Sebelum result SPM keluar Friya banyak habiskan masa dengan tidur... Sebab tak ada kerja nak buat, tidur memanjang. Tambah pulak ABC.
3 Hari Kemudian...
"Mama doakan Yani tau" Friya menyalami mamanya sebelum mamanya bertolak ke sekolah.
"In Shaa Allah, Yani kena banyakan selawat. Allh always ada. Segala keputusan semua Allah dah atur" Friya sebak.
"Mama jangan buat Yani nagis" air mata di tahan.
Kalau mama ada cakap seseuatu mesti rasa nak nangis..
"Cik Friya kau nak datang pukul berapa?? Result dalam pukul 9 lebih" inbox dari Lisa Lee.
Awalnya. Jantung jangan kencang sangat. Kalau pecah aku nak ambil result macam mana?. Sabar. Selawat!.
Friya bersiap serba ringkas. Jubah berwarna hijau gelap dipadankan dengan tudung sarung berwarna hitam. Dipin berbentuk burung kelawar.
Eh mana kereta aku? Parking kereta mini cooper milik Friya hilang.
"Bibik bibik, mana kereta Yani" laung Friya dari ruang tamu.
"Tuan pakai" balas bibik kalut².
Abang ni gatal nak pakai Lipy orang . yang dia punya ada.
Kunci kereta ford ranger diambil..
Alarm ditekan.. Abang ni kereta sendiri ada. Pakai kereta orang . Dah lah kereta besar anak gajah. Omel Friya..
Notes:
Yani i borrow your cars for today.
Susah nak cari parking .... I Lambat..
Pinjam tau..Good luck..
Jangan marah..
I love you dik. abg. Hayyan.Note kertas yang di lekat atas stareng Friya campak ke sit belakang.
Walau macam mana pun kena bawa juga tak kan nak bawak kereta Audi Papa kot. Nanti apa orang kata.
10 pagi tepat sampai sekolah. Nasib baik berpihak pada Friya sebab ada parking. Ranger terpaksa aku bawa. Motor kesayangan aku pula habis minyak. Guna pandai isi minyak tak. Bebel Friya.
"Ranger sabo yer tuan kau punya pasal kau jadi mangsa panas matahari" bisik Friya dalam kereta. Kalau cakap kuat nanti orang panggil gila.
Dengan lafaz bismillah Friya melangkah keluar dari kereta dan berselawat untuk hilangkan debaran.
Di dewan Elit,
Ramainya, kebanyakkan kawan Friya dah ambil result ada yang check online. Muka dia orang dah macam pau. Mata tak payah nak cakap. Lelaki cover, perempuan over. Aii, sedap mengata orang kita pula tak tahu macam mana.
"Assalamualaikum cikgu Linda, sejarah saya dapat A tak?" tanya Friya selepas sampai ke meja ambil result.
"Nik ! Lama tak jumpa"tangan mencari result pemilik Nik Friya Hardyyani.
Friya senyum.
Sebelum Friya ambil cikgu Linda check subjet Cikgu Linda subjet sejarah !.
Kertas putih bertukar tangan.
" Alhamdulillah. Cikgu betul ke ni" terkejut Friya.
"Betul lah tu, nasib baik sejarah A+ kalau tak " cikgu tunjuk pengepit ketam berbisa.
"Terima kasih banyak² cikgu saya pergi dulu" Friya menyalami cikgu Linda.
"Selepas ni kamu melangkah ke menara gading. So belajar baik², jangan nakal²" pesan cikgu Linda.
Result ditilik betul². Result baca jampi apa pun tak kan berubah. Kena terima dan redha.
"Friya !!!! Lama nya tak nampak bayang kau" kaget Qaisarah.
"Berapa A kau dapat?" tanya Lisa Lee teruja.
"Ada dapat 6. kau orang berdua pula? " balas Friya
"Aku dapat 4. Lisa dapat 3" jawap Qaisarah lemah.
"Okay dah tu"
"Tak nak tanya Iqfan kau dapat berapa" buat muka cuak.
"Cepat kau dapat info" sindir Friya. Hati memang nak tahu best students kan.
"Semua A tapi ada 1 B+"
"B+ ? Subjet?" alang² .
" sejarah "
Friya angguk tanda faham.
"Jom ke kereta aku. Aku ada hadiah untuk korang"
"Hadiah" serentak Lisa Lee dan Qaisarah.
Dalam perjalanan...
"Kau nak sambung kat mana nanti?" bincang Qaisarah.
Friya tak payah cakap dah tahu..
"Aku nak ambil STPM kot, mak aku dah cakap sebelum ambil result lagi" balas Lisa Lemah.
"Ok juga, terus ke degree" setuju Qaisarah.
Dalam 5 minit sampai...
"Amboi besar kereta kau"
"Kerata abang Hayyan"
"Abang kau sihat" gatal punya kawan.
Friya buka pintu belakang. 3 paper bag diambil.
"Untuk korang aku beli khusus untuk korang ada 4 je. Yang ni pulak kau jangan lupa bagi kat Alya." pesan Friya.
"Kau pergi mana cuti sebelum ni plus kau nampak lain sangat dan banyak berubah" semestinya Friya memang cantik tapi aura lain nampak dia lain. Bisik hati kecil Qaisara.
"Mana ada. Aku pergi kelantan"
"Tinggal kat kelantan" tanya lagi.
"Yo lahhhh" geram
"Hahhahah" semua gelak.
YOU ARE READING
Ehh!!awak perlu ke??
RomansaPerjalanan yang panjang seakan pendek. Friya sentiasa mengimbas masa yang telah lama berlalu tanpa diduga dan tanpa pencipta yang paling Agung Friya takkan dapat meneruskan kehidupan yang keindahan dan alpa. Permainan Friya telah mengubah kehidupan...