Pulau Panggilan II

1 0 0
                                    

Hafiz berlari mendaki bukit, hatinya dipenuhi rasa cemas. Bayangan Sarah yang dirasuk, wajahnya yang pucat dan mata yang kosong, terus menghantuinya. Dia harus menyelamatkan isterinya, walau apa pun yang terjadi.

Setibanya di mulut gua, Hafiz teragak-agak. Suasana di situ semakin menyeramkan. Asap hitam masih berkepul-kepul keluar dari gua, dan bau busuk semakin kuat menusuk hidung. Hafiz membaca ayat Kursi dan selawat beberapa kali sebelum memberanikan diri melangkah masuk.

Gua itu gelap gelita. Hafiz menghidupkan lampu suluh telefon bimbitnya. Cahaya yang samar-samar menerangi dinding gua yang dipenuhi ukiran-ukiran aneh. Hafiz bergerak perlahan-lahan, mencari Sarah.

Tiba-tiba, dia terdengar suara Sarah. "Hafiz... tolong..."

Suara itu lemah dan sayu, berbeza dengan suara garau yang didengarnya sebelum ini. Hafiz segera mencari arah suara tersebut. Dia menemui Sarah terduduk di sudut gua, tubuhnya menggigil. Wajahnya masih pucat, tetapi matanya sudah kembali normal.

"Sarah!" Hafiz berlari mendapatkan isterinya. Dia memeluk Sarah erat-erat.

"Hafiz..." Sarah menangis teresak-esak. "Saya takut..."

"Shhh... dah okay. Awak selamat sekarang," pujuk Hafiz.

Hafiz membantu Sarah bangun. Mereka berjalan keluar dari gua dengan perlahan-lahan. Setibanya di luar, Hafiz mendapati hari sudah hampir malam. Langit dipenuhi awan gelap, dan angin bertiup semakin kencang.

"Kita kena cepat turun dari bukit ni," kata Hafiz. "Ribut nak datang."

Mereka menuruni bukit dengan berhati-hati. Setibanya di bawah, mereka terus menuju ke rumah tumpangan. Hafiz segera menghubungi Pak Ali, pemilik rumah tumpangan, dan menceritakan kejadian yang menimpa mereka.

Pak Ali kelihatan terkejut. "Aduh, kenapa kamu pergi ke gua tu? Kan saya dah pesan, tempat tu keras," katanya.

Hafiz menyesal. "Saya tak tahu, Pak Cik. Saya cuma nak tengok..."

"Tak apalah. Yang penting sekarang, isteri kamu kena diubati," kata Pak Ali. "Saya kenal seorang bomoh yang pandai mengubati orang kena rasuk."

Tanpa membuang masa, Pak Ali membawa Hafiz dan Sarah ke rumah bomoh tersebut. Bomoh itu seorang wanita tua yang tinggal di sebuah rumah kayu usang di hujung kampung. Wajahnya berkedut seribu, tetapi matanya tajam dan bercahaya.

Bomoh itu memeriksa Sarah dengan teliti. Dia membaca beberapa ayat al-Quran dan meniup ubun-ubun Sarah. Kemudian, dia berkata, "Makhluk ni kuat. Dia dah lama mendiami gua tu. Dia takkan mudah keluar."

Hafiz berasa cemas. "Jadi, macam mana nak buat, Nek?"

"Kita kena buat upacara khas untuk menghalau dia," jawab bomoh itu. "Kamu kena bantu saya."

Bomoh itu mengarahkan Hafiz untuk menyediakan beberapa barang, seperti kemenyan, limau purut, dan kain putih. Kemudian, dia memulakan upacara tersebut. Dia membaca jampi serapah dan membakar kemenyan. Asap kemenyan memenuhi ruangan bilik, bercampur dengan bau herba yang pelik.

Sarah mula meronta-ronta. Tubuhnya menggeletar dan matanya terbeliak. Dia menjerit-jerit dalam bahasa yang tidak difahami Hafiz. Bomoh itu terus membaca jampi serapah, cuba mengawal Sarah.

Hafiz berasa takut, tetapi dia tetap teguh di sisi isterinya. Dia memegang tangan Sarah erat-erat, cuba memberikan kekuatan. Dia membaca ayat Kursi berulang kali dalam hati.

Upacara itu berlangsung selama beberapa jam. Akhirnya, Sarah terkulai lemah di atas tikar. Tubuhnya berhenti menggeletar dan matanya kembali normal. Dia memandang Hafiz dengan wajah yang keliru.

"Hafiz... apa dah jadi?" tanya Sarah dengan suara lemah.

"Awak dah okay, sayang," jawab Hafiz. "Makhluk tu dah keluar."

Sarah menangis dan memeluk Hafiz. Dia bersyukur kerana terselamat. Hafiz juga berasa lega. Dia berterima kasih kepada bomoh itu kerana telah menyelamatkan isterinya.

Bomoh itu tersenyum. "Makhluk tu dah pergi, tapi dia mungkin akan kembali lagi," katanya. "Kamu kena berhati-hati. Jangan pergi ke tempat-tempat yang keras."

Hafiz mengangguk. Dia berjanji akan lebih berhati-hati di masa hadapan. Dia tidak akan membiarkan apa-apa lagi mencederakan isterinya.

Setelah berehat seketika, Hafiz dan Sarah berpamitan dengan bomoh itu. Mereka kembali ke rumah tumpangan, bersedia untuk meninggalkan Pulau Panggilan esok pagi. Percutian romantis mereka telah bertukar menjadi pengalaman yang mengerikan, tetapi ia juga menguatkan ikatan cinta mereka. Mereka sedar bahawa mereka akan sentiasa bersama, menghadapi apa jua cabaran yang datang.

Cereka MistikWhere stories live. Discover now