Rachel POV
Aku tergamam apabila Josh memeluk ku dengan erat....malah makin erat bila aku meronta-ronta ingin melepaskan pelukkannya....Akhirnya,dia melepaskan juga pelukkannya...
Josh mula bercakap
"Saya yakin Rachel,...saya akan dapat memiliki hati awak...."Aku memandangnya
"Saya bagi cadangan....sama ada awak terima atau tak...." Aku menarik nafas panjang,lalu menghembusnya...."Jika awak betul2 suka dengan saya,awak patut lepaskan saya kan?".....
Josh tergamam.....aku dapat melihat reaksi mukanya yang mula berubah...
Aku melangkah untuk meninggalkannya.....Tak percaya yang aku berikan dia peluang....Peluang yang aku tahu dia takkan sia-siakannya..
Tapi,apa-apa pun yang dia lakukan....aku berharap dia berjaya....sekurang-kurangnya,aku gembira bila bersamanya nanti....Jika dia tidak berjaya,apa boleh buatlah Josh...Mungkin kita tidak ditakdirkan bersama....Selang beberapa langkah kemudian,tiba-tiba Josh menarik tangan ku dan aku menoleh ke belakang.......
"Saya akan hantar awak balik,Rachel."
Aku menjawap...
"Tak apalah,saya boleh jalan kaki..""Rachel.....Saya memang berniat baik nak hantar awak balik,takkan saya biarkan awak jalan kaki jaa balik ke rumah?"
"Bagaimana saya datang,begitu jugalah saya balik...Jadi tak payah susah-susah nak hantar saya balik...."Aku terus menarik tangan ku daripada genggamannya....Tak pernah aku bersikap dingin dengan orang lain....Tapi,Josh betul-betul buat saya sakit hati....nak saja aku berteriak depannya,nasib baik aku bukan orang macam tu.......
Aku tidak menoleh lagi ke belakang....Tidak mahu memandang mukanya yang mungkin sedang marah atau....ntahlah..aku pun tak tahu...Aku berjalan balik sambil berpeluk tubuh,memikirkan hal tadi....
Sebenarnya,aku tak nak bagi peluang pun pada Josh...Tapi aku terfikir,jika aku memberitahu hal ini pada pihak sekolah...Ayah aku juga yang kena....Tapi adakah ini keputusan yang betul?.....Aku betul-betul buntuh....Apalagi jalan yang boleh aku pilih untuk membatalkan pertunangan ini...dan kenapa aku memberi Josh peluang?.....Arhhhhh!!!!!!
Ingin saja aku berteriak...
Buat masa ini,aku tak mahu berdepan dengan keluargaku
Lalu,aku membuat keputusan untuk balik lewat.......
Aku berjalan menuju ke rumah kedua bagiku.....
Aku berjalan menunduk.....
Sesampainya di sana,aku melihat ada seseorang sedang duduk di bawah pokok....
Aku seperti mengenali orang itu,lalu aku mendekatinya...."Nick?"
Nick sedikit terkejut dengan kehadiran ku....
"Owhh...Rachel"
"Nick..apa yang awak buat kat sini?"
"Entahlah,tempat ni begitu menenangkan...jadi saya tertarik untuk datang lagi ke sini"
Aku mula duduk ditempat saya berdiri...
"Minta maaflah pasal semalam tu"...Aku menunduk...
Nick memandangku,lalu tersenyum...."Kenapa nak minta maaf?...Bukan salah awak pun....saya yang over-emotional je..."
Aku tersenyum...
"First time saya nampak lelaki menanggis tau..."Nick ketawa terbahak-bahak...
"Yaa?...mungkin awak bertuah...Bukan selalu ni saya menanggis"Aku turut ketawa.....
"Seriously Nick....saya rasa bersalah sebab..."Nick memintasku.."Arhh....(menghembus nafas) kenapalah saya menanggis semalam tu...memalukan sja"
"Taklah.....mana daa....awak nampak comel bila menanggis"
Aku ketawa....kami sama-sama ketawa....Kemudian,suasana menjadi hening seketika....
Kami saling berpandangan....
Aku merasa pandangannya seakan ingin memberitahu ku sesuatu....tapi dia hanya memandangku,berharap aku dapat membaca fikirannya....
Aku terus membuka topik sebagai perbualan....topik baru."Nick,kalau awak sudah habis sekolah kat sini...ke mana awak akan pergi?"
Nick kemudian memandang jauh kedepan....berfikir jauh..
"Mungkin,saya akan berpindah dari pekan ni dan cari duit sendiri untuk masuk kolej..."
Entah kenapa,hati ku tiba-tiba sedih mendengarkan itu....
"Hidup sendiri?"
Nick kemudian memandang ku..
"Yaa..." Ringkas sahaja jawapannya....
"Nick,awak dah ada kehidupan baru di pekan ni,awak dah ada keluarga yang boleh sara awak sampai awak berkerja...kenapa perlu berpindah dan memilih untuk hidup sendirian?"
Entah kenapa semua tu boleh terkeluar dari mulut ku....dengan pantas aku menutup mulut dengan tangan.
Nick menjawap....
"Sebab.....rasa menumpang tu lain,Rachel...."Aku tergamam....ya juga kan...kenapa aku tak terfikir...
Nick berkata...
"Saya rasa seperti......orang lain dalam rumah Puan Choo....Rasa lain bila dia yang beri saya duit,
Seperti ibu tapi dia bukan....ibu saya ..."
Nick menunduk...Aku tergamam...cuba untuk faham....ada betul juga apa yang dikatakannya......Aku menepuk-nepuk bahunya...niatku untuk menenangkannya....
Namun,dia menepis tangan ku..
Aku terkejut...."Saya tak perlu belas kasihan..Rachel...saya ingatkan...awak mungkin....." Nick memandangku...kata-katanya terhenti...
Aku menarik tanganku....
"...mungkin faham? Itu yang awak ingin katakan?..saya cuba,Nick....."
Lalu,aku berdiri.....ingin berlalu pergi....rasa sakit hati bila dia tak biarkan seseorang untuk memahaminya...at least,menemaninya ketika itu.Nick POV.
Aku membiarkan Rachel pergi...
Aku sengaja berbuat begitu....
Sebab aku tahu....Rachel.....Aku berjalan menuju kesekolah pagi itu kerana Puan Choo ingin meminta tolong ambilkan sesuatu....
Aku melihat awak dan Josh.....Aku dengar semuanya.....Entah kenapa aku seperti sedih dan....entahlah apa perasaan ini..
Adakah aku mula suka padamu?.
Rachel?.........Mungkin selepas ini,semuanya takkan sama lagi....lebih-lebih lagi jika kau akan bertunang...
Aku tahu...kita berkenalan baru mencecah beberapa minggu....
Tapi,pertama kali aku melihat mu....Aku seakan melihatnya kembali....Rachel....kau mengingatkan ku tentang masa lalu ku.....Masa lalu yang indah....dan
Masa lalu yang buruk.....
YOU ARE READING
First Love & First Kiss
DragosteRachel Lee ialah seorang gadis remaja yang cantik dan bijak.Di sekolah,dia cukup disegani oleh para guru serta pelajar.Namun begitu,dia tidak pernah mencintai atau menyukai seseorang yang bergelar lelaki.Dia berpendapat bahawa seseorang yang bernama...