«غريبه في مدينه الشيطان» بارت 51
في شقه راغب وسمر اخته:
توقفنا عند لحظه جلوس راغب علي كرسيه ببروده التام وهو يتسائل للمره التي لا نعلم عددها عن سبب زياره عائله ايهم لهم ..
في تلك اللحظه قامت عمه ايهم من مكانها وامسحك السك'ين التي كانت مرفقه بطبق الفاكهه امامهم واقتربت من راغب بضيق مردفه: لااااااااا بقووولك ايييه انت لسهه متعرفنييش.. فاظبط كده وفتح عينك وودانك كويس يحبيبي.. لولا انك ولي امر المحروصه كان زماني عامله منك شاورما
كل ذلك وهو ينظر لها ببرود تام دون ان تهتز له شعره واحده فشدها والد ايهم بخوف واحراج من اخته التي لم يود ان يجلبها معهم ولكن اصرار ايهم ما جعله يوافق علي ذلك فهي سليطه اللسان وتعشق افتعال المشكلات ..
اردفت مروه والده ايهم باسف واحراج: احنا اسفين جدا يا استاز راغب....
الجميع بتفاجئ: رااااغب!!!!!
اردفت والده ايهم بتوضيح: ايهم حكالي عنك كتير وانت تشكر والله وخوفك علي اختك يبين انك بني ادم بتفهم في الاصول كويس وواضح ان حضراتكم عيله متحكمه والانسه متربيه الف مره ومش مستهترين زي البعض وده اللي خلانا نيجي مخصوص وندخل البيت من بابه علشان نطلب ايد الانسه سمر من حضرتك وده شرف لينا طبعا وعلي فكره كلنا كنا رايحين الصعيد بس ايهم لما سال وعرف انكم لسه هنا قولنا نيجي نتكلم معاك الاول وبعدين نبقي نروح للمدام والاستاز والدك ووالدتك ..
اعجب بلباقتها وحديثها الذي اوضحت له من خلاله انها امرأه متفهمه وذو عقليه راقيه ومهزبه كثيرا كما انها تتمتع بهدوء واطلاله مريحه للنفس علي عكس باقي العائله الذي تبين انهم جميعا مخلتلون عقليا بما فيهم ذلك الايهم وعمته التي ظن لوهله انها والدته فهو بعيد كل البعد علي ان يكون ابن لتلك المرأه الراقيه ..
اردف هو باحترام وتفهم يرد عليها بنفس طريقتها فهو واخيرا وجد عاقلا بتلك العائله للحديث معه :
- شكرا لكلام حضرتك بس انتي اكيد متفهمه انا بعمل ده ليه وانا اختي لسه 19 سنه يعني بعيده كل البعد عن فكره الارتباط والزواج وتكوين اسره ووو... انا عايزها تشوف مستقبلها وتكمل مسيرتها التعليميه ومش ممكن اسمح باي علاقه تربطها باي شخص الا لما تكون مهيئه تماما لده سواء كان عقليا او معنويا او غيره.. وتكون بانيه نفسها بنفسها وبصراحه ده كمان مش السبب الوحيد ان انا ارفض ابن حضرتك....
نظرت له باستغراب وتساؤل فاكمل وهو ينظر لايهم: السبب التاني ان انا شايف ان ده لعب عيال ومجرد مراهقه مش اكتر وبصراحه مش واضح خالص ان ده يقدر يكون مسئول عن زوجه واطفال واسره ده غير انه شخص متهور جدا وطائش و......
أنت تقرأ
غريبه في مدينه الشيطان ( الجزء الثاني)
Misterio / Suspensoمزيجا من الكوميديا والمغامره في سبيل الدفاع عن الحب سنجده هنا في هذه القصه والتي سعيت جاهده بان تكون مميزه بكل المقاييس اتمني ان تنال اعجابكم .. ♥♥✨ الجزء الثاني من سلسله (غريبه في مدينه الشيطان) بالعاميه المصريه ♥✨