Part 6 : Mente dan Mentor?

157 5 0
                                    

Aku berjalan beriringan dengannya....Aku menundukkan kepala kerana terasa malu dan ini adalah kali pertama aku berjalan berduaan dengan lelaki.....
Sepanjang perjalanan itu,aku hanya menjawap ya dan tidak dengan pertanyaannya.....Sehinggalah,dia bertanya ini.....
"Awak dan Shawn tu,sekadar kawan kan?".....Aku mengerutkan dahi..."Ya,kami cuma kawan ja...."...."Tapi,saya nampak awak rapat dengan dia."
Josh memandangku...."Taklah rapat sangat...."...Aku tidak mahu perbualan itu menjadi semakin panjang....."Ohh....Rachel...."Aku memandangnya...
"Esok awak free tak?"......"Emm ya.....kenapa?"......."Kalau saya ajak awak jalan-jalan nak tak?"...aku memandang Josh...kalau aku jawab tak nak,nanti dia akan kecewa...tapi kalau aku jawab ya,...lain pula jadinya nanti...emmm....keputusan yang rumit..."Boleh...tapi,...bukan kita dua orang jaa?...macam mana?"..Josh tersenyum..."okey...."....Aku turut tersenyum....

* * *

Aku pulang kerumah pada pukul 11:00 malam...Rupanya,Sandra sudi menunggu ku di dalam kereta....Nasib baiklah,Josh tidak perlu menghantarku...dan aku memang yak mahu dia yang menghantarku....aku membuka pintu rumah dengan perlahan-lahan...takut menggangu mereka tidur pula...
Aku menaiki tangga dengan pantas dan terus masuk ke dalam bilik ku.....Aku terus sahaja mandi kemudian aku tidur.

Paginya,aku bangun pada jam 8:00 pagi.....itupun dibangunkan oleh Noah....hari ini,mereka akan berjalan-jalan di sekitar bandar..aku tidak ikut kerana..bukan pasal temu janji tuu...tapi kerana aku malas hendak jalan-jalan....Petang nanti,...patutkah aku batalkan?....Aku menelefon Sandra untuk diajak bersama dan nasib baiklah dia bersetuju...
Petang nanti tidak perlulah dibatalkan....hahaha....
Aku duduk makan bijirin di sofa sambil menonton televisyen...itu adalah rutin hatian ku pada masa cuti...Selepas itu,aku akan menyiapkan kerja sekolah sebelum hari menjadi gelap...
Pada pukul 3:00 petang,aku mula bersiap...nampak macam temu janji tapi sebenarnya bukan pun....Sandra telah sampai ke rumah dengan memakai Blouse dan Jeans....serta gaya rambut yang dibiarkan terurai...Aku pula memakai t-shirt dengan jeans sahaja....aku sebenarnya suka yang simple jaa....
"Sandra,saya rasa macam tak nak pergi lah...."...Sandra mengangkat keningnya..."Kenapa pula?...Dah siap macam ni..."....."Erhh.." Belum sempat aku bersuara,sebuah kereta Almera sampai di hadapan rumahku....dan seorang lelaki keluar dari tempat duduk pemandu dengan kaca mata hitam...Josh.Aku terasa pelik,bagaimana dia tahu alamat rumahku...Aku memandang Sandra yang berada di sebelah ku..."Sandra,dia tak tahu pun alamat rumah saya..."....Sandra tersenyum...."Saya bagi alamat rumah awak kepadanya..."....Aku memandang Sandra dengan tak percaya...."Sandra!"...
"Hai...emm...naiklah"....Aku dan Sandra tersenyum melihat Josh.

*  * *

"Kemana sebenarnya awak nak bawa kami ni?"..Aku bertanya kepada Josh."Ke rumah saya...kami ada mengadakan sebuah majlis kecil-kecilan di rumah.."..."Tapi awak kata nak jalan-jalan." Sandra pula bertanya kepada ku....Belum sempat aku menjawab,Josh mendahului..
"Jalan-jalan kat rumah jaa lah.." Josh ketawa...Disertai dengan Sandra...Aku hanya tersenyum kelat...
Beberapa minit kemudian,kami sampai di rumah Josh.Aku melihat sebuah rumah banglo yang besar....dengan halaman yang besar....apabila Josh memberhentikan keretanya,aku cepat-cepat membuka pintu..dan keluar kerana aku tidak mahu dia membuka pintu untuk ku..Sandra pula mula melihat sekeliling..."Wahh! Josh,kenapa awak tak pernah bawa saya ke rumah awak" Sandra bertanya...."Saya bawa sekarang lah ni..Jom lah masuk ke dalam" Josh mempelawa kami masuk ke dalam rumahnya...apabila kami masuk,terdapat ramai orang yang kelihatannya seperti orang berada...Aku dan Sandra berpandangan.Malam itu berlalu dengan baik..aku pulang awal kerana esok aku mesti bangun awal untuk kesekolah...Begitu juga dengan Sandra...
Sesampainya dirumah,seperti biasa aku akan mandi dan kemudian tidur.

Pagi itu,walaupun malas dan masih mengantuk,aku gagahkan juga untuk bangun,mandi dan bersiap.Aku bersarapan dan bertolak untuk kesekolah....
Aku sampai awal daripada biasa di sekolah kerana hari ini ayah bertolak awal...mungkin ada urusan kot...Aku mengerling kearah jam tanganku...6:10..selalunya aku sampai pada jam 7:00 pagi...Sekolah mula pada 7:30 pagi...Huu...aku masih ada sejam lagi untuk menunggu...
Aku berjalan lambat kearah kelas ku...kebetulan,aku berjumpa dengan Guru kelas ku
M

iss Nia...." Eh...Rachel,awalnya sampai.."  aku tersenyum.." Ya,morning miss nia..." aku memberi salam.." Morning too,Rachel.Ehh..boleh tolong cikgu tak?"...."Boleh cikgu..."...aku menjawab dengan pantas."Tolong cikgu angkat fail ini dan letakkan di pejabat...bolehkan?"..Aku mengambil fail yang dihulurkan oleh cikgu.."Ya,Boleh"...."thanks Rachel.." Aku hanya tersenyum...

Aku berjalan cepat ke arah pejabat kerana aku memegang 4 fail yang tebal dan berat itu.Nasib baik lah aku sempat meletakkan fail itu di meja,jika tidak fail itu tentu sudah jatuh.Aku menyusun fail itu agar tidak nampak berselerak di atas meja..dan aku menemukan fail yang bertulis Year 2 Inovative Class : Mante and Mentor.Kata hatiku berkata untuk melihat kandungan fail tersebut.....Dengan perasaan ingin tahu,aku membuka fail tersebut dan melihat senarai nama yang akan menjadi Mante dan Mentor,Aku terkejut apabila sampai pada namaku....



————————————————

Kepada pembaca....
Jika anda mempunyai idea atau tambahan tentang jalan cerita ini , anda boleh kemukakannya dalam comment....kalau nak komen tentang cerita ni pun boleh....
Tell me if you like it or not...I'll do my best to write this story better..

First Love & First KissWhere stories live. Discover now