Part 8 : Seperti Temu janji

131 5 0
                                    

"Hei...." aku menoleh kearah datangnya suara tersebut..Emma."Hei...(senyum)"..."Dah agak lama kita tak berbual dua orang sahajakan?"....."Ya...agak lama dah...emmm...bagaimana dengan kehidupan awak di Australia?"..."Agak baik...(menunduk)..."....Aku memandang Emma..."Emma,betulkah semuanya baik?..."....Emma mendengus..."Mungkin tak lah semuanya baik...ada beberapa masalah yang....yang menjadi penghalang kepada kebahagiaan kami sekeluarga...(menunduk)..."......Aku memeluk Emma yang hampir menanggis.."I miss you so much,I miss father,I miss mother...I miss everyone...(menanggis)..." Aku menjadi binggung seketika..."Its okey,we always be with you...always be...".
Beberapa minit kemudian...selepas babak menanggis itu tadi.."Macam mana dengan kamu?...Dah ada calon ke?"....Aku tersentak apabila Emma bertanya tentang itu,"Calon?..(ketawa)...masih awal untuk cari calon..."...."Really?...I've never seen you go to date with someone.Just try to find someone.. "...Aku tersenyum sinis...."Ya,tapi bukan sekarang,biarlah seseorang itu datang sendiri..." ...."Rachel..Rachel...saya memang tak akan percaya kalau awak cakap tak ada seorang pun yang ajak awak keluar.."..."Memang tak ada pun,saya tak tipu...ahhh..mungkin...ada seorang...tapi itu bukan temu janji..."....Emma ketawa...Sepanjang malam itu,aku dan Emma berbual.....

* * *

Pagi itu,aku dan Nick memilih pusat sumber sebagai tempat belajar....
Yang peliknya,dalam pusat sumber itu cuma ada dua orang sahaja....iaitu aku dan Nick.
"Peliknya...kenapa tiada orang dalam pusat sumber ni" Aku bertanya kepada Nick.......Nick menjawab" Entah lah...saya pun tak tahu..(ketawa)"......Aku memilih untuk duduk di meja paling belakang kerana di situ ada aircond...."Okey,apa pembelajaran pertama hari ini?"....Aku menjawab"Hari ini kita belajar aljebra....(tersenyum)..."...

Sejam kemudian....
"Kita perlukan rehat selama 10 minit...." Aku kemudiannya bersandar pada bangku...Aku berasa hairan kerana tiada seorang pun pelajar yang masuk ke dalam pusat sumber ni...kecuali penjaga pusat sumber ni lah.."Kenapa awak tengok sekeliling?"....."Ahh...tak adalah."
Kemudian,kami meneruskan pembelajaran....

Program Mante dan mentor hanya berjalan dalam 2 jam sahaja , dan yang seronoknya , masa itu boleh dipilih....(wahh)

Apabila masa telah tamat,aku dan Nick berjalan menuju ke kelas...dan dalam perjalanan,aku terserempak dengan Josh.
"Rachel...!"dengan tiba-tiba Josh menarik tanganku"Saya perlu bercakap dengan awak,Rachel"..Dia membawaku jauh dari Nick.Dengan perasaan bingung,aku melihat kearah Nick dan kemudian berpaling pula kearah Josh.

Apabila sampai di luar...Josh melepaskan tanganku...aku melihat dia sedang dalam keresahan dan tertekan....
"Apa yang awak nak cakap?..."Aku menyoal,tertanya-tanya...
"Rachel,boleh saya minta pertolongan dari awak tak?"....Aku mengerutkan dahi..."Pertolongan?.....(berfikir seketika)...emmm...saya akan tolong apa yang termampu"...Josh memandangku dan aku melihat keresahannya perlahan-lahan hilang..."Emm...Malam jumaat nanti,ada makan malam yang perlu saya hadiri dan....".....Josh berhenti berkata......."Dan?.."
..Josh menarik nafas panjang,"Saya perlukan pasangan untuk menghadiri majlis makan malam tersebut...dan saya perlukan awak menjadi pasangan saya...Boleh tak?"...aku mengerutkan dahi...."kenapa saya?"...."Sebab...saya tahu hanya awak yang boleh tolong saya....sebenarnya,ini permintaan ayah saya untuk membawa pasangan..maksud saya sebagai peneman..."......aku terdiam seketika...."Jangan risau,hanya makan malam sahaja..."...Aku berfikir seketika....

"Hanya makan malam sahajakan?Tak ada muslihat lain?"...aku bertanya inginkan kepastian..."Ya...hanya makan malam sahaja dan saya berjanji tak ada muslihat lain..."
Aku memandangnya dan melihat dia betul-betul mahukan saya pergi bersamanya dengan tangan yang merayu."Okey...apa salahnya..."
Josh mula tersenyum lebar...senyuman yang tak pernah ku sangka begitu manis dipandang.
"Thanks Rachel...saya akan jemput awak dalam jam 7:00 petang...hari jumaat ya...jangan lupa..."...kemudian,dia berlalu pergi dengan pantas..entahlah kenapa....aku masih tercegat di situ..berfikir kenapa aku terima pelawaannya tadi......sebab kenapa dia mengajak ku itu mungkin aku tahu jawapannya...

Aku berjalan menuju ke kelas....
Nasib baiklah cikgu belum sampai....sebelum itu,aku sempat melirik kearah Nick...dia sedang menunduk sambil menulis sesuatu di sebuah kertas..aku tahu,tak sepatutnya aku meninggalkannya tadi...Aku memberanikan diri untuk berpusing menghadap Nick.
"Ermm..Hei,saya nak minta maaf pasal tadi...tak sepatutnya saya..." belum pun habis aku berkata,Nick memintas..."Ohh..(senyum)...tak apalah,bukan masalah besar pun..."kemudian,dia pun kembali menunduk sambil menulis sesuatu......
Aku berpusing menghadap ke hadapan apabila cikgu masuk ke dalam kelas...
Aku rasa bersalah sangat....



----------------

Untuk part ni agak pendek sebab idea tak berapa berkembang....
Saya usahakan dalam part seterusnya....
BTW,thanks for reading...
Hope you enjoy it...

First Love & First KissWhere stories live. Discover now