mempunyai Ramai orang sedang sibuk lalu lalang . Seketika lutut dia terasa lemah . Daren jatuh betul betul Di depan lobi hospital.
Mata mula kabur. Melihat beberapa sosok orang Ramai sedang berada didepannya. Mata tertutup rapat .

Comando's : Daren Qail (0G)Where stories live. Discover now