Menjadi seorang isteri semasa masih bergelar murid sekolah bukan perkara mudah bagi Darissa Sofea.
Biarpun jarang melakukan tugasan sebagai isteri, Darissa tetap merasa terbeban kerana tidak mendapat kebebasan yang sepenuhnya.
Darissa juga remaja yang masih menginginkan kebebasan seperti hidupnya sebelum bergelar isteri. Tapi apakan daya, satu sekolah tahu tentang perkahwinan mereka.
Yelah, takkan nak buat hal macam dulu.Keluar malam balik subuh. Karang cikgu soda tau. Haaaa! Cair la tahi telinga kena kuliah.
"Wah best betul life U ni kan? " Sergah Aryan sambil membawa dua mug berisi milo yang telah dibancuhnya.
" U berpotensi jadi penaung Persatuan Isteri Isteri Pemalas. U dah ada ciri ciri nak jadi penaung tu. Okay look, U bangun pagi U mandi U campak baju kotor U, U turun sarapan U tak cuci pinggan U tak basuh baju U tak kemas rumah. Oh my g! I rasa macam jaga budak 2 tahun. " Bebel Aryan
"Yelah mak. Siapa lagi nak buat semua tu kalau bukan mak? Rumah mak so mak lah yang bertanggungjawab. Hetakkebegitu suami?" Jawab Darissa sambil menaik naikkan keningnya.
"Hentah lah nak. Kalau I jadi mak U, I sumbat U dalam washing machine tu. Dah kering, I sental pulak mulut U guna joy biar viral. "
Aryan geram melihat perangai isterinya yang bersikap sambil lewa perihal rumah.
Ikutkan kepala yang dah berasap bersedia nak meletup ni, nak je dia tengking budak ni. Tapi disebabkan umur Darissa yang masih mentah tentang perkahwinan, Aryan menegur dengan cara berlawak.
Tapi!! Budak Darissa ni macam manusia tak paham bahasa! Makin kau buat lawak makin dilayannya. Ditengking menangis merajuk pula nanti. Tegur baik baik jadi kereta api masuk telinga kanan keluar telinga kiri.
Boleh botak bercakap dengan Darissa ni! 10 kau cakap 100 dia jawab.
--
"Bila U nak masak ni? I lapar lah. "Rengek Darissa apabila tiada hidangan yang dimasak oleh suaminya.
"I cuti masak hari ni. Why not U pula yang masak hari ni. "
Memasak salah satu tugasan yang harus dijalankan setiap hari bagi Aryan tapi tidak untuk hari ini.
Aryan sedar, dia mempunyai isteri yang keras kepala, berat tulang dan tidak matang. Disebabkan itu dia harus mula dari sekarang. Mula mengajar Darissa untuk berdikari dan bersikap matang.
"U saja perli I? I nak keluar la. Bosan pulak asyik membasi kat rumah. " Protes Darissa dan berlalu naik ke atas untuk bersiap.
"Ada I cakap I izinkan U keluar? " Soal Aryan dengan tegas.
Aryan sentiasa melayan sikap kebudak budakkan Darissa. Memang jarang Aryan bersikap tegas terhadap Darissa tetapi dia sudah bertekad untuk membimbing Darissa agar meninggalkan kegiatan kurang baiknya.
Bukan niatnya untuk mengunci kebebasan Darissa. Dia juga manusia yang inginkan keseronokkan.
Suami mana yang tak nak tengok isteri dia happy?
Semua suami inginkan yang terbaik buat isterinya.
Tapi kalau suami yang seksa isteri dia tu, awok tanya la dia sendiri. Kita tak tau. :p
"U tak payah nak berlagak jadi suami terchenta yang I kena patuh okay. Kita kahwin pun terpaksa. " Jawab Darissa dengan santai kerana Aryan tidak berani untuk memarahinya.
Tidak berani? Huh. U wrong Darissa Sofea.
"U berani keluar, U tunggu apa I buat malam ni." Ugut Aryan
"So hwat Mr Husband? U fikir I nak takut. Wah so creepy " Darissa rasa kata kata suaminya hanya gurauan semata mata.
