Bab 24

7.5K 216 0
                                    

Dato'Shahril menelefon ambulans sebab Adam pengsan!. Dah lah tak mandi lagi, buat malu je dekat hospital. Sementara menunggu ambulans sampai, Dato' Shahril memandikan Adam dan memakai baju baru kepada Adam.
Laju sahaja Ambulans membawa Adam ke hospital.
Setelah lama menunggu doktor, Datin Amina berjalan kesana ke sini kerana panik.
Doktor yang memeriksa Adam keluar.

"Dia cuma mengalami stress danbagi sedikit ruang untuk dia rehat"ujar Doktor Hamzan iaitu doktor pribadi keluarga Dato'Shahril.

"Baik, Doktor"

****************

"Akak..bila akak boleh keluar?"soal Anisa yang bermain Phonenya dihadapan Hanna.

"Esok atau hari ni"jawab Hanna lalu mengambil segelas air kosong disebelah katilnya.

"Ouh"
Tiba tiba telefon Anisa berdering.
Nama di screen telefon Anisa lantas dibuka.

"Ye mama, kenapa?"

"Abang kamu hospital"

"Hah? Kat mana?"

"Ala, hospital yang sama kamu kata pagi tadi"

"Ok"

"Akak! Cha kena pergi lawat abang, abang masuk hospital"ujar Anisa panik lalu bangun mengambil tas tangannya.

Dia kembali melihat Hanna.
Dia merenung Hanna.

"Jangan meroyan! Tahu lah abang masuk hospital, jaga diri"nasihat Anisa lalu meninggalkan Hanna seorang diri.
Dia membuka Iphone 6nya.
Dia mengambil gambarnya.
Dengan caption,
#at_hospital_cari_penyakit

*********

"Mana lah si orang tua ni"rungut Datin Aqila. Dia mencari suaminya kesana kesini.
Langsung tak tahu kat mana dia pergi. Tadi kata pergi makan. Takkan lah cari bini baru.

Mata Datin Aqila tertangkap kepada seorang lelaki tua yang sedang memeluk seorang kawannya.

"Abang kat sini rupanya!"marah Datin Aqila lalu mengrangkul lengan suaminya.

"Ini isteri saya, Aqila, sayang ni Shahril"Ujar Dato' Farid.

Datin Aqila hanya memandang suaminya hairan.
Suaminya tergelak kecil.

"Dia lah si nerd tu..yang awak kata kenapa dia pakai cermin mata besar tu"

"Ohhh,baru ingat"Datin Aqila menggaru kepala yang tidak gatal.

"Abang! Jom masuk! Doktor dah izinkan masuk"laung seorang perempuan tua lingkungan 50-an.

"Ya Allah, Amina!"jerit Datin Aqila lalu melepaskan tangan Dato'Farid.

Mereka memeluk kerana sudah lama tak jumpa.

"Asal datang sini?"soal Datin Aqila.

"Hermm..anak aku lah masuk hospital sebab pengsan, kau?"jawab Datin Amina sekali menyoal Datin Aqila.

"Anak aku, luka sikit"jawab Datin Aqila.

Selepas lama melepaskan rindu, mereka kembali ketempat wad biasa.

*******

Sedang asyik bermain phonenya dihadapan Adam pula, matanya menjeling mata Adam yang besar, sebesar yang mungkin.
Anisa yang melihat itu terkejut laju sahaja dia lompat lalu berlari keluar dan menyimpan phonenya.

"Mayat hidup!!"teriak Anisa yang mengigil lalu menyorok dibelakang Dato'Shahril.

"Hah!?! Mayat hidup"Datin Amina hairan.

"Kat dalam tu, mayat hidup"ujar Anisa lalu menunding kedalam wad Adam.

Datin Amina dan Dato' Shahril memasuki wad Adam perlahan lahan.
Derai ketawa Ibubapa Adam dan Anisa pecah.

"Kenapa ma?"soal Adam yang baru berbunyi.

"Adik kamu kata yang kamu ni mayat hidup"jawab Datin Amina.

Derai ketawa Adam pula pecah.

"Hahahahahahahhahahahahahhahahahahahhahahahahhahahahahahuauauauahahhahahhahahahauaauuauauauauhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahn, mayat hidup!"ketawa Adam. Anisa hanya melihat Adam macam -- --'. Datin Amina melemparkan sebiji buah anggur kedalam mulut Adam yang terbuka luas tatkala ketawa besar.

"Ma! Nasib anak ma yang hensem ni tak tercekik"marah Adam lalu memakan buah anggur itu.

"Hahahahhahahahahahahhahahah"kali ini Anisa pula yang ketawakan Adam. Dan sekali lagi Datin Amina melemparkan sebuah anggur kedalam mulut Anisa dan Anisa tersedak.

"Ma!sakit Cha!"marah Anisa pula. Dan akhirnya mereka semua ketawa dari wad itu sunyi menjadi riuh.

********

"Rina! Roy!"teriak Rania dan Rynn.

Mereka memeluk bersama sama.

"Asal korang kat sini"soal Rania. Semua kawannya fasih berbahasa melayu.

"Aku kena masuk kat sini sebab Ryle"jawab Rina dan Roy serentak.

"Asal dia buat cam tu hah?"soal Rina pula.

"Aku pun sama dia yang masukkan aku dalam ni"marah Rania.

"Oh..aku pun"ujar Rynn yang baru berbunyi.

"Hish..aku rasa dia nak balas dendam"kata Roy yang mengagak.

Mereka semua menggangguk.

**********

"aku keseorangan!"teriak Hanna sendirian.

Dia mula bangun. Kesana kesini. Buka tv lepas tu tutup.
Kemas katil. Dia buat semua tu sebab phonenya mengecas.
Dia membuka tudungnya. Pakai shawl keknis berwarna baby pink.
Dia meronda sekitar hospital.
Dan dia terjumpa seorang yang amat dia kenali dan orang itu ialah...

----------------------------------------------

Update setelah lama tak update!!

Janji Kita ✔Where stories live. Discover now