Part 14 : Serius atau sekadar gurauan?

70 2 0
                                    

Rachel Pov.

Haaa....Aku menghembus nafas yang tanpa sedar ku tahan sejak tadi...aku hanya bergolek di katil kerana tidak dapat tidur,Aku berfikir pasal tadi...

Kejutan apalagi yang akan aku terima selepas ini...
Aku bersikap mesra bukan kerana aku mahu mereka memilihku sebagai tunang kepada......Josh.Mungkin,satu kesilapan aku bersetuju untuk hadir malam ini.

Ohh...satu lagi,Ayahku dengan ayah Josh adalah kawan?...
Wahh....aku tak tahu pun selama ini mereka dah kenal..malah jadi kawan pula tu...Bukan aku nak menghalang ayah dari berkawan dengan sesiapa malahan,aku sendiri pun tak berapa kenal dengan kawan-kawan ayah.Yang selalu bertandang ke rumah ketika ada majlis pun,tak banyak kawan ayah yang datang.

Tak perasan pula En.Robert ada bersama.Siap bercerita pasal aku pula.....nantilah ayah....

* * *

Josh Pov.

Aku betul-betul malu tadi....
Tak sangka ayah dan mak cakap macam tu...

"Mak! Ayah!....kenapa cakap macam itu dengan Rachel?!"

Mak menjawab...
"Cakap apa?...Mak rasa,semua tu tak salah..."

"Kenapa mak nak Rachel jadi tunang saya?"

"Kan Ayah nak kamu bawa seseorang yang istimewa...bukankah dia orangnya?"

"Saya hanya minta tolong jaa dengan dia untuk menemani saya malam ni.."

"Tapi...mak sukalah dengan Rachel tu...Boleh nampak yang dia seorang yang baik..."

"Dia memang baik...tapi jangan ambil kesempatan dengan kebaikan orang.."

Aku berjalan menuju ke bilik ku..malas nak bercakap lagi...tetapi,aku berhenti apabila terdengar ayat ini...

"Kenapa mak boleh rasa....yang kamu suka dengan Rachel?"

Aku menoleh....

"Kenapa mak rasa macam itu?.."

"Kamu sebenarnya gembirakan bila kamu ditunangkan dengan Rachel....?"

"Apa yang mak mengarut ni...kami terlalu muda untuk bertunang...dan...tak mungkin Rachel akan bersetuju..."

"Tapi...kamu mungkin bersetuju"

Sekali lagi aku berhenti berjalan.Mak boleh baca fikiran saya kah?...

Ayah bercakap...
"Kami nak tunangkan kamu ni pun bertujuan sebenarnya...Kalau awak bawa perempuan lain untuk hadir malam ini pun tak mungkin kami pilih perempuan tu....Yang bertuahnya,awak bawa Rachel.Saya dan En.Lee dah pun atur pertemuan awak dengan Rachel Suatu hari nanti,tapi...Rancangan kami dipermudahkan."

Aku terdiam...wahh....adakah ini suatu kebetulan...?..Hakikatnya,aku gembira...tapi...tak mungkin Rachel juga akan gembira.Malah,dia bercadang untuk membatalkan rancangan pertunangan ini.

Aku berjalan meninggalkan mereka.Malas nak dengar...

* * *

Rachel Pov.
A

ku bangun pada jam 8 pagi...taklah lewat sangatkan?....

First Love & First KissWhere stories live. Discover now