"Dhia!! Macam mana Hanna..asal dia macam tu?"soal Adam pantas.
Zehra disebelah hanya geleng melihat gelagat Adam yang huru hara.
"Hanna oke je..relaks lahh..."jawab Dhia dengan selamba.
"Hey!! Kau jangan nak tipu, Dhia..cakap betul betul nanti aku humban kau kat hospital sakit jiwa"ujar Adam yang membara.
"Oke fine!! Hanna pengsan dan sekarang belum sedar..kau nak melawat dia..lawat lah..ada aku kisah..but jangan buat apa apa kat kawan baik aku a.k.a BFF untuo Jannah"ujar Dhia lalu mengajak Zehra makan dikantin hospital.
Mereka berlalu dengan senyap.
Adam mula melangkah masuk kedalam wad yang dikira besar lah juga."Assalamualaikum..saya datang nak melawat"laung Adam perlahan.
Dia menuju ke katil Hanna yang sedang nyenyak dibuai mimpi. Entah mimpi atau sekadar hitam didalam otaknya.
Adam melihat muka Hanna yang bersih, putih dan sedikit gebu. 'Mungkin selama ini dia cuba menahan segala cabaran tatkala orang yang merosakkan kehidupan dia..Ya Allah tabah sungguh hati Hanna ini..dan Kau bagilah Hanna ini kekuatan atau hadiah yang bermakna kepada dia ini Ya Allah' sempat Adam berdoa kepada Tuhan yang Maha Esa.Adam meletakkan buah tangan iaitu buah epal 2 biji dan juga segugus anggur hitam yang banyak tangkai.
Dia sempat membeli buah buahan untuk Hanna ketika dalam perjalanan kesini. Dia berhenti disebuah pasaraya mini. Dia masuk kedalam dan mencari buah buahan. Ramai yang melihatnya curiga.
Sebab apa?
Sebab dia memakai sweatshirt dan juga cermin mata gelap.
'Aku tahu lah aku tu hensem yang kau orang duk mendap aku ni kenapa'Adam kembali tersedar lamunan. Dia pergi ketandas. Dan mengambil wuduk.
Adam mencari sesuatu. Yassin!!
Dia membaca satu satu ayat dengan teliti. Dia menghayati. Sudah lama dia tinggalkan solat dan juga amalan ibadatnya.
Malu untuk menghadap Tuhannya. Ada juga diselitkan rindu disitu.Setelah lama Adam membaca, akhirnya tamat surah Yassin. Adam mebaca doa selepas bacan Yassin.
Sesudah itu dia menyimpan semula Yassin itu.
Jari Hanna bergetar. Mata Hanna berkelip kelip melihat syiling."Sa..sa..ya..kat ma..mana?"soal Hanna yang sedikit lemah.
"Awak ada kat hospital..jangan risau..saya tak buat apa apa kat awak"ujar Adam lalu senyum.
**************
"Dhia..yang kau duk mendap mendap tengok diaorang dalam tu dah kenapa?"soal Zehra yang dari tadi senyap kerana berchat ngan tunangnya.
"aku takut Adam buat apa apa kat Hanna..Hanna dah lah lembap..bukan tahu apa apa kalau sedar dari pengsan."jawab Dhia yang dari tadi pegang pintu. Otaknya asyik berfikir untuk masuk atau tidak.
"Dah dah lah tu tolak pintu..rosak nanti pintu nanti kau kena baiki atau kau kena cuci pintu hospital..bukannya kau jadi doktor pun kat sini..atau pun kau kena cuci tingkap kat luar tu sorang sorang pulak tu..naya kau nanti"nasihat Zehra. Kalau bernasihat mesti keluar ayat ayat power keluar percaya lah.
"Hermm yelah..kita ni siapa lah kan"rungut Dhia lalu duduk disebelah Zehra.
*************
"Doctor..who the guy take me to here? Tell me please!"soal Rania dihadapan doktor sakit jiwa diLondon.
Kalau dia takut atau jumpa orang yang asing, Rania pasti blur untuk cakap B.I."Herm..that guy"jawab Doctor Ery lalu menunding kearah seorang lelaki yang menuju ketandas lelaki.
"Ryle??"Terkejut Rania tatkala Ryle yang memasukkannya kedalam hospital sakit jiwa.
'Sampai hati kau Ryle buat aku macam ni..aku kata kat Rynn'
**************
"Anisa betul nak kahwin ngan Haziq ni?"soal ibu Adam (nama dia saya lupa XD)
"Betul ma..dah lama dia buat baik..tahun lepas dia pergi Gaza untuk bagi bantuan untuk orang orang kat sana..bulan lepas dia kat Australia untuk sumbangan anak anak yatim dekat sana..dan dua tahun lepas dia pergi tolong Filipina akibat taufan besar yang melanda kat sana"ujar Anisa sedikit kuat. Dato' Shahril yang sibuk membaca surat akhbar melihat anaknya bercakap dengan mummy kesayangan.
-----------------------------------------------------
Late update!! Sorry!!
Terima kasih sebab tunggu atau tak
Maaf tak ada idea..
Vote
Komen
Thanks
YOU ARE READING
Janji Kita ✔
Ficțiune generalăHati yang rabak kian lama, kini dijahit semula. Kemunculan dia kini datang untuk menunaikan janji. Bagi memuaskan hati seorang gadis yang senipis tisu. Janji bukan sebarang janji. Janji seharusnya ditepati. COMPLETED : May2016 Best achievement : #1...