Special part(cerita maksu)

7.5K 275 14
                                    

Maksu ternampak Darissa yang sedang menghayati pemadangan di sekitar rumah lalu mendekati gadis itu.

"Eh, kenapa tinggal sorang je kat sini? Aryan mana? "Maksu mula menegur Darissa.

"Errr... Arrrr... eemm.. ha'ah tinggal sorang je. Aryan tak tahu pula dia pegi mana. "Jawab Darissa tergagap gagap kerana terkejut akan kehadiran maksu.

"Untung betul kan Aryan dapat isteri cantik macam kamu ni.Bukan macam maksu ni. Takde sape yang nak. "

"Err.. biasa biasa je. Maksu pun cantik juga. "

Darissa berasa pelik kerana maksu suaminya itu bersikap amat baik daripada ibu mertua nya yang selalu bercakap kasar terhadap suaminya.

Takkan la sebab anak dia kena tangkap basah dia kena benci sampai macam tu sekali?

Lain sangat pandangan dia bila bercakap dengan Aryan. Macam orang tak puas hati je.

Gatal mulut Darissa ingin bertanya perkara tersebut terhadap maksu.

"Ermm. Maksu? Ibu masih marah dekat Aryan lagi ke pasal kitorang? "Tanya Darissa

"Entah la. Maksu pun tak tahu. Ibu dia tu memang selalu macam tu. "Jawab Maksu.

"Kenapa? Aryan ada buat salah besar ke? "

"Hmm. Memandangkan kamu isteri dia, so maksu rasa kamu patut tahu pasal ni. "

"Sebenarnya, Aryan bukan anak kandung.Dia anak tiri ibu mertua kamu. Ibu kandung dia meninggal sebab accident motor dengan ayah dia. Sampai dekat hospital, Aryan lahir dengan sihat. Kami semua rasa gembira masa tu. Tapi, doktor cakap ibu dia tak dapat diselamatkan sebab banyak kehilangan darah. Hancur hati kami semua bila dengar berita tu. Masa tu pula ayah dia masih dalam wad kecemasan. Kami tak tahu macam mana nak bagitau berita tu dekat ayah dia. Mak long, kakak maksu yang bagitau berita tu. Sungguh tak terurus diri ayah dia bila tahu ibu dia meninggal dunia. Banyak orang bagi semangat dekat ayah dia untuk terus hidup dan besarkan Aryan macam budak budak lain. Ayah dia teruskan hidup dan jumpa ibu mertua kamu. Diorang kahwin sebab ayah dia nak dia rasa kasih sayang dari seorang ibu. Tapi ayah dia tak tahu ibu tiri dia selalu pukul Aryan. Umur dia 3 tahun, Sawirah lahir jadi adik tiri dia . Sampai la satu hari tu, ayah dia meninggal dunia. Masa tu umur Aryan baru 7 tahun. Maksu rasa kesian juga dekat Aryan bila ibu tiri dia pukul maki hamun dia. Budak budak kan dia tau menanggis je la. Kalau maksu tanya ibu jahat ke tak, dia jawab tak. Biarpun Aryan selalu kena pukul oleh ibu tiri dia, dia tetap hormat sebab dia cakap setiap wanita yang bergelar ibu mesti dihormati.Zaman kanak kanak Aryan tak macam budak budak lain.Umur dia 7 tahun tu,dia baru masuk tahun 1.Maksu yang teman dia pegi sekolah. Kalau dia datang rumah mesti dia cerita pasal sekolah. Pernah sekali tu, dia datang rumah terus peluk maksu. Maksu tanya dia kenapa tapi dia tak jawab. Tiba tiba dia menangis. Maksu peluk la dia. Pujuk dia tanya kenapa. Dia cakap tadi dekat sekolah cikgu suruh cerita pasal keluarga. Dia tanya maksu sambil menangis. Dia tanya kenapa ibu dengan ayah tinggalkan dia. Dia cakap dia nak ikut ibu dengan ayah dia. Remuk hati maksu dengar dia menangis tanya ibu dengan ayah dia. Sekarang kamu tahu kan kenapa Aryan selalu kena layan teruk." Luah maksu sambil mengesat airmatanya.

'Aku tak tahu pun dia anak yatim piatu. Aku nampak dia happy je selalu. Aku tak tau pula masa silam dia. Jahat betul aku selama ni dekat dia. 'Monolog Darissa menyesal terhadap perbuatan nya yang selalu biadap.

*sorry kalau bosan. Sorry sorry sorry. :l

DarissaWhere stories live. Discover now