Assalamualaikum buat sis sis yang tercinta. Okay bro pun boleh baca. Sebagai pengajaran. 😊
Sis sekarang especially student IPT lah kan, mesti nak muka putih, muka flawless, badan kurus, kasi tinggi sikit, baru lah perfect bila orang tengok. Betul tak? Kalau bukan semua pun, paling tak satu daripada yang kat atas tu.
Sis, meh sini nak cerita. Solat. Solat tu naikkan seri wajah tau? Sekalipun kita putih melepak kalah kapur, tapi solat tak jaga, parah sis parah. Kadang-kadang kita tengok, eh dia ni tak lah putih, bukan lawa sangat, tapi orang senang dengan dia, ramai pulak bro suka dia dalam diam. Nuur sis. Nuur tu cahaya. Bila kita tengok dia, kita rasa tenang je. Rasa sayu je. Yang serabut boleh jadi relax.
Sebab apa? Solat sis. Jaga solat. Solat awal waktu. Bila dah azan, terus solat. Jangan lengah. Kalau breaktime tu sikit je, kena pilih antara makan dan solat, PILIH SOLAT SIS. Kita nak timba ilmu, nak keputusan yang cemerlang, gpa tiap sem 3.5 and above tapi solat? Solat tak tip top. Macam mana tu? Bagi hempedu tapi nak madu. 😌
Al-Quran sis. Bacalah al-Quran. Kita hari-hari boleh bukak instagram, twitter, wechat, whatsapp, telegram, Facebook, haa apa lagi tak sebut. Semua tu kita boleh bukak tapi al-Quran nak baca satu page pun kita rasa penat dan malas. Al-Quran tu kalam Allah. Kalau tak baca satu juzuk seminggu pun takpe, baca satu page satu hari pun dah cukup. Ambik satu masa yang kita free dan tenang untuk baca al-Quran. Contoh, lepas solat maghrib. Selesai doa, ambik al-Quran. Bukak satu surah. Contoh, surah Assajdah ke, al-waqiah ke, al-mulk ke. Surah tu tak panjang sangat pun wahai sis yang tercinta. 🌹 Bila baca al-Quran, semoga Allah lapangkan dada bila nak belajar, tajamkan fikiran untuk ingat pelajaran, penuhi hati kita dengan cinta pada ALLAH. Bacalah sis. Bacalah walau anda sesibuk mana. Bacalah walau surah al-kauthar. 😘
Lagi sis, aurat. Jaga aurat kita sis. Jangan dedah sesuka hati. Kalau baju tu jarang, pakai baju lapis bahagian dalam yang tebal dan longgar. Bukan yang ketat. Kalau ketat, sama jugak nampak bentuknya. Kain, kalau jarang, pakailah kain dalam atau skirt. Tak usahlah pakai legging. Nampak jugak kakinya. Pakailah baju longgar, seluar longgar, tudung tu biar labuh tutup dada. In shaa Allah sis, kita mampu ubah apa yang kurang dalam penjagaan aurat dan maruah kita. 🌸 Sis, kita perempuan kena jaga betul-betul aurat kita. Kata sayang ayah, abah, baba, walid, abang kita. Nak ke mereka kena heret keneraka sebab kita tak tutup aurat?
Ubahlah sikit demi sedikit. Bukan secara drastik atau paksaan tapi hati tidak ikhlas. Tapi biarlah buat secara perlahan tapi hati redha dan Istiqamah. Consistent. Kalau orang kata, baju besar nampak gemuk, baju labuh nampak selekeh, tak apa, yang penting kat syurga nanti kita sama-sama mampu pakai baju cantik-cantik, baju yang dihiasai dengan keindahan kerana kita menutup aurat dengan sempurna didunia. Sis yang solehah sekalian, mari kita ubah. In shaa Allah , Allah akan bantu. Marilah, jangan segan, jangan takut, jangan malu. Kalau rasa hati tergerak nak pakai pakaian yang lebih baik, pakai sis, pakai. Jangan teragak-agak. Allah dah gerakkan hatimu. Buat demi Allah, bukan kerana manusia.
🌹🌸
YOU ARE READING
Peringatan Buat Ummat Akhir Zaman
RandomTanpa udara matilah kita, Tanpa tarbiyyah pasti rebah.. Marilah mati sebagai pentaubat, Bukan pendosa.. Ps : Karya ini bukan 100% dari saya, ada yang saya tokok tambah, ada yang dicopy bulat-bulat, ada juga yang terhasil dari diri saya sendiri.. T...