Bab 2

4.8K 212 4
                                    

First day of school...

Semua murid sedang beratur di tapak perhimpunan tetapi bukan Fatin , Nadirah dan Amiira. Mereka berlari macam masuk maraton dari pangsaputeri ke tapak perhimpunan. Malangnya, kena tangkap dengan pengawas yang bertugas.
"Berhenti!!" Jerit seorang pengawas lelaki.
Fatin , Amiira dan Nadirah berhenti berlari dan menundukkan kepala. Mereka tak sanggup tengok muka pengawas itu.
"Berikan nama dan tingkatan." Kata pengawas tersebut dengan tegas.
Fatin mengangkat mukanya memandang pengawas tersebut. Mata mereka bertembung. Jantung mereka berdegup laju, lagi laju dari masa Fatin lari. Lidah Tengku Syarul kelu untuk berkata-kata. Amiira dan Nadirah memandang Tengku Syarul dan Fatin bersilih ganti. Mereka berasa hairan. Amiira mendapat idea nakal. Dia berbisik pada Nadirah. "Line clear.. 1.2.3.. Lari" kata Amiira. Nadirah menarik tangan Fatin. Fatin terkejut dan berlari juga mengikut langkah Nadirah dan Amiira. Akhirnya, mereka sampai di tapak perhimpunan. Tengku Syarul terkejut dan masih berdiri kaku. Dia buntu dengan diri dia. "Kenapa dengan aku ni? Kenapa aku rasa jantung aku berdegup laju eh? Jangan cakap aku suk.... Mengarutlah. Syarul, you must forget about that.." Tengku Syarul bermonolog di dalam hati.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Kenapa, tiba -tiba lari tadi?" Tanya Fatin dengan muka blur dia.
"Dah tu kau nak kita kena tangkap. Lepastu, jumpa pengetua .." Kata Amiira dengan muka selamba.
"Tak nak." Kata Fatin sambil mengelengkan kepala.
"Tahu pun.. Jomlah kita kena gi dewan.." Kata Nadirah.
"Dewan mana? Sekolah ni ada dalam 5 dewan." Tanya Fatin.
"Dewan cempaka" Kata Nadirah.
"Fatin.. Aku nak tanya kau,boleh tak? Tanya Amiira.
" Sejak bila kau nak tanya minta izin aku ni?" Kata Fatin.
"Aku nak tanya kau.. Kau suka kat pengawas tadi ke?. Yelah aku tengok kau .. Kau pandang dia lain macam sikit."
"Entahlah aku pun keliru dengan diri aku sendiri.. Dahlah lupakan pasal tu semua.. Aku masuk dewan dulu.." Kata Fatin berjalan meninggalkan Amiira dan Nadirah.
"Aku rasa dia suka pengawas tadilah." Kata Nadirah.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Waktu rehat..

"Along, kau nampak tak perempuan yang duduk bawah pondok tu yang tengah ketawa tu?" Kata Tengku Syazwan.
"Mana satu ada 3 orang tu." Kata Tengku Syarul.' Haraplah bukan yang tengah tu.' Tengku Syarul bermonolog di dalam hati.
"Yang tengah tu. Minum air."
"Oooh yang tu ke.. Okey set. Along tolong."
Kata Tengku Syarul. 'Alamak macam mana ni.. Lagi gilalah aku lepas ni' Tengku Syarul bermonolog di dalam hati.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Keesokkannya..

"Fatin, jom tolong aku .. Ambil racket kat stor sukan, cikgu suruh.." Kata Camelia (classmate).
"Ok, jom." Kata Fatin.

"Mana ni, Camelia? Tak de pun." Kata Fatin.
"Hah, ni pun!" