Bab 32

6.3K 183 0
                                    

Setelah lama di Cameron Highland, Mereka pulang ke Kuala Lumpur.
Letih sangat!.

"Erm..mama nak bincang sesuatu dengan Hanna"pinta Datin Aqila dimuka pintu yang terbuka sedikit.

Hanna yang sedang ralit membaca whatsapp itu menoleh.
Melihat susuk tubuh yang kini dimamah usia.

"Ada apa ma? Meh duduk"arah Hanna lalu menepuk katil disebelahnya. Datin Aqila berjalan dengan lemah lembut.

"Papa kamu nak kahwinkan kamu dengan anak kawan papa..mama harap Hanna dapat terima"ujar Datin Aqila dengan tenang.

Hanna tergamam. Terkedu.
K..A..H..W..I..N ?!??!

"Erm..boleh ma..In Sha Allah Hanna akan terima dengan terbuka. Tapi nama dia apa?"soal Hanna curiga. Dia menutup Iphonenya.

"sampai masa mama bagitahu. Kenapa Hanna tak bantah macam dulu?"

"Sebab Hanna rasa pilihan ibubapa terbaik. Lagipun derhaka kalau ingkar kan?"

Datin Aqila angguk. Alhamdullillah.
Hanna senyum kelat. Ya Allah, Kau bagi lah hatiku ini tabah.

*******************

"Hah? Kahwin dengan anak kawan papa?"

hampir sahaja Adam meninggikan suaranya.
Sabar.

"Harap Adam boleh terima. Satu je papa mintak sebelum papa tutup mata. Selama ni papa dan mama dah tunaikan hajat Adam. Dan sekarang Adam lah pula."sayu mendengar suara Dato'Shahril.

Adam terkedu. Terkejut. Sedih. Geram. Marah. Bahagia. Semua dalam satu.

"Oke lah..Adam terima. In Sha Allah Adam akan jadi suami yang terbaik."

"Bagus anak papa"puji Dato' Shahril.

************

Hari pertunangan Hanna berlangsung lagi 2 minggu. Semua persiapam hampir siap. Jamuan hanya disediakan untuk ahli keluarga juga.
Pada hari pertunangan, Datin Aqila tak membenarkan Hanna bermewah mewahan seperti memakai baju yang mahal, atau lain lain.
Hanya pakai dress yang ada.
Lumanan Hanna terhenti tatkala pintu biliknya dibuka oleh Emir.

"Mama..can you listen to my story?"pinta Emir dengan bahasa inggeris.

"Yes!

"Oke..one two three..once upon a time...."
Emir mula memceritakan ceritanya.
Hanna yang ralit itu termenung.
Adam. Aku nak kahwin dengan kau. Aku tahu aku ni tak sembuhkan lagi ingatan kau. Harap kau tabah ya.
Jernih mutiara keluar dari tubir matanya.
Emir yang ralit bercerita semakin perlahan tatkala melihat si ibu sedih.
Lantas tangan kecilnya mengesat air matanya.

"Herm?"

"mama..i hate you sad"

"Oke..i hate sad too"

Mereka berpelukan. Hanna menangis.
Ya Allah tak ku sangka diri ini bakal memjadi isteri orang. Dan harap lha suamiku itu maafkan kisah silam ku dulu. Ya Allah, peritnya dugaan ini. Dan kau ringankan lah dugaan ini.

---------------------------------------------

Update..update tehhh...
Update
Update
Update
Update

..maaf..

Janji Kita ✔Where stories live. Discover now