Prolog

49.5K 938 81
                                    


"Awak..saya mengandung..tiga bulan"ujar Syafa Hanna yang berumur 21 tahun. Hanna memakai seluar jeans dan juga baju t-shirt yang berbelang warna pink putih. Rambutnya berwarna perang dilepas.
Beg sandang dipegang.

"Hah..mengandung..alhamdulillah.."ucap syukur Tengku Adam Shahrul yang berada dihadapan Hanna

"Habis tu..kita belum kahwin..ingat"kata Hanna tegas.

"Tak pe..nanti saya kahwin dengan awak..lepas habis saya belajar.."kata Adam lalu mencium tangan Hanna.

"Ish..awak ni..orang tengok malu lah"ujar Hanna yang blushing akibat malu.

"Herm..maaf.."Kata Adam lalu menangkap gambar Hanna yang sedang blushing.

"Ok..kalau macam tuh..janji.."kata Hanna lalu menghulur jari kelingking.

"Janji"Adam menyambung jari kelingkingnya kepada Hanna.

"Pinky promise"mereka mengucap serentak.
Selepas itu, mereka melepaskan ketawa.

Hanna hanya senyum. Walaupun mereka pasangan couple, mereka mengendahkan peraturan agama.

Rambut Hanna berwarna perang dibiarkan lepas. Manakala Adam, dia tidak melarang kekasihnya melepaskan rambut.

Jahilnya mereka ketika itu.

**********

"Bai awak"Hanna melambai ke arah Adam.

"Bai ..sayang..love you"ucap Adam lalu mencium dahi Hanna.
Adam meninggalkan Hanna diperkarangan rumah Hanna.

Hanna perlahan mengetuk pintu rumahnya.
Dia melihat jam. Pukul 10:30 malam.
Dia memasukkan barang barang shopping kedalam rumah lalu menutup pintu.

"Dah balik dah..pergi mana"soal garang abang kandungnya yang tercegat dihadapan pintu rumah.

"Hah..dah balik..shopping lah..apa lagi.."jawab Hanna.

"Kamu keluar dengan siapa?? Dengan jantan tu lagi ke?"soal lagi abangnya.

"mana ada keluar dengan kawanlah...dah abang kenapa ni..soal macan tu.."bohong Hanna.

"Seronok lah tuh..pergi kelab malam..minum arak..ambil dadah..seronok.."marah abangnya.

"Hish..orang kata pergi shopping shopping lah..."Hanna memarahi abangnya walaupun abangnya tua 2 tahun darinya.

"Oh..ingat abang tak tahu..yang kamu keluar demgan jantan tuh..haritu kamu balik pukul 2 pagi ingat abang tak tahu..kamu muntah kat tangga..kesian Mak Som kena mop..dah lah busuk..abang tengok je kamu naik atas dengan selamba badak ..tak minta maaf..sian Mak Som..kalau kamu buat lagi..abang report kat Mama dan papa.."Abang Hanna, Asyri Harris memberi amaran tegas.

"Herm..suka hati orang lah..orang muda lagi..kita orang nak enjoy!" Marah Hanna lalu naik ke atas dengan laju

"Hish..apa nak jadi lah budak ni..dari pagi ke petang..kelauar je memanjang.."Asyri hanya membebel dengan sikap buruk adiknya.

Pakai skrit paras paha memang kadang kadang. Rambut? warna perang, coklat, oren, ungu dan banyak lagi memang kebiasaan. Tudung? langsung tak nampak dia pakai. Solat? entah solat ke tidak.

Mamanya hanya melarang jarang jarang, papa? Sering kali marah namun Hanna hanya hiraukan.

************

"Mama..papa..Hanna nak sambung belajar"kata Hanna yang duduk dihadapan Papanya.

"Hermm..bagus..bila nak belajar"soal Mamanya lalu mencendok nasi goremg kedalam pinggan suaminya.
Abangnya hanya meluat.

"Em..minggu depan"jawab Hanna.

"Ok..dekat mana??"soal Papanya

"Dekat Australia"jawab Hanna

"Ok..papa izinkan"kata Papanya.

"Hermm..belajar ke nak enjoy"desis hati Asyri yang panas.

**********

"Bai mama..papa"ucap Hanna lalu melambai kearah papanya dan mama.
Mereka membalas senyuman dan lambai.

"Uncle..Saya nak ke stesen bus.."ujar Hanna.

pemandu teksi hanya angguk.

**********

Hanna bukan ke Australia malah ke Cameron Highland untuk merahsiakan kandunganya.

"Mak..Hanna mengandung"kata Hanna kepada ibu angkatnya.

Hanna mempunyai ibu angkat semasa umur 10 tahun. Ibunya amat prihatin. Segala rahsianya diberitahu kepada ibu angkatnya iaitu, Mekar.

"Hah..mengandung Alhamdullilah"

"Siapa yang buat kamu mengandung?"soal Mekar.

"Adam..mak..Adam.."jawab Hanna lalu menangis pura pura.

"Ala..kesiannya"Mekar memeluk Hanna erat.

"Ok..kalau macam tu..mama papa..tahu tak??"soal Mekar.
Hanna geleng.

"Kalau macam tu tinggal kat sini ye.."kata Mekar.
Hanna senyum.

"Rumah ni ada peraturan ..iaitu..Hanna kena solat,mengaji pakai tudung..baju..tak boleh ketat dan singkat..kena tutup aurat"Kata Mekar lembut.

Hanna hanya angguk. Memang sudah lama hasratnya ingin solat, mengaji dan semua tu. Tapi mama dan papa nya sibuk.

----------------------------------------

Okey tak? Thanks sudi baca! Happy reading!

Janji Kita ✔Where stories live. Discover now