19. POV sada ili prije

307 23 0
                                    

POV - point of view; perspektiva, gledište

Ako se pokušate sjetiti svake priče koje ste pročitali na Wattpad, kladim se da će te primjetiti da je minimalno 90% njih pisano iz perspektive nekog lika. Čak i pisanje u trećem licu može sadržati subjektivne osjećaje, misli i sjećanja nekog lika što je opet perspektivno.

Perspektive se mogu mijenjati tokom vašeg pripovjedanja, ali samo "uredno" i smisleno, a ne kako vama dođe. To ću više objasniti u sljedećem poglavlju.

Mnogo ljudi nesvjesno radi greške što se tiče POV-a koje štete užitku čitanja. Recimo, kao skoro svi, odlučili ste da će pisati u prvome licu. Gotovo. Za početak sasvim dovoljno... ili ne? Pišete li iz perspektive sadašnjosti ili budućnosti? Ne čini se strašno kada ovo dvoje bezrazložno mješate i većinu se vremena ne primjećuje, ali kad se primjeti nije ugodno. Dobijete recimo ovo:
Gleda me ravno u oči. Ne znam što da učinim. Da paničarim možda? Ali za sve se pobrinula moja prijateljica koja mi je uskočila u pomoć i vještim riječima me spasila od neugodne situacije.
Mješanje je ok ako, ali samo ako, je riječ o umetanju sjećanja i unutarnjih monologa koji su u prezentu, u pripovjedanju koje je iz perspektive budućnosti.

Kako odabrati vrijeme? Jednostavno: u pitanju je vaš stil i birate po svom ukusu. Pišite kako se najljepše i najbolje izražavate. Perspektiva sadašnjosti je zanimljiva jer se radnja zbiva ovog trena i ona je (u teoriji) nepredvidiva. To što čitači slute što je sljedeće, a to vam nije bila namjera, upućuje na to da ste možda odviše jeftini i cliche. U suprotnosti, pripovjedač perspektive budućnosti, promatra i razmišlja prošlost. On je sveznajuć i njegovo pripovjedanje može biti misteriozno, tipa:
... i tako smo izašli iz kina. Ponudio mi je da me otprati kući. Odbila sam ga uvjeravajući ga da je to nepotrebno, iako zapravo nisam htjela da slučajno upozna moje roditelje. Mislim da mi je to bila jedna od najgorih odluka koje sam donesla u to vrijeme, a vjerujte mi, poslije ove, bilo ih je još mnogo.
Obje ove vremenske perspektive su predivne i ne može se reći da je jedna bolja od druge.

A što bi bila perspektiva prošlosti? Postoji li to. U teoriji sve je moguće, ali iskreno ne vjerujem da je moguće napisati u budućem vremenu recimo dobar roman. Barem ne vjerujem dok ne pročitam takvo što. Perspektiva prošlosti ipak se može koristiti kao privremena perspektiva kao kada je u pitanju proricanje.

Komentirajte, postavljajte pitanja, davajte predloge, "lajkajte" ako vam se sviđa, podijelite s nekim te pišite i dalje.

Mali savjeti za male pisceDonde viven las historias. Descúbrelo ahora