Part 17 : Tak akan ada peluang kedua

69 1 0
                                    

RACHEL POV.

Aku sampai rumah pada pukul 9:00 malam....
Mungkin satu kesilapan aku membawa Nick pergi ke tempat itu...Sepanjang perjalanan pulang,dia hanya diam...bukan seperti Nick yang biasa ku kenal..suka bercakap...walaupun,aku mengenalinya beberapa minggu yang lalu,aku seperti mengenalinya setahun yang lalu.

Rasa bersalah menyerangku kembali....Arhhh!!! Aku benci bila perasaan ini kerap kali kembali....

Semasa menaiki tangga...aku terdengar namaku dipanggil.Lalu,aku menoleh...

"Ayah,Mak?" Aku kembali menuruni tangga...

"Ayah dan mak nak bincang pasal pertunangan itu.."

"Mak dah tahu?"

Mak bersuara...
"Yaa...setiap patah perkataan"

"Apa pun yang terjadi....Saya tak akan bertunang..." Tanpa menunggu ayah bersuara,aku berkata demikian...aku seakan tahu maksud air muka yang ditunjukkan oleh mereka...

Ayah berkata...
"Rachel...pertunangan ini...bertujuan,agar..."

Aku meneka lagi....
"...Agar....perniagaan ayah dan En.Robert berkembang...itu?"

Macam mana aku boleh meneka?...Sebab,aku selalu menonton wayang yang berkaitan dengan masalah yang aku hadapi sekarang...

Mak bersuara...
"Rachel...Anak lelaki En.Robert pun dah bersetuju..."

"Saya tak nak dengar apa-apa..."
Lalu aku berlari menuju ke dalam bilikku...
Aku mengunci bilikku agar mereka tidak dapat masuk...
Aku menghempaskan badanku di atas katil...tadi,aku melihat orang menanggis...sekarang,aku pula yang menanggis...

Mereka mengetuk pintu bilikku untuk memujukku....
Tapi,akukan keras kepala...tak mungkin aku akan mendengar..tidak sehingga semuanya kembali tenang...

.....

Tiba-tiba,aku didatangi keberanian dan Idea..
Lalu,aku mengesat air mataku dengan tangan dan dengan pantas mengambil telefon bimbitku...

Aku mendail nombor Sandra...

ON CALL...

Hello?......Sandra......saya nak minta tolong.....boleh tak?
.....ohh.......saya nak minta nombor telefon Orang yang bernama Josh.......
Kejap,saya nak ambil kertas...
013-xxxxxxx......okey...thanks Sandra...

CALL END.

Aku mendail nombor yang tertulis pada kertas tadi...

Tut...tut.....tut...tut......tut...tut...
The number you've...

Aku terus mematikan panggilan.Dia tak angkat panggilan ku...aku bercadang untuk mendail nombor itu apabila ketukan di pintu bilik ku hilang...
Aku menunggu sehingga ketukan di pintu hilang....

Beberapa minit kemudian.....

Telefonku berdering....
Dengan pantas aku melihat pemanggil.....
Nombor tadi...lalu,aku mengangkatnya...

ON CALL.

Hello?....(siapa ni?).....Ini Rachel,Josh......Saya perlu jumpa awak esok di Restoran Pizzaria,pada pukul 10 pagi....(kenapa?)....awak tanya kenapa?...saya nak cakap sesuatu dengan awak esok.....

Tit...

CALL END...

Aku berdiri dan berjalan kearah pintu bilik ku....Aku membuka pintu...Aku bercakap laju pada mak dan ayah...

"Mak,Ayah...tak perlu bincang apa-apa,keputusan Rachel adalah muktamad dan......Maaf kalau Saya bersikap keras kepala atau tidak hormat dengan ibu bapa,bukan niat saya untuk berbuat demikian tapi....kalau mak dan ayah paksa Rachel....(teragak-agak untuk bersuara).....saya akan berjumpa sendiri dengan En.Robert.....Selamat Malam."

First Love & First KissWhere stories live. Discover now