Part 12 : Tidak Disangka

86 4 0
                                    

Hari ini,aku memberitahu ibu tidak perlu mengambil ku kerana aku tahu ibu pasti sibuk dengan kerja dirumah.Aku mengambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja.

Dalam perjalanan,aku terasa seperti diekori.Lalu,aku menoleh kebelakang....

"Shawn?"

"Hai Rachel..."tersenyum.

"Awak ekori saya?" Mengerutkan dahi.

"Lebih kuranglah..."

"Owhh..." aku jawab ringkas.

"Saya nampak awak jalan kaki seorang diri...selalunya awak kan kena jemput."

"Ohh...ayah saya out station..so,apa salahnya kalau saya ambil kesempatan ni untuk berjalan kaki...lagipun,jalan kaki kan bagus untuk kesihatan.."

"Ohh...begitu...Rachel...boleh saya tanya sesuatu tak?"

"Mmm...tanya aje.."

"Awak dengan Josh cuma berkawan ke?"

Aku ketawa.."Yaa...cuma kawan ja...kenapa? Awak cemburu ke?"

"Taklah...tanya jaa...saya cuma nak beritahu,hati-hatilah bila berkawan dengan Josh tu.Manalah tau dia ada maksud tertentu..."

"Ehh...yalah...saya tau..."

"Sejak bila awak kawan dengan dia?..Selalunya awak tak layan pun dia tu.."

"Sejak saya tahu dia baik orangnya..." Yakah?...apa yang aku cakap ni.

"Owhh..."

"Jangan risau Shawn....saya ada backup friends."

Senyum..."Sandra?"

Aku memandangnya"Yups..."

"Ohh..."

Sepanjang perjalanan,kami rancak berborak..sehinggakan tidak sedar aku sudah berada di depan rumah.

"Bye,Shawn..jumpa isnin."melambaikan tangan.

"Okey...Bye,Rachel.." Membalas lambaian ku.

Apabila Shawn mula hilang dari pandangan,aku masuk kedalam rumah.Nampaknya,penghuni rumah ini tengah tengok TV.

Aku terus sahaja menaiki tangga.Kemudian,aku dikejutkan dengan teguran Emma.

"Siapa tu?...nampak mesra ja"

"Kawan ja..."

"Ohh ya?..Mmm..."

"Kenapa?"

"Tak ada...kamu nampak sepadan bersama.."

"Apa yang kakak merepek ni.."

Ketawa..."Gurau ja...nnti turun..saya ada masak makanan kegemaran kamu"

Aku tersenyum"okey...erhh..Emma?"

Emma menoleh memandangku.

"Boleh tolong tak nanti?"

"Tolong apa?"

"Malam ni...saya diajak keluar untuk dinner.Jadi...tak tahu macam mana...nak berhias..?"

"Emm..temu janji...?"

"Bukan..tak...emm.."

"Yaa...saya akan naik nanti.."

"Thanks"

Aku berlari menuju ke dalam bilik ku.Aku menukar pakaian dan turun kebawah untuk makan.Selepas itu,aku menonton televisyen sambil berbual dengan keluarga.

First Love & First KissWhere stories live. Discover now