Cikgu Nadia melangkah masuk ke pekarangan Sekolah Bukit Tunggal dengan perasaan bercampur baur. Rasa teruja bergelumang dengan sedikit debaran. Ini adalah sekolah pertamanya selepas tamat latihan perguruan, dan dia ditempatkan di sebuah sekolah lama di pinggir bandar.
Bangunan sekolah itu berdiri megah, namun usang, di atas bukit kecil. Dindingnya yang dicat putih kusam dihiasi lumut dan kesan cuaca. Pokok-pokok tua yang menjulang tinggi di sekeliling sekolah menambahkan lagi aura misteri tempat itu. Cikgu Nadia menarik nafas panjang, cuba mengusir rasa gemuruh yang mula menyelubungi dirinya.
Dia disambut oleh Cikgu Razak, guru disiplin sekolah, yang kemudiannya membawanya ke bilik guru. Suasana di bilik guru agak suram. Beberapa orang guru sedang berbual dengan suara perlahan, wajah mereka kelihatan serius. Cikgu Nadia diperkenalkan kepada guru-guru lain, dan dia dapat merasakan pandangan mereka yang penuh makna.
"Cikgu Nadia, selamat datang ke Sekolah Bukit Tunggal," kata Cikgu Salmah, guru Bahasa Melayu yang ramah. "Tapi, saya harap cikgu dah bersedia..."
"Bersedia untuk apa, Cikgu?" tanya Cikgu Nadia, kehairanan.
Cikgu Salmah terdiam seketika, kemudian berkata, "Sekolah ni... ada sejarahnya."
Cikgu Nadia semakin ingin tahu. "Sejarah apa, Cikgu?"
Guru-guru lain berpandangan sesama sendiri. Akhirnya, Cikgu Razak berkata, "Sekolah ni dulu pernah jadi pejabat operasi tentera Jepun masa zaman pendudukan."
Cikgu Nadia tergamam. Dia pernah mendengar cerita tentang kekejaman tentera Jepun di Tanah Melayu, tetapi tidak menyangka akan bertugas di tempat yang pernah menjadi saksi bisu kepada peristiwa-peristiwa gelap itu.
"Jadi, apa kaitannya dengan sekarang, Cikgu?" tanya Cikgu Nadia, cuba menyembunyikan rasa takut yang mula menjalar di hatinya.
"Sejak sekolah ni dibuka, banyak kejadian pelik berlaku," jawab Cikgu Razak. "Penampakan, bunyi-bunyi aneh, dan macam-macam lagi."
"Penampakan?" Cikgu Nadia berasa bulu romanya meremang.
"Ya, penampakan," kata Cikgu Salmah. "Orang kata, ada hantu tentera Jepun yang berkeliaran di sekolah ni. Ada yang nampak askar tanpa kepala, ada yang dengar bunyi jeritan dan tangisan."
Cikgu Nadia cuba untuk tidak mempercayai cerita-cerita itu, tetapi suasana di bilik guru dan pandangan guru-guru lain membuatkan dia tidak senang duduk. Dia cuba menenangkan dirinya, mengingatkan diri bahawa dia seorang guru, seorang pendidik, dan tidak seharusnya takut kepada cerita-cerita tahyul.
Selepas taklimat ringkas, Cikgu Nadia dibawa ke kelasnya. Dia mengajar subjek Sejarah, dan kelasnya terletak di tingkat atas, di hujung bangunan lama. Semasa menaiki tangga, dia dapat merasakan suasana yang semakin dingin dan sunyi. Jantungnya berdegup kencang.
Kelas 5A kosong. Cikgu Nadia meletakkan begnya di atas meja dan melihat sekeliling. Kelas itu agak usang. Dindingnya diconteng dengan pelbagai tulisan dan lukisan, dan beberapa kerusi sudah rosak. Dari tingkap, dia dapat melihat sebahagian kawasan sekolah yang dipenuhi pokok-pokok tua. Suasana di situ sunyi dan agak menyeramkan.
Tiba-tiba, Cikgu Nadia terdengar bunyi pintu diketuk. Dia berpaling. Tiada sesiapa di pintu. Dia cuba meyakinkan dirinya bahawa itu hanyalah bunyi angin. Tetapi bunyi ketukan itu berulang lagi, kali ini lebih kuat.
Cikgu Nadia memberanikan diri untuk mendekati pintu. Dia membuka pintu perlahan-lahan. Di hadapannya, berdiri seorang pelajar lelaki berpakaian seragam sekolah. Wajahnya pucat dan matanya kosong. Dia tidak berkata apa-apa, hanya memandang Cikgu Nadia dengan pandangan yang kosong.
Cikgu Nadia berasa darahnya menyirap. Dia cuba untuk bersuara, tetapi suaranya tersekat di kerongkong. Pelajar itu terus merenungnya dengan pandangan yang menusuk kalbu. Kemudian, dia tersenyum sinis.
"Selamat datang ke Sekolah Bukit Tunggal, Cikgu," bisiknya dengan suara serak.
Cikgu Nadia menjerit dan menutup pintu dengan kuat. Dia bersandar di pintu, dadanya berdebar-debar. Dia cuba menenangkan diri, tetapi bayangan pelajar lelaki itu terus menghantuinya. Dia tidak tahu apa yang sedang berlaku, tetapi dia tahu bahawa dia telah melangkah masuk ke dunia yang penuh misteri dan bahaya.
YOU ARE READING
Cereka Mistik
HorrorBerani selami "Cereka Mistik"? Koleksi cerita seram yang akan menghantui mimpi anda. Kisah-kisah penuh misteri, entiti ghaib, dan suasana mencekam menanti! #seram #mistik #hantumenghantui