Ain merenung kotak hadiah yang dibelinya bersama Dane tengahari tadi. Hadiah yang dibelinya tanpa pengetahuan Dania. Kepalanya yang tak berapa gatal digaru.
"Kenapa lah pulak aku beli hadiah ni. Otak aku ni memang selalu tak betul lah. Bukannya aku akan beri kat dia pun. Kalau beri pun mesti dia akan gelakkan aku." Ain bermonolog kesal dalam hati. Bukan kesal sebab belikan hadiah itu tetapi lebih kepada kekesalan hatinya yang tidak berupaya hendak menyerahkan hadiah itu pada pemiliknya.
Diambilnya hadiah tersebut dari atas meja dan dimasukkan kedalam almari. Ada hampir sedozen kotak hadiah lain dalam almari tersebut. Ain hanya memandang kesemua kotak-kotak itu dengan pandangan yang sayu berbaur kesal. Perasaannya itu hanya kekal menjadi rahsia hatinya sendiri. Mana mungkin dia akan memalukan dirinya sendiri dengan mengakui hakikat hatinya yang sebenar.
"Apa susah sangat aku nak cakap aku suka kan dia?? Rupa aku tak lah teruk sangat, walaupun aku tak lah cantik sangat. But at least, ada mata, hidung dan mulut walaupun dahi lebar sedikit, tapi ok apa??" Gerutu hati Ain. Mood takde keyakinan dirilah ni.
Itulah diri Ain yang sebenar. Sungguh pun dia dan adik beradiknya yang lain dikurniakan paras rupa yang, masya Allah, kategori kelas pertama, tapi dengan keyakinan diri yang tak berapa tinggi menggunung, semua kelebihan itu tidak berguna. Confident comes first, others was second. Itulah yang membezakan Ain dan Dane. Dan sebab itu jugak lah mereka berdua sebenarnya saling melengkapi each other.
*************
"Ain, dalam dunia ni, kita adalah sebaik dan semulia ciptaan yang Allah jadikan. Ada kelebihan dan kekurangan. Allah tak pernah silap menjadikan aku tak secantik dan sesempurna kau. Tapi aku ada kelebihan lain yang akan membuatkan aku lebih menyerlah lebih dari rupa paras aku sekarang ini." Dane sedikit mendabik dada bila seringkali memberi motivasi padanya.
"Kau boleh lah, yakin dengan diri sendiri tapi aku tak. Lagipun ko tu memang muka tak tau malu. Kena cakap apa pun ko buat dunno jer. Walaupun muka macam buntut belanga ko relax jer." Ain berdolak dalik.
"Sampai hati ko cakap aku tak tau malu. Muka macam belanga. Ko ni kawan ke musuh aku ni. Ada kawan macam ko ni, aku tak payah ada musuh lah. Tapi takpe sebab aku tak kisah pun..hahaha.." Dania masih dengan statement tiga sukunya. Walaupun ada kalanya dia agak berkecil hati tapi semua tu hanya untuk beberapa saat.
"See..what I told you. Aku tak boleh jadi macam kau Dane." Ain semakin stress.
"Siapa suruh ko jadi macam aku. Kalau ko jadi macam aku, aku nak jadi apa?? Ko cantik Ain. Sangat-sangat cantik. Takde cacat celanya. Ko sepatutnya boleh je berlagak sombong, berlagak diva dengan paras rupa yang ko ada sekarang. Ko sepatutnya bergaul dengan geng-geng cheerleaders jer. Geng gedik-gedik. Bukan dengan aku." Dane cuba meyakinkan Ain.
"Jadi aku ni tak layak lah nak berkawan dengan ko yang hebat ni." Ain merajuk.
"Ntah apa lah nasib aku ada kawan yang bengap dan lembap macam ko ni, Ain. Aku memuji ko lah, ngok.. Ko yang hebat. Aku ni takde apa." Dane hampir separuh memekik.
"Tengok ko cakap aku bengap, lembap, ngok. Itu bukan pujian lah."
Selalunya orang bertekak bersaing menunjuk hebat. Kali ni persaingan dua sahabat merebut tempat yang paling teruk. Belum pernah terjadi di alam semesta ini. Persahabatan ini sangat rumit. Ingatkan cinta itu rumit, rupanya ada lagi hubungan yang lebih rumit. Persahabatan. Ikatan perasaan yang lebih dalam.
Mereka berpandangan sebelum keduanya berpelukan. Erat.
"Takpe..kita sama." Serentak mereka bersuara sebelum tawa mereka mulai bergema.
YOU ARE READING
Minah Sado...Ko Ado??
SonstigesKisah Dania Aminah yang hidup bersama memorinya yang hilang. Cuba mencari kembali 'missing link' yang saling berkait. Siapa sebenarnya cinta pertamanya? Siapa musuh bebuyutannya? Apa kisah disebalik segalanya? Siapa dia dulu? Dan apa bezanya yang ki...