Hospital Tanjung Rambutan lama berdiri kukuh di atas bukit, sunyi dan terbengkalai. Dindingnya yang kusam dihiasi lumut tebal, tingkap-tingkapnya yang pecah bagaikan mata kosong yang merenung kehampaan. Suasana di sekitarnya dingin dan mencekam, diselubungi aura kesedihan dan keputusasaan.
Malam itu, sekumpulan pemburu entiti paranormal yang menggelarkan diri mereka "Ghostbusters Malaya" tiba di hospital tersebut. Mereka terdiri daripada Amir, si ketua yang berlagak, Lina, si gadis gothik yang berani, Johan, si teknologi yang sentiasa lengkap dengan pelbagai peralatan canggih, dan Bob, si kamera man yang bertugas merakam setiap aktiviti mereka.
"Ini dia tempatnya," kata Amir sambil menyinarkan lampu suluhnya ke arah bangunan hospital yang menyeramkan. "Hospital Tanjung Rambutan, tempat di mana kisah-kisah seram menjadi legenda. Malam ini, kita akan buktikan kewujudan mereka!"
Lina tersenyum sinis. "Aku harap hantu-hantu di sini cukup berani untuk menunjukkan diri."
Johan mengangguk, "Peralatan kita sudah sedia. Kita akan rakam semua aktiviti paranormal yang berlaku."
Bob menyalakan kameranya, "Semoga malam ini kita dapat rakaman yang hebat!"
Dengan langkah yakin, mereka memasuki hospital tersebut. Bau hapak dan lembap menusuk hidung, menyambut kedatangan mereka. Dinding yang usang dipenuhi contengan dan calitan cat yang pudar. Lantai yang berdebu bergema dengan tapak kasut mereka.
Mereka meneroka setiap ruang di hospital itu - wad yang penuh dengan katil-katil usang, bilik operasi yang berlumuran darah kering, dan bilik mayat yang dingin dan menyeramkan. Johan sibuk memasang peralatannya - kamera inframerah, perekam suara, dan meter EMF - di beberapa lokasi strategik.
"Setakat ini, tiada apa-apa yang pelik," kata Johan sambil memeriksa bacaan pada meter EMF. "Tenaga di sini stabil."
Amir tersenyum sombong. "Nampaknya hantu-hantu di sini takut dengan kita."
Tiba-tiba, suara jeritan nyaring memecah kesunyian. Mereka terkejut dan segera berlari menuju ke arah suara tersebut. Suara itu datang dari wad 3B, wad yang dikhaskan untuk pesakit yang mengalami gangguan mental yang teruk.
Mereka mendapati pintu wad 3B terbuka sedikit. Dengan berhati-hati, mereka memasuki wad tersebut. Suasana di dalam wad itu gelap dan dingin. Bau ubat dan bau karbol yang menyengat menusuk hidung. Katil-katil usang berderet di sepanjang wad, sebahagiannya roboh dan berkarat.
"Siapa di situ?" jerit Amir.
Tiada jawapan. Hanya kesunyian yang menjawab.
Tiba-tiba, mereka terdengar suara bisikan yang menyeramkan dari hujung wad. "Keluar... dari sini..."
Bulu roma mereka meremang. Amir mengarahkan lampu suluhnya ke arah suara itu, tetapi tidak nampak apa-apa.
"Tunjukkan diri kamu!" cabar Amir.
Suasana menjadi semakin dingin. Angin dingin bertiup dari hujung wad, membuatkan mereka menggigil. Kemudian, mereka melihatnya – sesosok bayangan hitam tinggi lampai berdiri di hujung wad. Bayangan itu tidak mempunyai wajah, hanya kegelapan yang pekat.Lina menelan ludah. "Apa itu?"
"Entahlah," jawab Johan, suaranya sedikit gementar. "Tapi bacaan EMF melonjak tinggi!"
Bayangan itu mula bergerak ke arah mereka, perlahan tapi pasti. Mereka dapat merasakan kehadirannya yang jahat, aura kesedihan dan kemarahan yang terpancar dari entiti tersebut.
"Kita kena keluar dari sini!" jerit Amir, panik.
Mereka berpaling untuk melarikan diri, tetapi pintu wad tiba-tiba tertutup dengan dentuman kuat. Mereka terperangkap!
YOU ARE READING
Cereka Mistik
HorrorBerani selami "Cereka Mistik"? Koleksi cerita seram yang akan menghantui mimpi anda. Kisah-kisah penuh misteri, entiti ghaib, dan suasana mencekam menanti! #seram #mistik #hantumenghantui