Ehhh BAB 18

94 5 0
                                    

"Wow" mulut Friya macam ada sesuatu yang berat untuk buka mulut.

"Kenapa Yani kau okay tak?" Haziq menegur Friya.

"Yani suka durian?" tanya Abe Shah.

"Suka kalau abe nak tahu Yani hantu durian" Friya sedikit teruja.

"Abang Haziq pun. Secocok lah abang Haziq dengan Kak Yani" jerit Hanan anak makngah.

Friya belagak selamba. Mamat manja ni pun suka durian.

"jom kita kutip durian lepas tu kita makan"Ajak Abe Shah. Dia leader dalam rider 4 motor ronda 1 kampung.

"Ewan ambik bakul sana, hanan dan Hawa ikut Ewan kutip durian bawa balik" Arah kak Ros.

Friya tak lepas peluang untuk kutip durian, rasa seperti dalam syurga durian. Tempat yang Friya berdiri dikelilingi pokok durian dan banyak durian atas pokok. Dusun Durian yang berbukit.

Abe Shah buat panggilan handfone tapi cakap Thailand.

Lama kami bersantai dan makan durian datang sebuah kereta hilux. Pemandu kereta hilux keluar dengan kasut bot dan berglove susah Friya nak cam tapi Kak Ros sambut dulu ketibaan ayahnya ayahngah.

"kamu semua hari ni kerja kamu kutip buah durian masuk ke boot hilux cepat" arah ayahngah dah macam komandar.

Kami berlapan kutip buah durian ayahngah goyang kaki. Penuh satu boot hilux dengan durian punya banyak buah durian kat dusun milik Umi tok...

Geng rider balik nak masuk waktu zuhor.. Nasib tak kena marah dengan umi tok sebab janji nak pergi sekejap tapi dah lewat baru nak balik..

Yang menjadi pengalaman untuk Friya satu keluarga buat lempok durian yang dikutip tadi. Keluarga Haziq memang terbaik.

Tadi Friya terdengar Haziq sebut pasal Durian Crepe. Sedap juga kalau makan ramai- ramai. Kalau nak tunggu lempok Durian masak lambat lagi. Friya minta izin tok umi untuk keluar beli barang untuk Durian Crepe. Kak Ros jadi mangsa bawa Friya ke kedai.

Usai pembantu Friya solat zohor. Friya start buat Durian Crepe. Banyak juga Friya buat sebab ramaikan.

"Yani buat apa?"tany Makngah.

"Buat Durian Crepe, Yani selalu rasa orang sini masak. Sekarang orang sini pula rasa makanan Friya" Makngah angguk. Tukang masak tuuu...

Friya buat sekadar yang termampu takut ada yang tak makan.

Haziq banyak masuk dapur sebab nak mengusik Friya. Nak kepastian betul ke Friya boleh Durian Crepe yang tersedap.

Terbukti memang sedap. Mungkin sebab tercampur air tangan orang yang sedia pakar dalam bab memasak. Bukan jasa Friya.. Tapi Friay bersyukur ada yang membantu baut Durian Crepe dengan kuantiti yang banyak biasanya Friya buat tak sanpai 20 biji.

"So Haziq how about the taste" Haziq buat muka mcam tak sedap. Lama tu dia bagi jawapan.

"SEDAP" Friya bersorak gembira dengan jawapan Haziq. Berjaya buat Crepe yang kedua kali.

Semua orang puji sedap sampai tak cukup nak tambah. Mintak maaf dah tak nak buat dah. Penat!

Esok dah nak balik..banyak kenagan tinggal di Thailand. Masyarakat yang bekerjasama. SERONOK SANGAT!!!!.

"kaki Yani cepat sembuh" Tegur tok Umi sambil senyum manis.

"ha a terima kasih tok umi. Yani masuk dulu" permisi Yani.

Ehh!!awak perlu ke??Where stories live. Discover now