Bisikan di Wad Kosong

1 0 0
                                    

Dr. Azim mengelap peluh di dahinya. Sudah 50 jam dia berjaga, bergelut dengan pelbagai kes kecemasan dan tugasan yang tidak berkesudahan. Sebagai houseman di Hospital Besar Kuala Lumpur, hidupnya bagaikan puting beliung, berpusing tanpa henti antara wad, dewan bedah, dan bilik kecemasan. Malam ini, dia ditugaskan untuk berkawal di wad 3B, wad kosong yang dikhaskan untuk pesakit berjangkit.

Suasana di wad 3B sunyi sepi. Hanya bunyi mesin penghawa dingin dan titisan air dari paip yang bocor memecah kesunyian. Azim cuba melawan kantuk yang semakin menguasai dirinya. Dia berjalan perlahan-lahan di koridor, memeriksa setiap bilik yang kosong.

Tiba-tiba, dia terdengar bunyi batuk dari salah satu bilik. Azim terhenti. Dia pasti bilik itu kosong sebentar tadi. Dia mendekati bilik tersebut dengan berhati-hati. Pintu bilik terbuka sedikit. Azim mengintai ke dalam.

Di atas katil, dia ternampak seorang wanita tua sedang terbaring. Wajahnya pucat dan tubuhnya kurus kering. Wanita itu batuk dengan lemah, seolah-olah sedang nazak. Azim segera masuk ke dalam bilik.

"Puan, puan okay?" tanya Azim sambil mendekati wanita itu.

Wanita itu tidak menjawab. Dia hanya memandang Azim dengan mata kosong yang menakutkan. Azim memeriksa nadi wanita itu. Tiada denyutan. Dia cuba mencari rekod pesakit, tetapi tidak menjumpai apa-apa. Seolah-olah wanita itu muncul entah dari mana.

Azim berasa tidak sedap hati. Dia cuba menghubungi jururawat, tetapi walkie-talkie-nya tidak berfungsi. Dia memutuskan untuk meninggalkan bilik tersebut dan mencari bantuan.

Ketika dia berpaling, wanita itu tiba-tiba bangun dari katil. Dia bergerak dengan pantas, mencekik leher Azim dengan tangannya yang kurus dan sejuk. Azim cuba melawan, tetapi tenaganya hilang. Dia terbatuk-batuk, sukar bernafas.

"Siapa kau?" jerit Azim dengan suara serak.

Wanita itu tersenyum sinis. "Aku penghuni wad ini," bisiknya dengan suara seram. "Dan kau... akan menjadi teman aku."

Azim meronta-ronta, cuba melepaskan diri dari cengkaman wanita itu. Matanya tertancap pada tingkap bilik. Di luar, kilat saban saat menyambar, menerangi wajah wanita itu yang semakin mengerikan. Kulitnya pucat seperti mayat, matanya merah menyala, dan mulutnya dipenuhi gigi tajam.

Azim menjerit sekuat hati, tetapi suaranya tenggelam dalam kekecohan ribut. Dia merasakan tenaganya semakin lemah. Pandangannya kabur.

Tiba-tiba, dia tersedar. Dia terbaring di lantai bilik, berpeluh dan tercungap-cungap. Bilik itu kosong. Tiada wanita tua. Tiada apa-apa.

Azim bangun dengan lemah. Dia memeriksa lehernya. Terdapat kesan merah seperti cekikan. Dia cuba meyakinkan dirinya bahawa itu semua hanyalah mimpi buruk, halusinasi akibat keletihan.

Dia berjalan keluar dari bilik, menuju ke kaunter jururawat. Di sana, dia ternampak seorang jururawat sedang sibuk menulis laporan.

"Jururawat, saya tadi..." Azim cuba menceritakan pengalamannya, tetapi jururawat itu memotongnya.

"Dr. Azim, awak okay? Awak nampak pucat," tanya jururawat itu dengan risau.

Azim terdiam. Dia memandang sekeliling. Wad itu terang benderang dan dipenuhi pesakit. Suasana sibuk seperti biasa. Dia menggosok matanya. Mungkin dia terlalu letih sehingga berhalusinasi.

"Saya okay," jawab Azim akhirnya. "Cuma sedikit penat."

Dia kembali ke biliknya, cuba melupakan kejadian tadi. Namun, bayangan wanita tua itu masih menghantuinya. Dia tidak dapat menghilangkan perasaan bahawa wanita itu benar-benar wujud, menunggunya di wad kosong itu.

Malam itu, Azim tidak dapat melelapkan mata. Setiap kali dia memejamkan mata, wajah wanita tua itu muncul di hadapannya. Dia terbayang-bayang bisikan seram wanita itu: "Kau akan menjadi teman aku."

Azim tidak tahu berapa lama lagi dia mampu bertahan di hospital itu. Dia merasakan kewarasannya semakin terganggu. Dia mula mempersoalkan realiti. Adakah dia benar-benar berhalusinasi? Atau adakah hospital itu benar-benar dihuni oleh makhluk halus yang tidak dapat dilihat oleh orang lain?

Azim hanya tahu satu perkara: dia tidak akan berani lagi bertugas seorang diri di wad kosong itu.

Cereka MistikWhere stories live. Discover now