"Oh tak takut? Wah U dah ready nak jadi 'mak buyung' rupanya. Okay sayang. Go ahead. Keluar la puas puas I tunggu U malam ni. " Balas Aryan tanpa teragak agak.
Darissa tahu Aryan boleh menuntut haknya sebagai seorang suami pada bila bila masa secara rela atau paksaan.
Mempunyai anak pada umur yang masih mentah bukan lah suatu impian bagi Darissa.
Memandangkan Darissa satu satunya anak tunggal dan tidak mempunyai adik beradik lain, Darissa kurang berminat perihal kanak kanak.
Bagi nya kanak kanak sangat comel dan melucukan. Tetapi di samping itu kanak kanak juga amat menjengkelkan bagi Darissa yang tidak mempunyai adik.
Jadi tidak mungkin mereka mempunyai anak pada masa sekarang memandang kan Darissa tidak bersedia lagi.
Disebabkan itu, Darissa membatalkan niatnya untuk keluar. Darissa masuk ke dalam bilik kerana rimas terhadap renungan suaminya.
'Haa! Tau pun takut.' Desis Aryan dalam hati.
--
Matahari mula terbenam di sebelah barat menandakan waktu malam bakal menjelang.
Aryan terlalu malas untuk memasak dan hanya membeli makanan di luar.
Tiada sepatah kata keluar dari bibir mungil Darissa sejak kejadian tengahari tadi.
Selepas makan malam, masing masing membawa haluan.
Darissa masuk ke dalam bilik manakala Aryan mengambil tempat di ruang tamu sambil menonton ulangan perlawanan bola sepak.
Semasa dalam bilik, Darissa bergegas memberus gigi dan membersihkan muka sebelum tidur.
Darissa bertekad ingin tidur awal pada malam ini untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini.
Selepas selesai membersihkan muka, Darissa segera baring di tilam empuk yang memang empuk best giler.
Darissa mencapai iPhone nya yang terletak di meja lampu dan menerima beratus ratus message.
Kebanyakkan nya message daripada group chat kelas nya.Darissa malas untuk membukanya. Tetapi ada sesuatu yang menarik perhatian nya. Message daripada mama nya.
'As'salam' - 8.50 pm
'Anak mama sihat? '-8.50 pm
'Dah makan? '-8.51 pm
'Mcm mana dgn sekolah? ' -8.51 pm
'Okay tk tinggal dkt rmh org? ' -8.51pm
'Tk rindu mama dgn papa? ' - 8.52 pm
'Sorry syg sbb tk rply all ur message before this. U know kan that time mama dgn papa still trkejut & angry abt ur suddenly marriage. ' - 8.53 pm
'Nanti balik lah rumah jumpa mama dengan papa. I miss u my one and only super baby gurl. ' - 8.53 pm
Hampir menitis airmata Darissa apabila membaca kesemua message yang dihantar mama nya.Seorang ibu, busy macam mana pun tetap terfikirkan anak.
'Mama please don't throw away my little princessa buchuk. Yay tak sabarnya nak balik! ' Darissa bersorak keriangan seperti kanak kanak.
Darissa terlelap selepas mematikan suis lampu meja.
Aryan senyap senyap masuk ke dalam bilik selepas habis menonton bola sepak.
Aryan tidak mahu menganggu lena Darissa dan perlahan lahan merebah kan diri di sebelah Darissa.
Sebelum tidur Aryan membacakan surah surah pendek dan membelai kepala Darissa. Suatu perasaan aneh mengusik jiwa nya.Perasaan indah, tenang, bahagia.
Haih macam dah angau pula cikgu ni.
Aryan terlena disisi Darissa bersama 1001 perasaan.
Hari baru, perasaan baru, baju baru, bini baru.
Yay!! Cikgu nak kena tampar. Nasib baik isteri dah tidur!
YOU ARE READING
Darissa
RomanceKau fikir kahwin muda ni senang?! Dulu dikenali sebagai: Cikgu Aku Handsome! *line story masih sama * Sorry i tak pandai nak buat description bagai. OK bye