Bayang-bayang malam mula menelan kampung itu, menenggelamkan rumah-rumah kayu usang dalam kegelapan yang pekat. Di hujung kampung, di sebuah rumah usang yang telah lama ditinggalkan, tinggallah seorang wanita tua yang dikenali sebagai Mak Cik Esah.
Mak Cik Esah hidup sendirian. Suaminya telah lama meninggal dunia, dan anak-anaknya semua telah berhijrah ke bandar, meninggalkan dia dalam kesunyian. Walaupun begitu, Mak Cik Esah tidak pernah berasa takut. Dia percaya bahawa selagi dia menjaga adab dan berbuat baik, tiada apa yang perlu ditakutkan.
Pada suatu malam, ketika hujan turun dengan lebat, Mak Cik Esah dikejutkan oleh ketukan di pintu rumahnya. Hairan, kerana jarang sekali ada orang yang datang mengunjunginya pada waktu sebegini. Dengan hati-hati, dia membuka pintu.
Di hadapannya berdiri seorang wanita muda, berpakaian serba putih dan basah kuyup. Wajahnya pucat dan matanya merah, seperti baru lepas menangis. "Maafkan saya mengganggu, Mak Cik," kata wanita itu dengan suara yang lemah. "Bolehkah saya menumpang berteduh sebentar? Hujan terlalu lebat dan saya kesejukan."
Mak Cik Esah, yang terkenal dengan sifat peramahnya, segera mempelawa wanita itu masuk. "Silakan masuk, Nak. Kesian kamu, basah kuyup begini. Mari duduk dekat dapur, biar saya buatkan teh panas."
Wanita itu mengucapkan terima kasih dan duduk di kerusi yang ditunjukkan oleh Mak Cik Esah. Sambil menunggu air teh mendidih, Mak Cik Esah cuba memulakan perbualan. "Dari mana kamu datang, Nak? Jarang ada orang lalu lalang di sini, lebih-lebih lagi pada waktu malam begini."
Wanita itu hanya menunduk, tidak menjawab soalan Mak Cik Esah. Dia hanya menggigil kesejukan, memeluk tubuhnya erat-erat. Mak Cik Esah berasa kasihan melihat keadaan wanita itu. Dia mengambil sehelai kain batik dan memberikannya kepada wanita itu. "Nah, lapkan badan kamu. Nanti kamu demam pula."
Wanita itu mengambil kain batik tersebut dan perlahan-lahan mengelap rambutnya yang basah. Ketika dia mengangkat kepalanya, Mak Cik Esah tergamam. Wajah wanita itu kini kelihatan lebih jelas dalam cahaya lampu dapur. Kulitnya pucat seperti mayat, dan matanya merah menyala seperti bara api.
Mak Cik Esah cuba mengawal rasa takutnya. "Kamu siapa sebenarnya, Nak?" tanya Mak Cik Esah dengan suara yang terketar-ketar.
Wanita itu tersenyum sinis. "Bukankah Mak Cik sudah tahu?" katanya dengan suara yang serak. "Saya penghuni hutan di belakang rumah Mak Cik."
Serta-merta bulu roma Mak Cik Esah meremang. Dia tahu bahawa hutan di belakang rumahnya itu memang terkenal dengan kisah-kisah mistik. Penduduk kampung percaya bahawa hutan itu dihuni oleh pelbagai makhluk halus.
Wanita itu bangun dari kerusinya dan perlahan-lahan menghampiri Mak Cik Esah. "Mak Cik tak perlu takut," katanya. "Saya cuma ingin berterima kasih kepada Mak Cik kerana sudi menolong saya."
Sebelum Mak Cik Esah sempat berkata apa-apa, wanita itu tiba-tiba menerkamnya. Jeritan Mak Cik Esah bergema di dalam rumah usang itu, tetapi malangnya, tiada siapa yang mendengarnya. Hujan lebat di luar telah menenggelamkan segala bunyi.
Keesokan harinya, penduduk kampung menemui rumah Mak Cik Esah dalam keadaan terbuka luas. Mak Cik Esah tidak kelihatan di mana-mana. Mereka mencari di sekitar rumah, tetapi tidak menemui sebarang kesan. Mak Cik Esah hilang tanpa jejak.
Sejak kejadian itu, penduduk kampung semakin takut untuk mendekati rumah usang tersebut. Mereka percaya bahawa Mak Cik Esah telah dibawa pergi oleh makhluk halus yang menghuni hutan di belakang rumahnya. Kisah kehilangan Mak Cik Esah menjadi satu lagi legenda mistik yang menghantui kampung itu.
YOU ARE READING
Cereka Mistik
HorrorBerani selami "Cereka Mistik"? Koleksi cerita seram yang akan menghantui mimpi anda. Kisah-kisah penuh misteri, entiti ghaib, dan suasana mencekam menanti! #seram #mistik #hantumenghantui