Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Kencana bukanlah sekolah yang tua, tetapi ia mempunyai sejarahnya sendiri. Terletak di pinggir bandar, sekolah itu dikelilingi oleh pokok-pokok tua yang menjulang tinggi, memberikan suasana yang agak suram dan misteri. Di sebalik bangunan sekolah yang moden, tersembunyi sebuah bilik muzik lama yang jarang digunakan. Dikatakan bilik itu berhantu, dihantui oleh roh seorang pelajar yang meninggal dunia di situ beberapa tahun yang lalu.
Aishah, seorang pelajar baru di SMK Seri Kencana, tidak mempercayai cerita-cerita hantu. Dia seorang gadis yang rasional dan skeptikal. Namun, semuanya berubah apabila dia menyertai kelab muzik sekolah.
Pada suatu petang, Aishah dan rakan-rakannya - Mei Ling dan Farah - berlatih di bilik muzik lama. Mereka sedang asyik berlatih lagu untuk pertandingan yang akan datang, tidak menyedari hari semakin gelap.
Tiba-tiba, Mei Ling berhenti bermain piano. "Korang dengar tak tu?" bisiknya.
Aishah dan Farah berhenti bermain dan mendengarkan dengan teliti. Mereka terdengar suara bisikan yang sayup-sayup datang dari hujung bilik.
"Siapa tu?" tanya Farah, suaranya sedikit gementar.
Mereka mencari sumber suara itu, tetapi tidak menemui sesiapa. Bilik muzik itu kosong.
"Mungkin cuma angin," kata Aishah, cuba menenangkan diri dan rakan-rakannya.
Mereka meneruskan latihan, tetapi suara bisikan itu muncul lagi, kali ini lebih jelas. Mereka dapat membezakan suara itu menyanyikan lagu yang sedang mereka latih.
Bulu roma mereka meremang. Mereka berpandangan, ketakutan terpancar di wajah masing-masing.
Tiba-tiba, piano mula bermain sendiri. Nadanya sayu dan menyeramkan. Aishah, Mei Ling, dan Farah menjerit serentak dan berlari keluar dari bilik muzik itu. Mereka tidak berhenti berlari sehingga tiba di pagar sekolah.
Keesokan harinya, mereka menceritakan pengalaman mereka kepada guru muzik. Cikgu Azman mendengarkan dengan teliti, kemudian tersenyum.
"Itu hantu Siti," katanya. "Dia dulu pelajar di sini, seorang pemain piano yang berbakat. Dia meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya beberapa tahun yang lalu. Rohnya masih berkeliaran di bilik muzik itu, kerana dia sangat mencintai muzik."
Aishah, Mei Ling, dan Farah tergamam. Mereka tidak menyangka cerita hantu itu benar. Mereka bertanya kepada Cikgu Azman apa yang harus mereka lakukan.
"Jangan takut," kata Cikgu Azman. "Siti tidak akan mencederakan sesiapa. Dia cuma rindu untuk bermain muzik. Jika kalian berani, kalian boleh cuba bermain muzik bersama-sama dengannya."
Aishah, Mei Ling, dan Farah berpandangan. Mereka berasa seram, tetapi juga teruja. Mereka memutuskan untuk mencuba cadangan Cikgu Azman.
Pada petang itu, mereka kembali ke bilik muzik lama. Dengan perasaan bercampur baur antara takut dan teruja, mereka mula bermain lagu yang sama seperti sebelumnya.
Tiba-tiba, mereka terdengar suara piano menyertai mereka. Nadanya indah dan harmonis. Mereka menoleh dan melihat sesosok bayangan gadis berdiri di sebelah piano. Wajahnya tidak jelas, tetapi mereka dapat merasakan kehadirannya yang lembut dan mesra.
Aishah, Mei Ling, dan Farah tersenyum. Mereka tahu itu Siti. Mereka terus bermain muzik bersama-sama, menghasilkan alunan melodi yang indah dan mengharukan. Mereka merasakan kehadiran Siti di sisi mereka, menikmati muzik bersama-sama.
Sejak hari itu, Aishah, Mei Ling, dan Farah tidak lagi takut dengan bilik muzik lama. Mereka sering berlatih di situ, kadang-kadang bersama-sama dengan Siti. Mereka telah belajar bahawa hantu tidak selalu menyeramkan. Kadang-kadang, mereka cuma mahukan teman.
YOU ARE READING
Cereka Mistik
HorrorBerani selami "Cereka Mistik"? Koleksi cerita seram yang akan menghantui mimpi anda. Kisah-kisah penuh misteri, entiti ghaib, dan suasana mencekam menanti! #seram #mistik #hantumenghantui