Ehhh BAB 1

607 15 0
                                    


"Friya ada students laki , hansem siot" bisik Alya

"Emmmm, boleh tahan" tambah Nik Friya.

Tangan Friya sibuk menyiapkan homework yang cikgu sejarah suruh buat. Nak patah tangan menulis. Bukan sikit banyak. Tengok students baru kelas sains macam tengok dengan tak tengok. It's okay cause subject score A . huhuhuh. Friya Friya .

"Oi ketua kelas lambat lagi ke cikgu nak masuk aku nak cepat-cepat pergi kantin. Lapar ni" jerit Friya.

"Kau tak yah jerit tak pe, dekat je kot" bengang Fayyadh ketua kelas orang tidur sodap sodap ganggu agak-agaknya boleh sambung lagi tak mimpi tadi.

"Cikgu tak masuk sebab ada meeting dengan pengetua " back up penolong kelas.

Ada 30 minit lagi nak rehat. Perut Friya asyik jerit minta diisi. Macam ada orang main dram dalam perut ni. Ni salah Friya juga sebab tak makan semalam. Mana taknya mama suruh Friya masuk tuisyen malam. Malam² is the best part for sleep and enjoy. Adoiii mama. Kalau otak macam abang dan kakak mesti mama tak suruh masuk tuisyen.

Kringggggg... Kringgggg

Waktu yang Friya tunggu dah datang. Apa lagi Friya yang paling awal keluar kelas. Teruk juga minah ni. Keluarga punya jaga status. Ni main redah je. Umur dah nak mencecah 17 tahun tak sedar diri lagi. Betul la yang mama Friya cakap. Friya yang paling nakal dari adik² yang lain.

"Makcik saya nak mee sup 2 ringgit. Sambal lebih " laung Friya.

"Nik, makcik tu tak pekak la. Kau ni asyik jerit² mana ada orang lagi" marah pengawas dari kelas 5 sains 1. Dia ni memang macam ni .gila kuasa.

" Oppppsss, sori sayang perut i lapar. So tak boleh nak pikir atau cakap slow-slow" Balas Friya lembut sambil gosok perut.

Selepas selesai makan Friya masuk kelas dengan kawan baik yang always dengan Friya no matter what happen and hari ni tak ikut geng sebab kebanyakkan diorang kena jaga kedai sekolah. se-tengah lagi pergi solat dhuha dulu. Friya cuti pulak tapi sebelum-sebelum join juga tambah pulak Friya lapar macam setahun tak makan. Alya selalu ponteng solat dhuha macam-macm alaasan sebab tak nak solat. Bagus punya kawan.

Tapi sebelum masuk kelas seperti biasa Friya akan singgah kedai sekolah dulu. Friya selalunya akan beli gula-gula kot-kot ngantuk dalam kelas. kebanyak orang kata diorang tak boleh tidur malam bukan sebab tak boleh tidur tapi banyak tidur pada waktu siang terutama Friya kuat tidur. Lepas balik sekolah aje terus masuk tidur.

" Hai Mas aku nak coklat 2 ringgit" panggil Friya

"Okay, macam biasa eh" balas Mas. Amboi cakap macam pengacara MHI .

Selesai hal jual beli. Friya jalan menuju ke kelas sorang² sebab Aliya pergi toilet. Malas Friya nak teman sebab tandas jauh. Jalan, selepas jalan naik tangga sampai ke tingkat 2. Penat. Bagus gak ada tangga ni Friya tak simpan lemak nanti tak ade orang nak.

"Weh Friya dah kenyang ke?" jerit Fayyadh.

"Ahhhhh terkejut aku, nasib baik aku tak ade lemah jantung kau ni nak cakap tu jangan menjerit" kaget Friya belum hilang . cakap pon asyik tarik nafas.

"Opppss, sori"balas Fayyadh sambil tutup mulut dengan tangan. "Kau ni muka je cantik tapi perangai mengalahkan adik aku yang darjah 3". Bisik hati kecik Fayyadh.

Friya mendekati Fayyadh dengan tangan dalam kocek baju. Friya memberi Fayyadh coklat mentor perisa anggur selepas keluarkan tangan dari poket baju.

" Nah , ni tanda aku takde hutang budi dengan kau sebab kau bagi aku keluar awal" senyum Friya.

Fayyadh hanya senyum sumbing. Bagi macam tak ikhlas. Friya ke tempat duduk asalnya kat belakang dari dulu form 1 sampai form 5 tempatnya kat belakang aje tu kalau belajar asyik loading . Selepas beberapa minit kelas dipenuhi penduduk kelas akauan. Belajar mesti masuk sebelum loceng berbunyi

Ehh!!awak perlu ke??Where stories live. Discover now