Sekolah Bukit Tunggal - IV

2 0 0
                                    

Cikgu Nadia melangkah keluar dari rumah Mak Cik Esah dengan hati yang berat. Kata-kata bomoh itu masih terngiang-ngiang di telinganya: "Roh budak tu masih terikat di sekolah. Dia marah dan dia dahagakan pembalasan."

Bagaimana dia boleh membantu Harun? Bagaimana dia boleh mencari keadilan untuk budak yang dibunuh dengan kejam itu, sedangkan peristiwa itu berlaku lebih 70 tahun yang lalu?

Cikgu Nadia memutuskan untuk memulakan pencariannya di perpustakaan sekolah. Mungkin ada rekod lama, buku sejarah, atau dokumen yang boleh memberikan petunjuk tentang apa yang terjadi pada Harun dan mangsa-mangsa lain semasa pendudukan Jepun.

Perpustakaan Sekolah Bukit Tunggal terletak di tingkat bawah, di bahagian belakang bangunan sekolah. Ruangan itu agak usang dan berdebu, dengan rak-rak buku yang dipenuhi buku-buku lama dan dokumen-dokumen yang sudah kekuningan. Cikgu Nadia mencari di bahagian sejarah, membelek-belek buku-buku lama tentang Perang Dunia Kedua dan zaman pendudukan Jepun di Tanah Melayu.

Setelah beberapa jam mencari, Cikgu Nadia akhirnya menemui sebuah buku lama yang menarik perhatiannya. Buku itu bertajuk "Kenangan Pahit: Kisah Pendudukan Jepun di Bukit Tunggal ". Dia membuka buku itu dengan berhati-hati. Halaman-halamannya rapuh dan kekuningan, tetapi tulisan di dalamnya masih jelas terbaca.

Buku itu mengandungi catatan-catatan peribadi seorang penduduk kampung yang hidup semasa zaman pendudukan Jepun. Dia menceritakan tentang kekejaman tentera Jepun, tentang penyeksaan dan pembunuhan yang berlaku di kampung itu. Cikgu Nadia membaca dengan teliti, hatinya dipenuhi rasa sedih dan marah.

Tiba-tiba, dia ternampak satu perenggan yang membuatkan jantungnya berdegup kencang. Perenggan itu menceritakan tentang sekumpulan pelajar sekolah yang ditangkap oleh tentera Jepun kerana disyaki terlibat dalam gerakan penentangan. Mereka diseksa dan dibunuh di sekolah itu. Salah seorang daripada mereka adalah seorang budak lelaki bernama Harun.

Cikgu Nadia membaca dengan lebih teliti. Catatan itu menceritakan bagaimana Harun dipancung di hadapan pelajar-pelajar lain. Kepalanya digantung di pintu pagar sekolah sebagai amaran kepada penduduk kampung.

Cikgu Nadia menutup buku itu dengan tangan menggigil. Dia akhirnya tahu apa yang terjadi kepada Harun. Dia juga tahu kenapa roh Harun tidak tenang. Dia dahagakan keadilan.

Tetapi bagaimana Cikgu Nadia boleh memberikan keadilan kepada Harun? Tentera Jepun yang bertanggungjawab atas kematiannya sudah lama meninggal dunia. Tidak ada sesiapa yang boleh dipersalahkan.

Cikgu Nadia termenung seketika. Kemudian, dia teringat akan kata-kata Mak Cik Esah: "Roh budak tu masih terikat di sekolah. Dia marah dan dia dahagakan pembalasan."

Mungkin Harun tidak mahukan pembalasan dalam erti kata hukuman fizikal. Mungkin dia hanya mahukan kisahnya diketahui, mahukan kebenaran didedahkan, mahukan ingatan tentang dirinya dan mangsa-mangsa lain dipelihara.

Cikgu Nadia tersenyum. Dia tahu apa yang harus dilakukannya. Dia akan menulis tentang Harun. Dia akan menulis tentang kekejaman tentera Jepun di Sekolah Bukit Tunggal . Dia akan memastikan kisah Harun dan mangsa-mangsa lain tidak dilupakan.

Cikgu Nadia kembali ke bilik guru dan mula menulis. Dia menulis dengan penuh semangat, menuangkan segala yang dibacanya dalam buku lama itu, ditambah dengan pengalamannya sendiri bertemu dengan roh Harun. Dia menulis tentang ketakutan, kesedihan, dan kemarahan. Dia menulis tentang keadilan dan kebenaran.

Setelah selesai menulis, Cikgu Nadia mengumpulkan semua guru dan pelajar di dewan sekolah. Dia berdiri di atas pentas, membaca tulisannya dengan lantang. Suasana di dewan itu hening. Semua mata tertumpu kepadanya.

Cikgu Nadia menceritakan kisah Harun dan mangsa-mangsa lain. Dia menceritakan tentang kekejaman tentera Jepun, tentang penderitaan yang dialami oleh penduduk kampung. Dia mengakhiri ceritanya dengan seruan untuk mengenang jasa mereka yang terkorban dan berjanji untuk tidak melupakan sejarah.

Selepas Cikgu Nadia selesai membaca, suasana di dewan itu senyap seketika. Kemudian, tepukan gemuruh bergema di seluruh ruangan. Cikgu Nadia dapat melihat air mata di mata beberapa guru dan pelajar.

Pada malam itu, Cikgu Nadia tidur dengan lena. Dia tidak lagi diganggu oleh mimpi buruk atau halusinasi. Dia merasakan beban yang selama ini membebani dirinya telah hilang. Dia telah melakukan apa yang termampu untuk membantu Harun. Dia telah memberikan suara kepada mereka yang tidak bersuara.

Keesokan harinya, Cikgu Nadia pergi ke sekolah dengan hati yang tenang. Dia tidak lagi takut. Dia tahu roh Harun dan mangsa-mangsa lain kini tenang. Mereka tidak lagi dahagakan pembalasan. Mereka hanya mahukan kisah mereka didengari, dan Cikgu Nadia telah memenuhi permintaan mereka.

Sekolah itu masih menyimpan sejarahnya yang gelap, tetapi kini ia juga menyimpan kisah keberanian dan harapan. Kisah Cikgu Nadia yang berani menghadapi ketakutannya dan memberikan keadilan kepada mangsa-mangsa yang tidak bersalah. Kisah yang akan terus dikenang dan diceritakan dari generasi ke generasi.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 05 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cereka MistikWhere stories live. Discover now