Ehhh BAB 19

87 5 0
                                    

Telah tiba saat waktu kau tinggal kan kami kerana takdir yang maha esa..... Opppss lagu dari mana pulak ni... (Abaikan)

Friya menyalami anak maklong anak makgah anak maksu yang perempuan, Friya salam semua last sekali Friya menyalami Tok umi.

Tok umi peluk Friya erat sambil nangis....

"Kalau ada kelapangan datanglah sini"Friya sebak rasa nak nangis

Haziq dulu lagi nangis....

Tok umi memegang tangan Haziq dan tangan Friya... "Kalau korang ada jodoh in sha Allah, Allah akan jodohkan..."

Friya terkedu dengan nada bisikan tok umi... Haziq dengar ke tak?

Haziq beriak selamba dari tadi..

"Ni lempok durian bawa balik" makngah menghulur dua bekas.

Bekas tadi betukar tangan. Satu untuk Haziq dan satu untuk Friya. Mesti sedap!

"Terima kasih makngah" Haziq besuara.

"Tok umi terima kasih untuk semuanya.. Yani tak tahu nak balas apa. 3 hari tumpng rumah tok umi"

"Tak apa Yani. Tok umi suka kalau orang datang rumah tok umi" tok umi senyum manis..

Ayahsu menghantar dua orang ke sempadan. Di sempadan pula ada taksi tunggu hantar ke airport.

Haziq sengaja bermalam lama di Thailand sebab nampak Friya seronok duk sana. Tok umi pulak seronok bersembang dengan Friya.

Smartfone yang tidak dilayan selama 2 hari di on.

"Ya Allah banyaknya miss call dari mama, mesej nak masuk seratus " friya mengecheck mesej satu persatu.

Teks indoxsss....

"Akak"

"Akak where R U..."

"Akak adik excited ni"

"Akak woiiii... Yuhuuuu"

"Tak nak tahu ke?"

"Dah lah kalau tak tahu tak apa"

Antara teks yang dihantar.

Ha a kan adik Uwais result mesti dia marah. Aku tak tanya khabar. Lupa! Nanti balik pandai lah aku pujuk.

Haziq dihadapan pun check handfone lepas buang sim card Thailand dia.

"Assalamualaikum, mama Yani dah nak balik KL ambil Yani dalam pukul 12" mama Yani membebel. Huhuhu. Kalau cerita dekat mama pergi Thailand lagi mama mengamuk.

Tiba di airport pangkalan chepa... Flight akan berlepas dalam masa 10 minit... Friya dan Haziq terus masuk.

"Haziq kau okay tak??" tanya Friya sebab Haziq nampak macam nak pitam.

"Aku sakit kepala Yani!" suara lemah.

Friya mengeluarkan panadol yang disimpan dalam beg. Air mineral yang dibeli tadi dihulurkan kepada Haziq.

Haziq makan ubat dan terus tidur dalam flight... Perjalanan. Mengambil masa dalam 45 minit.

"Yani aku gerak dulu" muka Haziq pucat.

Mama papa dah tunggu ketibaan Friya. Disambut dengan tenang. Haziq sekejap dah lesap.

"Kenapa flight kamu dari kelantan." ha sudah nak jawap apa ni.

"Mama yani minta ampun Yani pergi kelantan tak cakap dengan mama" nangis Friya kena tunjuk act lebih meaning dia lakonan yang mantap. Jahat betul kau Friya!

"Mama dah tahu kamu pergi kelantan siap masuk negara Thailand lagi kan"

"Mama tahu dari mana?" sia-sia air mata aku tadi.

"Haziq, nasib baik Haziq kalau orang lain papa tarik telinga kamu dari airport sampai rumah" ancam papa.

Haziq ni kan takut aku. Nanti aku jumpa kau, aku cekik² kau. Siap kau!!!

Sampai rumah....

"Abang, adk Uwais mana?" masuk rumah bagi salam tak terus redah tanya Uwais mana.

"Ada dalam bilik kamu" bilik aku. Mesti merajuk....

"Adik Uwais... Adik Uwais... Adik uwais" nama Uwais diseru..

Tak pandang pun...

"Adik kak Yani mintak maaf sebab tak sempat nak tanya pasal result Dik Uwais... Pastu akak tak boleh nak contact dari sana. Nak beli sim card serba salah sebab duduk 3 hari. Kenapa diam? Marah lagi ke? Adk? Owh adik?" Uwais membelakagi Friya...

Badan Uwais tak bergerak. Friya mencuit Uwais dari belakang. Bertuah punya adik tidur rupanya...

Uwais mengerakkan badan sedikit... Nyenyak kau tidur..

"Kak Yani bila sampai?" selepas sedar kehadiran kakaknya dibelakang.

"Baru sampai tak sampai 2 jam" bazir air liur aku cakap panjang².

"Akak ni main² pulak" dah lah ganggu orang tidur. Bising!!

"Marah kita pulak" fft

Senyap sedetik...

"Berapa A" tanya Friya lepas senyap..

"Tanya mama" budak merajuk ..

"Akak tak nak tanya sape² akak nak dengar dari mulut adk sndiri" nak menang.

Uwais senyap. Lelaki tapi merajuk lebih dari perempuan. Susah betul nak pujuk.

Idea keluar...

Friya lari keluar dari bilik sendiri..

Akak ni sepatutnya aku yang lari bukan dia.. Marah Uwais...

♦♦♦♦♦

Friya membawa sebuah kotak besaiz kotak kasut yang berbalut corak teddy bear.

"Adik nah! cagaran result dengan hadiah"

Kotak kasut disambut... Hey budak ni dalam merajuk pun boleh sambut lagi pemberian aku. Omel Friya.

Kasut Converse...

"Yang origanal tu trend baru kat Malaysia tak keluar lagi Harga dia 7ribu"

"Bhat!!! dia ingat orang tak beli kat mana kasut ni"

"Marah lagi ke?? akak minta maaf" Friya merayu..

"Tak cantik lah akak buat macam tu, Adik dapat straight A" anak lelaki papa dan mama otak luar kotak. Bijak kalah aku yang slow. Sedih!

" Alhamdulillah.... tahniah akak happy untuk dik" Friya memeluk adiknya yang pakai seluar bermuda.

"Akak ni busuk lah... Pergi mandi"

"Sedap mengata orang you get out from my room. Dah lah buat macam bilik sendiri" sindir Friya.

Uwais jelir lidah...

"Thank you for the gift"

♦♦♦♦♦

Pada malam tu semua berkumpul selepas makan malam.. Adik perempuan yang asrama balik sebab cuti.

Malam ni mama ada penguguman....kena dengar...

"Minggu depan kita sekeluarga dengan saudara kita akan meminang bakal kakak korang sekali dengan pertunagan" mama senyum lebar.

Muka abang Hayyan dah memerah sampai ke telinga...

Semua tepuk tangan kecuali Friya...

"Korang semua kenal ke and kenapa kak Yani tak tahu?" tanya Friya.

"Dah tahu dah kan" balas papa. Tenang kan anak keduannya yang nak naik angin.

"Kenal" Alwa dan Uzma adik perempuan friya serentak..

"Dia dah datang rumah, cantik tau akak" uwais melebih..

Friya mencebik..

Ehh!!awak perlu ke??Where stories live. Discover now