Bab 35

7K 177 3
                                    

"Ish, Adam ni..asal lah tak angkat call"rungut Hanna diberanda rumahnya.
Telefonnya masih dipegang.
Sudah berulang kali dia menelefon Adam.

"Mama..cakap dengan siapa?"soal Emir. Dia membawa satu teddybear pemberian Anisa.

"Uncle Adam"jawab Hanna. Tangannya ligat menekan simbol call berulang kali. Namun hampa.
Hanna berhenti menelefon Adam.
Matanya melihat Emir yang gembira.
Setiap hari senyum, tak lenguh ke?

"Emir, cam mana sekolah?"soal Hanna dengan segaris senyuman kecil.
Emir menoleh. Tangannya yang sibuk bermain dengan patungnya berhenti.

"Erm..oke..tapi kan..Emir tak suka Yaya!"ujarnya lalu mencebik. Hanna memcubit pipi Emir. Macam pau lah pipi dia ni!

"Oh..kenapa?"

"Sebab kan dia kata Emir suka dia! Perasaan. Siapa suka dia? Dah lah mulut cam itik. Pok pek lam kelas..baru je umur 4 tahun tapi mulut kalah Gosip Mosip Mak Jemah a.k.a GMMJ"ujar Emir lalu menyambung bermain dengan patungnya.
Hanna ketawa kecil.
Gosip Mosip Mak Jemah?
Lawaklah Emir. Padahal dia pun sama. Dua kali lima je.

"Abis tu, mama nak buat cam mana?"soal Hanna lalu memeluk anaknya yang semakin hari semakin gemuk.

"Herm..mama..kita shopping jom!"ajak Emir. Tukar topik nampak.

"Herm..oke..how about-- kita makan dulu?"soal Hanna lantas bangun dan memegang tangan anaknya.

"Yeah!!"

*****************

"Cam mana nurse?"soal Datin Amina risau kepada jururawat yang bertugas disitu.

"Oh..nanti doktor Erin siap. Puan boleh lah tanya"jawab Jururawat itu lantas memberikan senyuman.

Farah yang baru keluar dari surau itu laju ke tempat wad Adam dengan laju. Sempat dia melihat bajunya yang terkena darah itu.

"Nanti aku basuh kau ya baju kesayangan"omel Farah keseorangan. Tanpa disedari dia terlanggar seseorang.

"Aduh!"Farah mengerang kesakitan.

"Sorry"rupanya abang sendiri.

"Hish abang ni! Mana keluarga lelaki tadi?"soal Farah lalu mnecari kelibat keluarga. Namun hampa.

"Herm..diaorang dah balik"ujar abangnya iaitu Umar.

"Oke.."

******************

Tak habis habis Datin Amina menangis. Meraung pulak tu. Syahmie hanya mampu melihat. Kan pujuk mengamuk. Baik senyap je.

"Semut berkawad satu satu, hora horey~~"bunyi lagu Semut Berkawad oleh Didi & Friends membuatkan semua mata melihat ke arah Syahmie.

"Alamak! Siapa lah yang tukar ringtone aku ni! Hish..buat malu je"omel Syahmie lalu berlari ketaman bunga milik ibunya.

"Hhahah"Tiga orang anak Syahmie mengetawakan Syahmie.
Sebenarnya, kembar lah yang menukar ringtone tu. Kakakakak.

"Ayok tak tayok! Kembar buat!!"Anisa cuba memecahkan tembelang mereka namun hampa kerana Daniel sudah mengigit jari Anisa!

--------------------------------------------------

Hora horey! Hahaha..suka lah tu ada semut berkawad tu..kakka..oke bai

Janji Kita ✔Where stories live. Discover now