14

21 6 122
                                    

Chaerin melihat Jiera yang sudah dua hari termenung. Semenjak Niki menghantar diri pulang, anak perempuannya itu banyak termenung. Dia akan keluar bilik jika dipaksa sahaja, itu pun akan tetap termenung juga.

"Adik. Mari makan. Adik janganlah fikirkan pasal suami adik tu." Jiera mengesat airmatanya.

"Adik tak fikir pasal dia omma. Adik fikirkan pasal nasib adik. Kenapa malang sangat hidup adik ni?"

"Adik janganlah cakap macamtu. Tuhan tengah uji adik. Tuhan uji, tanda tuhan sayangkan adik." Jiera memeluk Chaerin dengan erat. Dia menyandarkan kepalanya pada dada ibunya.

"Adik kena kuat, kena bangkit. Ini bukan pengakhiran hidup adik. Adik boleh bina hidup baru lepasni." Jiera hanya berdiam diri. Dia mendengar sahaja omongan ibunya.

"Adik, ni ada surat." Jeno masuk ke dalam rumah sambil memegang satu sampul surat.

"Surat? Siapa bagi?" Jiera mengerutkan dahinya.

"Entah, abang baru nak tidur dekat pangkin luar tu. Tiba-tiba orang datang bagi surat." Jiera mengambil surat tersebut. Dia terdiam apabila mengetahui surat itu adalah surat tuntutan cerai. Dia melihat Niki sudah menandatangani surat itu.

'Pasti dia nak aku sign.'

"Oh surat cerai? Kau sign jela adik. Kau boleh dapat lelaki yang lebih baik dari jantan pengecut tu." Jeno mengepal penumbuknya. Jiera memandang abangnya yang sedang menahan amarah.

"Sabar abang. Sudahlah bergaduh dengan Niki. Tak akan selesaikan apa-apa pun." Jiera meletakkan surat itu di atas meja. Dia merenung surat itu sejenak sebelum menandatangani surat itu.

Jiera menahan tangisnya. Tidak sangka perkahwinannya yang telah dibina selama 5 tahun, berakhir seperti ini. Jiera mengusap perutnya sambil menggigit bibirnya dengan perlahan.

"Sayang duduk dengan ibu je tau? Ibu akan jaga anak ibu ni dengan sebaik mungkin." Jiera memasukkan surat itu kembali di dalam sampul surat. Dia mengambil telefonnya dan menghubungi Niki.

"Kau dah sign ke surat cerai tu? Ke kau nak merayu dekat kekasih aku supaya tak lepaskan kau?"

Jiera mengeluh apabila Mayra yang menjawab panggilan itu.

"Mana Niki?"

"Tak perlu tahu. Boleh tak kau sign je surat cerai tu? Don't be dramatic!"

"Aku dah sign. Ni aku nak hantar. Itu yang aku tanya Niki dekat mana?"

"Baguslah akhirnya kau sedar diri. Aku keluar dengan Niki."

"Aku hantar kat sana. Aku nak selesaikan semuanya hari ini juga."

"Ok. Nanti aku hantar location."

Jiera mematikan panggilan. Dia menarik nafasnya. Jika ini yang Niki mahukan, dia akan menerimanya. Jiera terus keluar dari rumah setelah dapat lokasi di mana Niki berada.

Setibanya dia di sana, dia melilau untuk mencari kelibat Niki. Dia menghampiri pesisir pantai setelah melihat satu kelibat.

"Hoi perempuan bodoh!" Jiera berpaling apabila mendengar suara Mayra.

"Mana Niki. Aku nak bagi surat cerai ni dekat dia. Aku tak mahu lama-lama." Mayra merampas surat tersebut. Dia senyum puas apabila melihat Jiera sudah menandatangani surat itu.

"Kan bagus kalau dari awal macam ni, tak adalah menyusahkan orang untuk hadap perangai bebal kau tu." Jiera mengenggam penumbuknya.

"Kau pasti rasa hebatkan? Dapat runtuhkan rumahtangga orang. Bangga pun ya kan?" Mayra menjeling Jiera apabila Jiera tiba-tiba menyindirnya.

☾︎𝐎𝐆☽︎ 𝓪 𝔀𝓲𝓯𝓮'𝓼 𝓻𝓮𝓿𝓮𝓷𝓰𝓮Where stories live. Discover now