Ehhh BAB 17

90 2 0
                                    

Lewat petang sampai rumah tok umi. Pada hari Sabtu dia orang cuti. Jadi rumah umi tok semakin ramai orang. Anak sulung tok umi dan anak tok umi yang tengah bermalam di rumah tok umi.

Makanan dah terhidang tambah perut memang tengah lapar. Sebelum makan mereka semua solat berjemaah. Friya bersihkan diri sebelum makan dan tunggu Kaum Adam selesai solat. Friya bantu apa yang patut di dapur.

Friya diperkenalkan oleh tok umi sebagai keluarga baru. Haziq dah rapat dengan sepupu Friya diabaikan. Keluarga Haziq ramai lelaki yang perempuan semua under age tak boleh buat borak, boleh buat main-main boleh lah.

"Yani satu collage dengan Haziq" tanya Abe shah. Abe Shah spesis yang bising klon Ayahsu.

Friya mengangguk. Keluarga Haziq kacukan Arab dan Thailand. Semua lawa-lawa terutama kening.lebat hitam. Patut pun kening Haziq tebal tapi tak lebat.

Haziq dibesarkan oleh tok umi. Banyak gambar Haziq yang tergantung. Rambut Haziq dulu kerinting sekarang dah tak. Anak muda tahu nak bergaya.

Friya bosan nak melayan TV semua channel tak kira pelakon negara mana semua berdialog dalam bahasa Thailand. Semua ditukar. nak tengok tak faham baik tidur mata dah berat. Nak layan orang bersembang tak faham sangat dialek kelantan Thailand.

"Tok umi Yani masuk tidur dulu dah lewat" pemisi Friya. Yang lain khusyuk borak Friya tak menyampuk sebab dialek dia orang susah nak faham.

"Pergilah mesti penat hari ini" Friya menyalami tok umi sebelum masuk bilik.

Pukul 10 dah kira lewat.....

Friya baring atas katil queen yang dah ada dalam bilik. Malam yang sejuk rumah kayu kan. Pasang kipas paling slow. Friya tidur dengan nyeyak.

♦♦♦♦♦

Seperti biasa Friya bangun awal walaupunn tak boleh solat. Friya memakai baju t-shirt lengan panjang warna merah ada gambar burung owl besar. Berkain  batin. Tudung bawal warna skyblue tersarung kemas.

Bangun awal sebab nak mandi. Malu kalau mandi lewat sebab ramai penduduk dalam rumah plus Friya orang luar.

"Awal bangun"

Friya terkejut... Nasib baik tak tercampak beg yang terkandung alatan mandi.

"Haziq ni kan terkejut aku, kalau benda yang aku pegang tercampak kat muka kau baru kau tahu" marah Friya. Baru berangan kahwin dengan anak raja.

"Lepas turn kau aku pulak and cantik baju kau wuf...wufff... (bunyi burung hantu)"  Haziq ternampak kaki Friya. Putih maybe cause always block dengan sunlight dia kan pakai stoking.

"Yani" tegur mak ngah selepas keluar dari bilik air.

Friya senyum manis..

Friya masuk ke bilik air.. Sambil tunggu turn Haziq.. Haziq main handfone.

15 minit kemudian. Pintu bilik air dikuak.Boleh tahan sejuk. Punyalah lama mandi. Sampai bateri fone falt. Haziq membebel.

Friya lari anak menaiki tangga dan terpelanting menampakkan kaki putih gebu Friya. Jatuh saham lagi. Haziq gelak kecil. Bukan lari pun bilik dia. Nak berlari bagai kan dah jatuh.

"auchhh" mengaduh sakit.

"Dah tahu pakai kain batin kenapa berlari kan dah jatuh" Haziq nak membantu tapi Friya nampak nak dengan tak nak.

"Aku okay" Friya menolak bantuan Haziq dengan cara baik.

"Astaghfirullahhalazim, Yani jatuh ke?" Tok umi bantu Friya bangun.

"Tok umi"

"Haziq tengok je ke? .bantulah, tok umi tak larat nak angkat Yani" Tok umi akui dah tak larat walaupun Friya tak berat kalau dibandingkan tok ummi yang berbadan gempal.

Haziq memimpin Friya masuk bilik ditemani tok ummi. Friya terpaksa akur sebab kaki Friya dah kejang tak boleh nak naik tangga.

"Tok umi urat, kalau sakit cakap" tok umi mengurat perlahan-lahan lepastu tok umi membetulkan kaki Friya yang terkehil.

Klik! Bunyi kaki Friya dibetulkan Tok umi .sakit sakali tapi tak boleh nak cerita.

"yani gerak kaki kamu boleh tak?" Kaki di gerakkan mulanya sakit selepas tu dah okay.

Si Haziq pulak jadi pemerhati tak bergaji. Tadi kata nak mandilah, lama tunggulah. Bla bla bla...

"Haziq kenapa tenung anak dara orang ni, pergilah mandi nak masuk subuh dah nanti ramai pulak masuk bilik air". Al-maklum bilik air ada 2 dan satu tandas dengan penduduk ramai tak sempat.

"okay tok umi"

Selepas Haziq keluar...

"kaki Yani dah okay, terima kasih tok umi"

"Tok umi pergi dulu kalau nak apa-apa cakap nanti tok umi siapkan" pesan Tok umi.

Anak cucu tok umi yang lelaki pergi masjid kecuali Haziq selalu miss pergi masjid.

Friya bantu apa yang patut. Kaki pun dah okay kalau dimanjakan semakin sakit pulak nanti.

Usai solat subuh dalam pukul 6 lebih kami sarapan pagi beramai-ramai. Riuh dengan suara budak-budak. Seronok sangat, kalau pergi rumah nenek tak sama sebab kawasan bandar. Friya lapangkan hati.

"Yani nak pergi ronda satu kampung tak esokkan dah nak balik" ajak abe Shah.

"Naik apa?" tanya Yani.

"Motor" balas kak Ros anak makngah.

"ada ke??" tanya Friya lagi. Semangat kalau dengar bab-bab motor lama tak bawa motor.

"Ada, Yani pergilah seronok kawasan kampung boleh hirup udara segar" tambah tok umi.

Tadi kak Ros pesan bawa baju lebih sebab nak pergi air terjun.

4 buah motor dah ready. Kak ros dengan Friya . Haziq dengan Ewan budak ni senyap sikit. Abe Shah dengan Ahmad dan Hawa dengan Hanan.

"kak Ros Yani nak bawa"

"yani boleh bawa ke?" betul ke budak bandar ni boleh bawa

"tengok oranglah"

"untunglah! abang Haziq lansung tak reti bawa motor" sindir Hawa.

Di sana kebanyakkan menggunakan motor untuk ke mana-mana. Sebab tu tak pelik kalau dia orang ada 4 5 buah motor dan tanpa kereta.

Haziq menjeling... Kalau bini aku nak beranak esok-esok guna kereta juga. Buat apa kalau reti motor. Omel Haziq.

Mereka ketawa.

Friya megikut dari belakang. Mereka ke air terjun yang berdekatan dengan  sebab tu tak pelik kalau belakang rumah tok umi ada saluran air sungai.

Selepas ke sungai mereka pergi ke dusun .....

Friya terkejut.....

Ehh!!awak perlu ke??Where stories live. Discover now