Lembayung Maut di Perpustakaan Lama

1 0 0
                                    

Langit senja menumpahkan warna lembayung di ufuk barat ketika Azman tergesa-gesa memasuki Perpustakaan Raja Tun Muda. Dia terlambat. Sepatutnya dia sudah berada di rumah sejam yang lalu, tetapi tugasan Sejarah yang menggunung memaksanya memanjangkan masa di perpustakaan.

Azman bergegas ke tingkat atas, menuju ke bahagian koleksi sejarah. Ruangan itu sunyi sepi. Hanya deruan kipas siling lama yang memecah kesunyian. Dia menarik nafas lega. Sekurang-kurangnya dia tidak keseorangan. Ada seorang gadis berbaju kurung putih duduk di meja hujung, tekun membaca buku.

Azman tidak mempedulikan gadis itu. Dia fokus mencari buku rujukan yang diperlukan. Setelah menjumpai buku yang dicari, dia duduk di meja berhampiran tingkap. Dari situ, dia dapat melihat matahari terbenam yang indah.

Tiba-tiba, Azman tersedar bahawa perpustakaan sudah semakin gelap. Dia melirik jam di dinding. Sudah pukul 7 malam! Perpustakaan sepatutnya tutup sejam yang lalu. Dia segera mengemas buku-bukunya dan bergegas turun ke tingkat bawah.

Alangkah terkejutnya Azman apabila mendapati pintu utama perpustakaan sudah berkunci. Dia mencuba pintu lain, tetapi semuanya terkunci rapat. Dia terperangkap!

"Ada sesiapa?" jerit Azman. Suaranya bergema di dalam perpustakaan yang sunyi. Tiada jawapan.

Azman cuba menenangkan diri. Dia kembali ke tingkat atas, berharap gadis berbaju kurung itu masih ada. Mungkin mereka boleh mencari jalan keluar bersama-sama.

Namun, gadis itu sudah tiada. Hanya buku yang ditinggalkan di atas meja. Azman mengambil buku itu dan membacanya. Tajuknya "Hikayat Puteri Sembilan Ladang". Dia membuka halaman pertama. Tulisan jawi lama memenuhi halaman tersebut. Azman cuba membacanya, tetapi dia tidak mengerti.

Tiba-tiba, Azman merasakan angin sejuk menyentuh tengkuknya. Bulu romanya meremang. Dia menoleh ke belakang. Tiada sesiapa. Tetapi dia dapat merasakan ada sesuatu yang sedang memerhatikannya.

Azman kembali membaca buku itu. Kali ini, dia dapat memahami tulisan jawi tersebut. Ia menceritakan kisah seorang puteri bunian yang dikurung di perpustakaan lama. Puteri itu dihukum kerana jatuh cinta dengan seorang manusia. Dia dikurung di dalam buku itu dan hanya boleh dibebaskan oleh orang yang berjaya membaca kisahnya.

Azman semakin takut. Dia ingin menutup buku itu, tetapi tangannya seperti terpaku. Dia terus membaca. Kisah puteri itu semakin menyeramkan. Puteri itu merayu untuk dibebaskan. Dia berjanji akan memberikan kekayaan dan kebahagiaan kepada sesiapa yang membebaskannya.

Azman tidak peduli. Dia hanya ingin keluar dari perpustakaan itu. Dia membaca dengan pantas, berharap dapat segera menyelesaikan kisah puteri tersebut.

Ketika dia sampai di halaman terakhir, lampu di perpustakaan tiba-tiba padam. Azman terperanjat dan menjatuhkan buku itu. Ruangan itu menjadi gelap gelita. Hanya cahaya bulan yang samar-samar menerangi sekeliling.

Azman dapat mendengar bunyi tapak kaki mendekatinya. Dia menahan nafas. Sesuatu menyentuh bahunya. Azman menjerit dan berpaling.

Di hadapannya, berdiri seorang gadis berbaju kurung putih. Wajahnya pucat dan matanya merah menyala. Dia tersenyum sinis kepada Azman.

"Terima kasih kerana membebaskan aku," bisik gadis itu dengan suara serak.

Azman tergamam. Dia cuba berlari, tetapi kakinya tidak dapat bergerak. Gadis itu mencengkam tangan Azman. Kuku-kukunya panjang dan tajam seperti cakar.

"Sekarang, kau akan menjadi milikku selamanya," kata gadis itu sambil ketawa jahat.

Azman menjerit sekuat hati, tetapi suaranya tenggelam dalam kegelapan. Gadis itu menarik Azman ke dalam kegelapan. Jeritan Azman semakin lemah dan akhirnya hilang ditelan malam.

Keesokan paginya, pustakawan menemui buku "Hikayat Puteri Sembilan Ladang" terbaring di lantai. Halaman terakhirnya koyak dan terdapat kesan darah di atasnya. Azman tidak pernah ditemui. Hanya lembayung senja yang menjadi saksi bisu tragedi di Perpustakaan Raja Tun Muda.

Cereka MistikWhere stories live. Discover now