●Jack's perspektiv●
Jag drog jackan tätare om min kropp innan jag skyndade mig in på Starbucks där det ovanligt nog inte befann sig så mycket folk.Jag drog upp mobilen ur fickan medan jag ställde mig i kön och väntade på att få beställa.
Sms från: Jacob.
Mottaget kl: 15.07.
Tja! Ska ut ikväll, följ med om du känner för det.Jag funderade på frågan i någon minut innan jag skickade iväg ett kort svar.
Sms till: Jacob.
Skickat kl: 15.16.
Visst. Men inte för länge.Jag släckte skärmen och la ner mobilen i fickan igen då det var min tur i kön.
"Hej! Vad ska du ha idag?" Sa kassörskan lite för glatt utan att möta min blick då hon skrev på botten av en plastmugg.
"Eh, en kaffelatte tack." Hon satte på korken till tuschpennan och räckte muggen åt sin kollega innan hon knappade in någon på maskinen framför sig.
"Det blir..." Hon avbröt sig själv när hon nu för första gången tittade på mig innan hon skakade på huvudet efter några sekunder och fortsatte sin mening.
"-...37 kronor tack." Jag nickade, betalade och tog sedan min kaffe som nu stod färdig och satte mig vid ett bort längst bort i lokalen.
***
"Jag är hemma!" Ropade jag när jag klev in genom dörren. Snabbt sparkade jag av mina skor och drog av mig min jacka som jag hängde in i skåpet i hallen. "Hallå?" Ropade igen då jag inte fått något svar.
"Jack!" Hörde jag Stacey från övergången. Med snabba steg gick jag upp för trappan och sedan in till Staceys rum där hon satt med sin dator.
"Hej." Jag slängde mig på hennes säng och slöt trött ögonen för en sekund.
"Vart har du varit?" Frågade hon och gav mig en snabb blick.
"Jag var vid graven och tände ljus sen gick jag och tog en kaffe. Det är allt." Hon nickade försiktigt och scrollade i sitt Facebook-flöde.
"Aha. Jag var där igår och la blommor." Jag log och nickade sakta. Det gör mig glad att Stacey också går till Lillys grav. Hon gör det oftare än jag trodde hon skulle göra i varje fall.
"Fick du klart din uppsatts förresten?" Frågade jag och drog upp min mobil.
"Japp! Högsta betyg till och med." Log hon glatt och reste sig från sin skrivbordsstol.
"Vad ska du göra ikväll?" Frågade jag henne.
"Inget speciellt, du då?" Jag suckade och satte mig upp.
"Ut." Mumlade jag och la ifrån mig min mobil.
"Det blir väl kul, det var ju länge sedan!" Sa Stacey glatt och tittade på mig med ett inte lika glatt ansiktsuttryck som hon själv.
"Mm jättekul."
"Äh, komigen! Det blir kul. När ska ni träffas? Eller du ska inte gå med Jacob?" Jag nickade.
"Jo jag ska gå med honom. Öh, jag tror att vi skulle träffas vid 8 så om en timme." Jag reste mig från Staceys säng och gick mot mitt egna rum där jag snabbt slängde fram ett par ljusa håliga jeans, en svart pösig långärmad tröja och vita Converse.
Jag tog en snabb dusch innan jag slängde på mig mina valda kläder samt en silverkedja om halsen, sprutade på lite av min favoritparfym över min kropp och fixade håret som jag brukar med vax.
Inte länge fick jag vänta innan Jacob väntade i sin bil utanför mitt hus.
Fest. Aej, jag kanske inte är redo men försöka går väl alltid.
***
Musiken dunkade högt. Det lät högre än vanligt på något sätt.
Lukten av alkohol, parfym och rök var ännu starkare än vanligt det med. Hela grejen kändes bara väldigt ovan och jobbig.
"Säg till mig om du ska dra!" Skrek Jacob i mitt öra och efter det tog de inte lång tid innan han redan var framme vid baren och pratade med någon tjej.
Jag svalde hårt och tog ett djupt andetag och gick likt Jacob mot baren.
"Tja!" En alldeles för full tjej stod nu framför mig med ett glas i handen.
Jag blev som is. Jag visste knappt vad jag skulle göra eller säga. Jag bara tittade på henne som att hon var ett spöke.
"Hallå? Lyssnar du på vad jag säger ens?" Frågade tjejen och tittade surt på mig.
"Eh, n-nej." Hon himlade med ögonen och vinkade hit några tjejer.
"Wow hjärtat, ett riktigt kap!" Sa den ena tjejen som drog sin hand över min axel vilket fick mig att vrida stolen så att hon tappade greppet om mig.
Hela min värld vändes upp och ner. Det kännes som att dem ville göra mig illa. Jag vet inte om det är av rädsla för vad som hänt tidigare i mitt liv som gör hela denna grejen så mycket mer jobbigare än vad den skulle kunna vara.
"Vad heter du?" Frågade en av dem och gick nu farligt nära mig vilket gjorde att jag reste mig upp från solen jag satt på.
"J-jack, eh, jag måste gå nu." Sa jag snabbt och vände mig om innan jag tappade bort mig själv i folkmassan.
Som en 5 åring på Ikea yrade jag runt i den enorma lokalen tills att jag hittade en tom barstol ståendes mot väggen där jag satte mig.
Efter någon minut jag suttit där ensam i hörnet kom Jacob fram till mig med ett glas i handen.
"Här!" Han sträckte fram drinken mot mig och jag skakade på huvudet.
"Jo! Sluta nu, ta den!" Jag suckade och tog glaset då jag inte orkade diskuterade honom.
"Har du kul?!" Jag nickade.
"Ja, absolut!" Sa jag och drog på ett fejka leende.
Jag har inte ett dugg roligt."Bra! Vi ses sen!" Jag nickade och tittade ner i glaset jag nu hade i min hand.
Det känns obekvämt och jobbigt att sitta här.
Jag vill gå hem.
Jag vill inte vara här.
Men.
Jag måste ändå hålla ut ett tag till. För Jacob's skull. Han hatar att se mig nere och jag har inte sagt ja till fest på hur länge som helst.
"Hej du!" En ljus stämma hördes bakom mig samtidigt som någon placerade sin hand på min axel.
Jag suckade och vände mig om.
"Vad?!" Sa jag kanske lite för hårt och tittade halvt surt på tjejen som stod framför mig.
"Oh, eh förlåt j-jag trodde att du var någon...annan." Tjejen framför mig var inget nytt ansikte.
Jag hade sett henne innan. Men var?"Förlåt" upprepade hon och vände sig om innan hon försvann.
YOU ARE READING
Lost
Teen Fiction"I never meant to fall in love" -Uppföljare av Fairytale, rekommenderar att läsa den först.