Bab 1

415 18 2
                                    

"Mana ko beb."

"Melabur." Jawabku pendek

"Baru kejap tadi ko kat sini, tak kan da sampai ke bank pulak?" Soalnya lagi tak puas hati.

"Aku ni bukannya apa, kalau cakap ko slow nanti, ko merajuk, aku tengah berak lah wei...tak kan nak berak pun nak kena lapor dengan ko ke?" Kan tak pasal2 da kena menadah telinga mendengar jeritan jamban.

"Patutlah kat dalam phone pun aku boleh terbau ko tengah melepaskan bom...hehehe.." gelak Ain dihujung talian. Memang kena smackdown juga lah minah sorang ni dengan aku.

"Aku da depan kaunter tiket ni, nak tengok wayang apa beb? Tanya nya blur.

"Wayang bangsawan ada tak? Tak pun wayang kulit kalau wayang bangsawan takde," jawabku selamba padanya. Tak kan lah dia tak ingat tadi betapa excited nya aku bagitau aku nak tengok fast and furious 7.

"Kak, tiket untuk wayang bangsawan dua....takde??...wayang kulit??" Aku dengar suara Ain dihujung talian.

Aduiii..Hancur. Apa kejadah minah blur bernama Ain ni. Aku bergurau pun dia ingat serius. Da lah blur, lambat pick-up tahap gaban, kesian sangat lah member sehidup semati aku ni. Lurus bendul yeah amat Ain ni.

"Akak kaunter ni cakap mana ada movie tajuk wayang bangsawan atau wayang kulit, Dane..." selamba dia memaklumkan kat aku. Dapat aku bayangkan ketika ini betapa tension nya akak kaunter tu pada Ain sekarang. Dan yang paling legend sekali bila queue nak beli tiket tu panjang mengalahkan queue masa nak mengundi dalam pilihanraya. Dan semuanya gara-gara...siapa lagi kalau bukan Ain.

"Fast and furious 7, line belakang kat bangku tengah, jam sekarang." Arah ku dan terus off kan phone. Aku pasti apa yang aku katakan tadi akan diulangnya sebijik-sebijik tanpa ada tertinggal.

Kalau aku biarkan makin menjadi blurr minah tu. Tapi yang paling menakutkan untuk aku bayangkan ialah, kalau akak kaunter tu naik sawan lalu dicekiknya leher Ain sebelum dia dicampak dari tingkat 10 mall itu. Tak ke naya minah blur tu.

Tak pun, customers yang lain tu sebab menunggu terlalu lama, lalu mereka merancang beramai-ramai nak makan otak Ain, macam dalam movie Zombie Kampung Pisang tu.

Nauzubillahiminzalik...

Astagfirullahalazim...

Apa hal pulak aku yang melalut berfikiran sampai macam tu sekali. Hajat aku pun terbantut gara-gara Ain. Hilang kenikmatan dan selera aku nak sambung berak.

Ku selesaikan dulu urusan perutku dengan segera sebelum memulakan perhitungan maut dengan Ain sebentar nanti.

Flush..

Oppsss..opocot, tok nenek..
Ramainya yang da berbaris menunggu untuk merayakan kejayaan pelaburan aku yang berkilo-kilo tan emas tadi.. Ada yang mencebik bermasam muka.

Ada aku kisah..aku bayar tau 50 sen, nak kencing berak ni. Bukannya free. Bukan aku sengaja pun nak lambat-lambat kalau tak disebabkan minah blur tu tadi. Cabut...

Ain, ko kat mana. Mesej send.

Aku kat depan cinema entrance ni. Lagi 30 minit baru start. Mesej diterima.

Ok. Kejap aku sampai. Mesej send.

"Apasal ko lambat, ko berak batu ke??" Jerit Ain bila ternampak aku. Suara Ain memecah di segenap penjuru mall, bagai dia nak semua orang kat sini tau yang aku ada masalah sembelit.

Hampir semua yang mendengar jeritan Ain memandang kearah ku. Ada yang tersenyum sumbing. Tak kurang jugak yang terkejut beruk. Dan ada yang pecah ketawa melihat aku. Macam nak ku penggal kepala Ain letak di Antartika sebelum ku penggal kepala ku, tanam di Papua New Guinea. Malu....

Kalau tak ku ingat kawan mau rasanya aku reverse, u-turn tinggal kan dia kat situ. Nasiblah kawan. Sahabat sehidup semati pulak tu. Nasib ko lah Dania Aminah dapat sahabat blur macam Ain Cassandra. Tapi aku memang bertuah..kami memang bertuah..

®®®®®®

Baru selesai bab 1 jer ni dik non semua..tak tau lah nak terus berkarya atau biar dulu lah kejap..bagi masa berehat sebentar bersama kitkat..

Tapi kalau ada sokongan dan doa supaya idea melimpah ruah boleh lah jugak akak tak berapa sado ni teruskan...

Kalau ada rezeki..jumpa di BAB 2..

Minah Sado...Ko Ado??Where stories live. Discover now