Bayang-Bayang di Cermin Antik

2 0 0
                                    

Hujan lebat menghempas bumbung rumah usang itu tanpa belas kasihan. Guruh berdentum seperti raksasa mengamuk, menghasilkan simfoni menakutkan yang bergema di seluruh pelusuk rumah. Di dalam sebuah bilik yang remang-remang, aku duduk menghadap cermin antik yang besar, permukaannya berdebu dan dihiasi ukiran rumit yang kelihatan seperti wajah-wajah manusia yang sedang merintih.

Cermin itu adalah satu-satunya pusaka yang aku warisi daripada nenek. Kata orang, cermin itu mempunyai sejarah yang gelap, dikatakan mampu menjebak jiwa manusia ke dalam dimensi yang mengerikan. Aku tidak pernah mempercayai cerita-cerita karut itu, sehingga malam ini.

Semuanya bermula apabila aku ternampak satu pergerakan di dalam cermin. Pada mulanya, aku sangkakan ia hanya pantulan bayang-bayangku sendiri, tetapi pergerakan itu semakin jelas, semakin nyata. Seorang wanita dengan rambut panjang mengurai dan wajah pucat muncul di dalam cermin, merenungku dengan pandangan kosong yang menusuk kalbu.

Jantungku berdegup kencang. Aku cuba mengalihkan pandangan, tetapi mata wanita itu seolah-olah mengunci pandanganku. Dia perlahan-lahan mengangkat tangannya, jari-jemarinya yang kurus dan pucat mencakar permukaan cermin, menghasilkan bunyi yang menggerunkan. Seketika kemudian, cermin itu mula bercahaya dengan sinar yang aneh, dan wanita itu melangkah keluar dari cermin, masuk ke dalam bilikku.

Aku menjerit sekuat hati, cuba melarikan diri, tetapi tubuhku terasa kaku, tidak mampu bergerak. Wanita itu menghampiriku dengan senyuman sinis terukir di bibirnya yang pucat. Aku dapat merasakan udara sejuk menusuk tulang, dan bau busuk seperti bangkai memenuhi ruangan itu.

"Akhirnya, kau menjadi milikku," bisik wanita itu dengan suara serak yang mengerikan. "Jiwa yang terperangkap, terkurung dalam cermin ini untuk selama-lamanya."

Dia mencengkam lenganku, kukunya yang tajam merobek kulitku. Aku menjerit kesakitan, tetapi suaraku tenggelam dalam bunyi hujan dan guruh yang semakin kuat. Wanita itu menarikku ke arah cermin, dan aku dapat melihat bayanganku sendiri di dalam cermin, wajahku dipenuhi dengan ketakutan dan keputusasaan.

"Tidak! Aku tidak mahu!" jeritku, tetapi sudah terlambat. Wanita itu menolakku ke dalam cermin, dan aku jatuh ke dalam kegelapan yang tidak berkesudahan.

Aku tersedar di dalam sebuah bilik yang gelap dan sejuk. Badanku terasa lemah, dan kepalaku berdenyut-denyut. Aku cuba bangun, tetapi kakiku tidak dapat menjejak lantai. Aku melihat sekeliling, dan hatiku dipenuhi dengan ketakutan. Aku berada di dalam cermin.

Bilik itu dipenuhi dengan bayang-bayang manusia yang sedang merintih dan menjerit. Wajah-wajah mereka dipenuhi dengan kesakitan dan keputusasaan, terperangkap dalam dimensi yang mengerikan ini untuk selama-lamanya. Aku cuba menjerit meminta tolong, tetapi suaraku tidak dapat didengari. Aku terkurung, terperangkap dalam neraka di dalam cermin.

Wanita itu muncul di hadapanku, wajahnya yang pucat kelihatan puas. "Selamat datang ke dunia barumu," katanya sinis. "Di sini, kau akan menderita bersama-sama jiwa-jiwa yang malang ini, sehingga akhir zaman."

Aku merayu kepadanya, memohon untuk dibebaskan, tetapi dia hanya ketawa sinis. "Tidak ada jalan keluar," katanya. "Kau milikku sekarang."

Dia menghilang, meninggalkan aku sendirian dalam kegelapan yang menyesakkan. Aku menangis teresak-esak, menyesali kebodohanku yang membawa aku ke dalam situasi ini. Aku terkurung dalam cermin antik itu, terperangkap dalam neraka yang tidak berkesudahan, bersama-sama jiwa-jiwa yang malang yang menjadi mangsa sumpahan cermin itu.

Cermin antik itu kini terletak di dalam sebuah bilik kosong di rumah usang itu. Permukaannya yang berdebu memantulkan bayang-bayang samar-samar, dan ukiran wajah-wajah manusia di bingkainya kelihatan semakin menyeramkan. Kadang-kadang, pada malam-malam yang gelap dan ribut, orang mendakwa terdengar suara rintihan dan jeritan sayup-sayup datang dari dalam cermin, mengingatkan mereka tentang nasib malang jiwa-jiwa yang terperangkap di dalamnya. 

Cermin itu menjadi peringatan tentang bahaya yang tersembunyi di sebalik keindahan yang menipu, dan tentang sumpahan yang tidak akan pernah berakhir.

Cereka MistikWhere stories live. Discover now