Selekoh Maut

1 0 0
                                    

Bayangan itu mula muncul seminggu selepas kejadian.

Amirul cuba untuk tidak memikirkannya, cuba untuk menenggelamkan rasa bersalah yang semakin membuak-buak dalam dirinya setiap kali wajah pucat lelaki tua itu muncul dalam fikirannya. Kemalangan itu berlaku dengan pantas, sebuah lori hilang kawalan di selekoh tajam, melanggar kereta lelaki tua itu lalu menolaknya ke tepi gaung. Amirul, satu-satunya saksi kejadian, membeku di tempat duduk pemandu keretanya, jantungnya berdegup laju seperti gendang perang. Dia sepatutnya membantu, sepatutnya menghubungi bantuan. Tapi ketakutan telah menguasainya, memaksanya untuk menekan pedal minyak dan memecut pergi meninggalkan mangsa di dalam gaung yang dalam dan gelap.

Pada mulanya, dia hanya melihat bayangan lelaki tua itu sekilas. Di tepi jalan ketika memandu pulang dari kerja, di cermin tingkap kedai makan ketika sedang menikmati makan malam, malah di hujung katilnya sendiri sebelum dia terlelap. Wajahnya sentiasa sama, pucat dan kosong dengan mata yang merenung tajam seolah-olah menembusi jiwa Amirul.

Semakin hari, bayangan itu semakin jelas. Amirul mula mendengar bisikan sayup-sayup namanya, "Amirul...Amirul...tolong..." Bisikan itu bergema di telinganya walaupun di siang hari, menghantuinya setiap saat. Tidurnya tidak lagi nyenyak, dipenuhi mimpi ngeri tentang kemalangan itu dan wajah lelaki tua yang semakin membusuk di dasar gaung.

Suatu malam, ketika memandu pulang dalam hujan lebat, Amirul ternampak susuk tubuh lelaki tua itu berdiri di tepi jalan, melambai-lambai meminta tolong. Dengan panik, dia membelokkan kereta secara mengejut, hampir terbabas ke dalam longkang. Ketika dia menoleh semula, susuk tubuh itu telah hilang.

Keesokan harinya, Amirul nekad untuk kembali ke tempat kejadian. Dia perlu memastikan, perlu melihat dengan mata kepalanya sendiri sama ada lelaki tua itu benar-benar mati atau hanya khayalan perasaannya yang bersalah.

Setibanya di gaung, jantung Amirul berdegup kencang. Dia menuruni tebing curam dengan berhati-hati, mencari tanda-tanda kemalangan itu. Di dasar gaung, dia ternampak bangkai kereta yang remuk teruk. Amirul menghampiri kereta itu, tangannya menggeletar. Dia mengintai ke dalam kereta, dan di situlah dia melihatnya.

Mayat lelaki tua itu masih terduduk di tempat duduk pemandu, wajahnya pucat dan membengkak. Matanya terbuka luas, merenung tepat ke arah Amirul. Dan di bibirnya yang membiru, terukir senyuman mengerikan yang akan menghantui Amirul sehingga ke akhir hayatnya.

Sejak hari itu, Amirul tidak lagi melihat bayangan lelaki tua itu. Tetapi bisikan itu, "Amirul...Amirul...tolong..." terus bergema di telinganya, mengingatkannya tentang dosa yang tidak akan dapat ditebusnya. Dia hidup dalam ketakutan dan penyesalan, bayangan lelaki tua itu sentiasa menghantuinya, menjadi peringatan abadi tentang keputusannya yang mementingkan diri sendiri.

Cereka MistikWhere stories live. Discover now