"Kau akan menyesal, Salmah! Penyesalan yang takkan terubat sampai bila-bila!"
Jeritan Pak Cik Karim masih terngiang-ngiang di telinga. Kata-kata itu bagai bisa yang mencengkam jiwa, menghantui setiap detik kehidupanku. Aku tahu aku telah melukakan hatinya, menolak lamarannya dengan kasar. Tapi, benarkah sumpahan itu yang menjadi punca segala malapetaka yang menimpaku?
Semuanya bermula selepas kejadian itu. Malamnya, aku diganggu mimpi buruk yang aneh. Aku terjaga dalam keadaan menggigil, badan terasa berat seperti dihimpit sesuatu yang tidak kelihatan. Keesokan harinya, cermin di bilikku retak tanpa sebab. Ibu cuba menenangkan aku, katanya mungkin cuma kebetulan. Tapi aku tahu, ini bukan kebetulan.
Hari-hari berikutnya semakin mengerikan. Bayangan hitam sering muncul di penjuru mata. Bunyi tapak kaki mengikutiku ke mana sahaja aku pergi. Malam-malam dipenuhi dengan bisikan-bisikan menakutkan yang memanggil namaku. Aku menjadi takut pada bayang-bayang sendiri.
Ibu membawaku berubat. Daripada ustaz ke bomoh, pelbagai ikhtiar kami lakukan. Rumah diasapkan kemenyan, air penawar diminum, tangkal dipakai. Namun, semuanya sia-sia. Entiti jahat itu tetap mencengkamku, semakin kuat, semakin menyiksa.
Kesihatanku merosot dengan cepat. Badanku semakin kurus, wajahku pucat dan tidak bermaya. Mata yang dulunya bersinar kini cekung, dihantui ketakutan yang tidak berkesudahan. Aku tidak lagi mengenali diriku sendiri. Aku hanyalah bangkai bernyawa, terperangkap dalam sumpahan Pak Cik Karim.
Dalam keadaan lemah dan nazak, aku ternampak Pak Cik Karim di luar rumah. Dia merenungku dengan pandangan yang penuh kepuasan. Hatiku dipenuhi dengan kebencian yang membara. Aku mengumpul sisa-sisa kekuatanku dan menjerit sekuat hati, "Sumpahan ini akan kembali kepadamu, Pak Cik Karim! Kau akan merasai apa yang aku rasa! Kau akan menderita seperti aku menderita!"
Nafasku tersekat-sekat. Pandanganku kabur. Aku dapat merasakan hidupku semakin menghilang. Dalam kesedaran yang semakin menipis, aku terdengar jeritan Pak Cik Karim. Jeritan yang dipenuhi dengan ketakutan dan kesakitan.
Kemudian, semuanya menjadi gelap.
--------------------------------------------------------------
"Tidaaakkk! Jangan dekati aku! Pergi! Pergi!"
Jeritan Pak Cik Karim memecah kesunyian malam. Penduduk kampung terjaga dari tidur, berkerumun di hadapan rumahnya. Mereka melihat Pak Cik Karim meronta-ronta di atas katil, badannya menggigil, peluh dingin membasahi seluruh tubuhnya.
"Salmah! Ampunkan aku, Salmah! Aku menyesal! Tolong!"
Pak Cik Karim meracau-racau, menyebut nama Salmah berulang kali. Matanya terbeliak, dihantui bayangan Salmah yang penuh dendam. Dia cuba bangun, tetapi badannya terasa lumpuh. Dia menjerit lagi, suara seraknya bergema di seluruh kampung.
Penduduk kampung hanya mampu melihat dengan perasaan ngeri. Mereka tahu, sumpahan Salmah telah kembali kepada pengirimnya. Pak Cik Karim akan menanggung azab yang sama, bahkan mungkin lebih dahsyat. Dia akan hidup dalam ketakutan dan penyesalan, dihantui bayangan Salmah sehingga ke akhir hayatnya.
Malam itu, jeritan Pak Cik Karim terus bergema, mengingatkan semua orang tentang akibat daripada perbuatan khianat dan sumpahan yang tidak terampunkan. Kisah Salmah menjadi legenda di kampung itu, kisah seorang gadis yang teraniaya, tetapi rohnya tetap bangkit menuntut bela.
YOU ARE READING
Cereka Mistik
HorrorBerani selami "Cereka Mistik"? Koleksi cerita seram yang akan menghantui mimpi anda. Kisah-kisah penuh misteri, entiti ghaib, dan suasana mencekam menanti! #seram #mistik #hantumenghantui