Bab 33

6.3K 182 0
                                    

Hari pertunangan Hanna sudah tiba. Hanna memakai dress putih krim yang dibeli 2 bulan lepas.
Tudung shawl satin warna krim disarung.
Make up hanya ala kadar. Tak tebal sangat. Sebab mukanya itu sudah cantik.

"Herm.."gumam Hanna yang risau.

"Hep..asal monyok je bride to be ni?"soal Dhia lalu menggosok belakang Hanna perlahan.

Hanna senyap.

"Senyum ler"arah Zehra lalu mengambil beberapa keping gambar dengan Hanna.

"Aih..aku ni malas lah..dah lah kena kahwin dengan orang yang aku tak kenal"ujar Hanna lalu memandang kecermin dihadapannya.

"Hanna siap lagi 2 minit, bakal mertau kamu dah datang"arah Wani, sepupu Hanna.

"Dah dah..kau tengok siapa bakal mertua aku kat luar tu. Kalau ada nampak bakal suami aku ke bagitahu aku oke?"halau Hanna lalu menolak mereka berdua ke luar pintu.

*************

"Mama nak pergi mana tu?"soal Adam yang sedang memberi makanan kepada ikan didalam kolam.

"Erm..mama nak pergi majlis makan kawan mama"jawab Datin Amina lalu memandu kereta milik Datin Amina.

Huh.nasib tak bocor.

"Bai" Adam melambai kearah Mamanya yang semakin hilang.

*************

"Betul ke ni Hanna kena duduk je kat sini?"soal Hanna cemas. Peluh memercik didahinya.
Sudah beberapa kali dia mengelap.
Dia mengibas mukanya denagn tangannya sendiri.

"Sabar lah sikit!!"marah Wani yang sibuk menyapu bedak dimuka Hanna yang berpeluh itu. Setiap kali berpeluh, Wani mesti memakaikan bedak make up kepada Hanna. Bilik Hanna dihias dengan cantik. Ada bunga kecil ada bung besar. Langsir yang dulu warna pink putih diganti dengan warna putih krim.
Boleh lah tahan. Cadar yang dulu warna ungu sekarang warna putih krim. Tema warna putih krim eh?
Langsir dipintu juga ditukar. Semua sudah bertukar lah!

"Ish kau ni..sudah lah tu pakaikan aku bedak tu"balas Hanna lalu merampas bedak ditangan Wani dan menyapukan bedak itu kepada Wani pula.

"Hanna, diaorang nak sarung cincin kat kau"Zehra memberitahu Hanna yang kalut itu.
Laju Wani menyimpan bedak itu.
Wani duduk dimeja make up milik Hanna.
Seorang wanita yang berusia 30-an masuk terlebih dahulu.
Hanna terkejut. Takkan ni mak mertuanya kot.
Wanita itu memegang seorang anak kecil perempuan. Dan ayahnya begitu. Kembar.
Seorang wanit tua yang lebih kurang berumur sama dengan ibunya masuk dengan sekotak cincin.
Datin Aqila masuk lalu berdiri ditepi Wani.
Hanna memandang wanita itu. Macam pernah nampak!

"mama pilih Hanna sebab Hanna kuat. Mama harap Hanna dapat jadi menantu Mama denagn baik, solehah dan juga taat kepada suami dan juga Allah"ujar wanita itu lalu menyarung cincin yang berwarna silver dijari manis miliknya.
Sungguh cantik.
Ramai tetamu melihat Hanna yang sedang menilik cincin dijari.
Ada juga photographer mengambil beberapa gambar sebagai kenangan.

*************

"Hanna tanya tak yang nama mak mertua Hanna apa?"soal Datin Aqila setelah menukar baju biasa. Semua tetamu sudah balik lerana hari sudah lewat.

"Erm..tak ma"jawab Hanna yang sedang melihat televisyen.

"Herm"

"Ma tahu?"

"Tahu"

"Apa?"

"Datin Amina isteri Dato' Shahril"jawab Datin Aqila dengan nada sedikit tegas.
Hanna tergamam.
Patutlah macam kenal mak mertua aku tadi! Wanita tu pun!
Maknanya aku kahwin dengan Adam lah kan! Ya Allah, terima kasih.
Hanna memanjatkan doa kepada Tuhan Yang Maha Esa.
Datin Aqila memandang anaknya yang pelik.

----------------------------------------------------------

Update update!! Fokus pada ni je. Lagi satu tu..nanti lah ya..
Btw Masa raya Cina nanti saya update banyak banyak, kalau tak de keje skolah lah.
Bai bai

Janji Kita ✔Where stories live. Discover now