Pulau Panggilan

2 0 0
                                    

Angin laut bertiup lembut, mengelus wajah Sarah yang sedang menikmati keindahan pantai Pulau Panggilan. Pasir putih yang halus, air laut yang jernih membiru, dan deruan ombak yang menenangkan, semuanya sempurna untuk percutian romantis bersama suaminya, Hafiz.

Mereka tiba di pulau terpencil itu semalam, mencari ketenangan jauh dari hiruk-pikuk kota. Pulau Panggilan, meskipun terkenal dengan keindahannya, jarang dikunjungi pelancong kerana lokasinya yang terpencil dan kisah-kisah misteri yang menyelubunginya. Tetapi Sarah dan Hafiz tidak peduli. Mereka mahukan privasi dan ketenangan, dan Pulau Panggilan menawarkan keduanya.

Pada hari kedua mereka di pulau itu, Hafiz mengajak Sarah mendaki bukit kecil di tengah pulau. Menurut penduduk tempatan, di puncak bukit terdapat sebuah gua purba yang dikeramatkan. Sarah agak keberatan, tetapi akhirnya bersetuju demi memenuhi keinginan Hafiz.

Pendakian itu agak mencabar. Laluannya sempit dan curam, dikelilingi pokok-pokok tua yang menjulang tinggi. Suasana di situ sunyi dan agak menyeramkan. Sarah mula berasa tidak sedap hati.

"Hafiz, kita balik sajalah," pinta Sarah. "Saya rasa tak sedap hatilah."

"Ala, sikit lagi dah sampai," pujuk Hafiz. "Lagipun, rugi kalau dah sampai sini tak tengok gua tu."

Mereka meneruskan pendakian. Semakin tinggi mereka mendaki, semakin kuat angin bertiup dan semakin gelap suasana di sekeliling. Tiba-tiba, Sarah terhenti. Dia merasakan ada sesuatu yang memerhatikan mereka.

"Hafiz, awak rasa tak ada orang ikut kita?" bisik Sarah.

Hafiz menoleh ke belakang. "Mana ada orang. Kita berdua je kat sini."

Sarah menggeleng. "Saya rasa lain macamlah. Macam ada orang perhatikan kita."

Hafiz cuba menenangkan Sarah. Mereka meneruskan perjalanan sehingga akhirnya sampai di puncak bukit. Di hadapan mereka, terdapat sebuah gua yang gelap dan misteri. Mulut gua itu dihiasi ukiran-ukiran aneh yang tidak difahami Sarah.

"Jom masuk," ajak Hafiz.

Sarah ragu-ragu, tetapi akhirnya dia mengikut Hafiz masuk ke dalam gua. Suasana di dalam gua dingin dan lembap. Bau tanah basah dan sesuatu yang busuk menusuk hidung Sarah. Dia dapat merasakan bulu romanya meremang.

Tiba-tiba, Hafiz terhenti. Dia menoleh ke arah Sarah dengan wajah yang pucat.

"Sarah, awak okay?" tanya Hafiz.

Sarah tidak menjawab. Dia hanya memandang Hafiz dengan mata kosong. Wajahnya berubah menjadi pucat dan bibirnya membiru. Dia kelihatan seperti orang yang dirasuk.

"Sarah, awak kenapa ni?" Hafiz cuba menyentuh Sarah, tetapi Sarah menepis tangannya.

Sarah membuka mulutnya. Suaranya berubah menjadi garau dan menakutkan. "Ini bukan tempat kamu!" jeritnya. "Pergi dari sini!"

"Sarah, berhenti! Ini saya, suami awak!" jerit Hafiz.

Sarah tidak peduli. Dia terus menyerang Hafiz dengan ganas. Hafiz berasa putus asa. Dia tidak tahu bagaimana untuk menghentikan isterinya.

Tiba-tiba, dia teringat akan loket azimat yang diberikan oleh neneknya. Loket itu dikatakan mempunyai kuasa untuk menghalau makhluk halus. Dia meraba-raba poketnya, mencari loket tersebut.

Setelah menjumpai loket itu, Hafiz segera menunjukkannya kepada Sarah. "Sarah, tengok ni!"

Sarah terhenti seketika. Dia memandang loket itu dengan mata yang terbeliak. Tubuhnya menggeletar. Dia menjerit dan menutup mukanya dengan tangan.

Hafiz mengambil kesempatan itu untuk melarikan diri. Dia berlari keluar dari gua, meninggalkan Sarah yang meraung kesakitan. Dia berlari tanpa henti sehingga sampai di tepi pantai.

Hafiz terduduk di atas pasir, badannya menggigil. Dia tidak percaya dengan apa yang baru sahaja berlaku. Isterinya dirasuk!

Dia menoleh ke arah bukit. Dia dapat melihat asap hitam berkepul-kepul keluar dari gua. Dia tahu Sarah masih di sana, terperangkap dalam cengkaman makhluk halus.

Hafiz berasa sedih dan bersalah. Dia tidak sepatutnya membawa Sarah ke pulau itu. Dia telah membahayakan isterinya.

Dia nekad untuk menyelamatkan Sarah. Dia bangun dan berlari semula ke arah bukit. Dia tidak peduli dengan bahaya yang menanti. Dia harus menyelamatkan isterinya, walau apa pun yang terjadi.

Cereka MistikWhere stories live. Discover now