Penumpang Bisu di Jalan Tun Razak

1 0 0
                                    

Jarum jam digital di dashboard sudah menunjukkan pukul 2.37 pagi. Amir menguap, matanya terasa berat. Shift malam sebagai pemandu e-hailing memang menguji stamina. Jalan Tun Razak lengang, hanya sesekali kereta mewah melintas laju. Bunyi notifikasi dari aplikasi Grab memecah kesunyian. Ada penumpang di KLCC, destinasi: Taman Tun Dr Ismail. Amir menerima tempahan itu, sedikit lega kerana destinasinya agak jauh, lumayan juga tambangnya.

Lima minit kemudian, Amir tiba di pintu masuk KLCC. Seorang wanita berbaju kurung putih melambai ke arahnya. Wajahnya pucat, rambutnya panjang mengurai. Dia membuka pintu belakang dan masuk tanpa sepatah kata.

"Selamat malam, puan. Taman Tun ya?" sapa Amir ramah.

Wanita itu hanya mengangguk, matanya kosong memandang ke luar tingkap. Amir berasa sedikit seram dengan sikapnya yang pelik, tapi dia cuba menepis perasaan itu. Mungkin penumpangnya letih atau tidak suka berbual.

Amir memulakan perjalanan. Suasana di dalam kereta senyap sunyi. Hanya bunyi deruman enjin dan alunan lagu dari radio yang memecah kesunyian. Amir cuba memulakan perbualan lagi, bertanya tentang kerja atau asal usul penumpangnya, tapi wanita itu tetap diam membisu.

Tiba-tiba, Amir terhidu bau wangi yang sangat kuat, seperti bau bunga melati. Baunya menusuk hidung, membuatkan kepalanya terasa pening. Dia melirik ke arah penumpangnya melalui cermin pandang belakang. Wanita itu masih diam, tapi Amir perasan ada sesuatu yang aneh. Wajahnya semakin pucat, dan matanya bersinar merah dalam gelap.

Amir cuba mengabaikannya, fokus pada pemanduan. Tapi bau wangi itu semakin kuat, dan dia mula berasa sesak nafas. Pandangannya kabur, badannya terasa lemah. Dia cuba membuka tingkap, tapi tangannya tidak dapat bergerak.

"Puan... saya rasa tak sedap badan..." Amir cuba bersuara, tapi suaranya hanya keluar sebagai bisikan.

Wanita itu menoleh, dan Amir tergamam. Wajahnya kini mengerikan, dengan mata merah menyala dan mulut yang terbuka luas, menunjukkan gigi taring yang tajam. Amir menjerit, tapi suaranya tidak keluar. Dia cuba menekan brek, tapi kakinya tidak dapat bergerak.

Kereta itu terus meluncur laju di Jalan Tun Razak yang lengang. Amir pasrah, menunggu ajalnya. Dia memejamkan mata, membayangkan kemalangan ngeri yang bakal berlaku.

Tapi kemalangan itu tidak pernah terjadi. Ketika Amir membuka mata, dia mendapati keretanya berhenti di tepi jalan. Bau wangi itu hilang, dan wanita itu juga sudah tiada. Amir turun dari kereta, badannya menggigil. Dia melihat sekeliling, tapi tidak ada sesiapa pun.

Hanya ada papan tanda besar di tepi jalan, tertulis: "Selamat Datang ke Tanah Perkuburan Bukit Kiara".

Amir tergamam. Dia teringat cerita-cerita seram tentang hantu penunggu di kawasan itu. Mungkinkah dia baru sahaja bertemu dengan salah satu dari mereka?

Dengan perasaan takut yang masih bersisa, Amir segera masuk ke dalam kereta dan meninggalkan tempat itu. Dia tidak akan pernah melupakan pengalaman mengerikan itu, dan dia berjanji tidak akan lagi mengambil penumpang selepas tengah malam.

Cereka MistikWhere stories live. Discover now