Bab 2 /ep2/ : Bangunan yang ditinggalkan

3.7K 154 13
                                    


Setalah suara bisikan itu hilang, Rohayu memandang rakan2nya dan mereka memandang sesama sendiri.

Apabila semuanya telah tenang dan keaadaan bulu roma yang telah kembali kepada sediakala, Syazlin mula berani bersuara.
"Wei Aqish, lepaskan pelukan ko nie. Rimaslah aku!" kata Syazlin sambil mencubit-cubit dan menolak tangan Aqish yang melingkar ditubuhnya. "Ha tulah, selalu nak sangat tengok yang realkan? Bila da tengok mata pula yang ditutup rapat2." kata Syazlin. Aqish hanya tersenyum sumbing.
Yang lain hanya memandang gelagat mereka berdua sahaja.

*pak*
Adam menepuk kedua belah tangannya sambil berkata "ha! Ok guys, tugasan pertama kita dah selesai."

"Betul 2! Tak payah susah2 lagi kita pergi cari2 port untuk mencari benda ghaib." Am berkata tanda menyokong kata2 Adam.
"Ok. So sebab tu lah tadi ko beri isyarat kat aku untuk bantu hantu tu ye Am?" Rohayu bertanya kepada Am.

"Ha'ah, sebab kalau buat keputusan sendri belum tentu ko terima." Faham lah Rohayu dengan jawapan Am. Sebab ia begitu pasti jika semasa itu dia tidak memberi isyarat kepada Rohayu, mereka pasti tidak setuju. Rohayu tahu benar dengan perangai yang lain.

"Ayu da sedia ke nak pegang gambar tu" Aqish bertanya sambil memuncungkan mulut ke arah gambar yang masih berada dalam kotak tersebut.

"Kalau belum bersedia tengok esok pon boleh." Am memberi cadangan kerana masih bimbang dengan keadaan Rohayu yang telah tempuhi bermacam2 dalam satu hari pada hari jadinya pulak tu...

Ayu berfikir sejenak lalu berkata "tak apa, aku boleh lakukanya." Syazlin mengambil gambar tersebut lalu memberikannya kepada Rohayu.

Rohayu mengambilnya dan tidak semena2 terkujat seperti ada elektrik yang meresap masuk ketangannya lalu apabila tiba di matanya Rohayu terus merasa badanya terasa ringan seperti terbang dan seperti di tarik untuk berada di alam lain.

Flashback 2002

Rohayu Pov

Dengan tiba-tiba badanku terhenti tetapi tidak tahu dimana keberadaan aku sekarang.
'Aku ada kat mne nie?'hatiku berkata-kata bangunan tersebut seperti didalam gambar yang aku pegang tadi tetapi agak berbeza kerana bangunan yang ada dalam gambar buruk dan seperti terbakar manakala yang berada didepan ku seperti masih elok lagi.
'Ha nie mesti aku da kembali masa silam' bisik hatinya.
*Dengan tidak semena-mena badannya seperti dibawa angin dan terus di bawa masuk(seperti terbang)*
Badanku terhenti apabila terlihat dua orang perempuan yang seiras dari segi gaya rambut yang separas bahu, tinggi ramping dan wajah yang boleh membuat semua lelaki yang memandangnya menjadi gila bayang sedang menunggu didepan lif.
*dengan tiba-tiba ku rasa seram sejuk dan ada seseorang yang sedang menyentuh bahuku* dengan sepantas kilat ku menoleh dan melihat wajah yang amat menyeramkan sehingga buatku hampir menjerit.

Namun belum sempatku membuka mulut ia meletakkan jari telunjuknya di mulut sebagai tanda supaya ku diam. Dengan perlahan-lahan hantu yang berada didepan ku dan yang sama ku lihat semasa dihomstay telah bertukar rupa menjadi perempuan yang sama dengan kembar yang sedang menunggu lif.
"Jangan takut, akulah yang meminta bantuan kepada mu." perempuan itu berkata.

"Perempuan dua orang ini.." sambil memunjukkan kearah perempuan berdua tadi, "ialah aku bersama akak kembar aku, yang rendah sedikit itu adalah aku." katanya lagi... "Semasa ku hidup aku mempunyai penyakit authisme"
'Oo patutlah kelakuannya itu pelik sedikit daripada yang tinggi' kataku di dalam hati.
"Kerana keadaan saya sebegitu dia terpaksa membawa saya ketempat kerjanya jika tiada siapa menjaga, Namun ada tragedi yang menimpa kami." ia berkata dalam nada sedih.

*lif yang ditunggu pon sampai*
Badan ku terdorong mengikut langkah kembar tersebut tanpa dikawal oleh otakku. Sampai sahaja ditingkat 5 masih terang. Walaupun jam sudah menunjukkan 10malam.

SixSenseWhere stories live. Discover now