Tanpa alasan yang kukuh. Aku menerima cuti berbayar selama seminggu. Aku juga menerima berita yang David sudah tidak kerja di pusat beli-belah itu lagi. Aku masih lagi berdendam dengan Encik Aniq. Mungkin Nas memberitahu pada Encik Aniq yang aku mencuri dengar perbuatan mereka. Tapi yang lebih mengejutkan aku ialah mengenai video-video milik Haikal yang tersebar di laman X. Tunangnya yang sangat kecewa dengan perbuatan Haikal mengambil keputusan untuk memviralkan kesemua aib Haikal. Haikal di berhentikan kerja serta-merta atas perbuatannya itu.
Haikal sempat bertanyakan aku apa yang terjadi setelah dia pengsan. Aku hanya menjawab yang aku meletakkan dia di bilik sistem selamatan. Setelah itu aku beredar pergi. Khairi menjadi saksi bahawa aku dan Khairi berada di tingkat bawah sedang melakukan rondaan.
Aku menguap. Hanif telah pergi ke tempat kerja. Tapi dia meninggalkan tugas buatku. Iaitu menjemput adiknya ke sekolah. Pukul 10 aku siap sedia berpakaian untuk pergi ke sekolah Haris. Aku mengenakan seluar kargo bewarna biru tua dan memakai tshirt hitam. Sampai ke sekolah Haris. Aku yang duduk di motosikal menunggu sehingga sosok Haris kelihatan. Lebih kurang 5 minit berlalu batang hidung Haris kelihatan. Aku melambai Haris untuk datang kepadaku.
Haris sampai lalu membonceng di belakangku. Tiba-tiba Haris memelukku dengan erat. Entah kenapa dengan budak ni. Mungkin takut naik motor. Sangkaanku. Sampai di rumah aku menyiapkan hidangan makanan buat Haris. Juga arahan dari Hafis yang menyuruhku menyediakan makanan buat Haris. Aku dengan memakai seluar pendek paras atas lutut berwarna biru tua dan memakai singlet hitam. Entah kenapa aku rasa seperti di perhatikan oleh Haris yang duduk di meja makan. Tatkala aku berpaling memandangnya. Haris cepat-cepat memandang tempat lain.
Aku jarang mengambil cuti, hariku terasa berjalan dengan lambat. Petang itu aku hanya duduk di ruangan tamu menonton televisyen. Haris berada di dalam bilik ulang kaji mungkin. Aku niat untuk malam ni terasa ingin makan di kedai mamak bawah rumah pula. Tambahan pula aku agak malas nak masak untuk makan malam nanti. Aku bingkas bangun mengambil langkah ke bilik Haris. Ingin bertanya jika di baik-baik sahaja makan di mamak malam ini. Aku mengetuk pintu bilik Haris. Tiada sahutan. Aku ketuk buat kali kedua. Pun sama balasan dari Haris.
Pintu tidak berkunci. Tombol pintu aku pulas. Terbeliak mata aku tatkala melihat Haris tidur secara meniarap tanpa seurat benang. Buku kerja rumahnya terbuka luas. Dia siapkan kerja rumah tanpa berpakaian? Bontotnya melepak tanpa jerawat aku sentuh dengan telapak tanganku. Sungguh halus. Entah kenapa jantung aku berdegup kencang. Aku segera menyelimutkan tubuh Haris lalu melangkah keluar.
Sedar Nik, Sedar! Haris tu adik Hafis. Kau tak boleh buat benda bukan-bukan dekat budak tu. Kataku pada diriku sendiri. Mengingat kembali kulit mulus punggung Haris lebih mulus berbanding Hafis. Mungkin kerana Haris masih muda.
Malam itu aku mengenakan baju tshirt bewarna hijau dan memakai seluar track suit pendek paras atas lutut bewarna hitam untuk pergi ke kedai mamak di bawah rumah. Haris mengenakan baju tidur sahaja. Kami turun dengan menaiki lift. Suasana sungguh sepi. Tiada perbualan antara aku dan Haris. Otak aku masih memikirkan apa yang aku nampak petang tadi. Sampai di kedai makan, kami memesan makanan lalu pulang ke rumah.
Pada esoknya...
AKU LUPA!!
Hantar Haris ke sekolah! Aku bingkas bangun dari katil. Jam menunjukan pukul 7.30 pagi. Aku mencari susuk tubuh Hafis tapi sudah tidak ada. Mungkin sudah keluar pergi ke tempat kerja. Aku tidak sempat mandi. Aku mencapai seluar track suit panjang hitam dan baju tshirt bewarna kelabu. Aku buka pintu terlihat Haris yang sedang duduk di kerusi meja makan sambil menikmati roti bakarnya.
Sebelum ini ada transport yang ambil Haris untuk ke sekolah. Tapi transport yang dinaiki mereka ada masalah untuk hari ini. Semalam Hafis memesan untuk aku hantar Haris ke sekolah pagi ini.
Dah siap makan, cepat pakai kasut. Nanti abang hantar Haris pergi sekolah. Bilang ku kepada Haris. Haris menganguk, matanya terkunci pada suatu benda. Jikaku perhatikan betul-betul. Matanya tertumpu pada...
to be continued...
YOU ARE READING
Dahaga Sang Sekuriti
RomanceDikala sang sekuriti berusaha menahan nafsu tetapi dikelilingi kaki pengoda yang menghairahkan encik sekuriti.