EPISOD 18

633 96 24
                                    

SUASANA yang sibuk di lapangan terbang tika itu seakan-akan tenggelam tatkala pandangan dua figura saling bertaut lama. Timbul persoalan di benak fikiran Jebat tatkala tubir mata Jasmine sudah berkaca-kaca. Ada kesedihan terpancar di wajah manis itu.

Aduh.

Apa dia punya salah sehingga wajah Jasmine dirudung duka? Setahu Jebat, dia hanya memperkenalkan diri sebagai pengawal peribadi Jasmine saja. Kenapa ya pandangan Jasmine yang terselindung dengan duka itu seakan-akan Jebat  membuat kesalahan?

"Ya Tuhan, indahnya ciptaan Tuhan di depan mata!"

Nada suara Elisa yang nyaring mematikan lamunan panjang Jebat. Dia berdeham. Mengalihkan pandangannya daripada menatap wajah Jasmine Qasrina. Sedar khilafnya merenung isteri orang.

"Hai! I Elisa!" Elisa menghulurkan tangannya ingin bersalaman dengan Jebat. Senyuman tak lekang di bibir gadis kecil molek itu tatkala pandangannya bertaut dengan mata galak Jebat. Pemuda tinggi lampai bertubuh kekar di depannya ini memang berkarisma!

"Jadi, kaulah Elisa. Bodyguard Puan Jasmine selama enam tahun ni?" Jebat inginkan kepastian meskipun dia sudah diberitahu mengenai Elisa oleh ketuanya.

"Macam mana you tahu? You stalk I dalam diam..."

"Mulai hari ni, kita akan bekerjasama sebagai bodyguard Puan Jasmine. Kau boleh panggil aku Jebat. Aku harap, tak akan ada isu di antara kita untuk jalankan tanggungjawab masing-masing."

Elisa kematian kata dengan ketegasan Jebat. Lidahnya sudah terkelu dengan aura pemuda itu. Kepalanya yang tak gatal digaru-garu. Baru saja dia terpegun dengan ketampanan pemuda itu tapi nampaknya Jebat ini tak ramah orangnya.

"Puan Jasmine okey?"

Jasmine tersentak tatkala lengannya dicengkam kuat oleh Elisa. Pandangannya dialihkan daripada menatap wajah Jebat. Sedar bahawa Jebat bukan Zafri. Hakikatnya, hanya wajah mereka saja yang seiras. Ya Tuhan, Jasmine merasakan kakinya ini sudah longlai untuk berdiri tegak.

"Kenapa puan pandang saya macam tu? Saya ada salah cakap ke?"

"T... tak ada apa-apa. Sa... saya cuma letih." Jasmine memimpin tangan Elman melangkah keluar dari lapangan terbang. Tanpa hala tuju. Tak mampu lagi berhadapan dengan Jebat tatkala hatinya yang sudah sembuh kembali rapuh.

Jasmine buntu.

Kepalanya kusut dengan kejutan yang maha hebat ini. Ada wajah Zafri di depan matanya. Sayangnya, wajah itu tak mampu disentuh kerana si pemuda bukanlah Zafrinya...

"Hati-hati puan!"

Serentak dengan jerkahan itu, bunyi hon yang bertalu-talu berdengung di telinga. Bingit. Langkah Jasmine terhenti tatkala lengannya ditarik kuat ke bahu jalan. Jantung Jasmine sudah berdegup kencang tatkala menyedari bahawa dia dan Elman hampir saja dirempuh oleh sebuah kereta.

"Puan tak okey ni. Muka puan pucat."

Suara itu kedengaran lagi. Suara yang persis seperti suara Zafri. Tatkala Jasmine mendongakkan kepala, terpampang lagi wajah Jebat yang hanya sejengkal daripada tubuhnya. Terasa kelat liur di rangkungan tika bayangan Zafri masih melekat di ruang fikiran.

"Siapa awak yang sebenarnya? Kenapa papa upah awak untuk jadi bodyguard saya? Sedangkan saya dah ada Elisa untuk jaga saya dengan Elman."

Nada suara Jasmine bergetar menahan sebak. Dia tak mampu berhadapan dengan figura ini. Dia tak mahu tenggelam dengan kesedihan lagi. Kepulangannya ke bumi Malaysia untuk menjadi Jasmine yang teguh. Bukan si penyedih kehilangan suami lagi.

"Memang puan dah ada Elisa untuk jadi pengawal puan. Tapi saya hanya ikut arahan papa puan untuk jaga puan ke mana saja puan pergi. Ini arahan dan sebagai pekerja saya hanya menurut arahan Datuk Zali."

KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING) Where stories live. Discover now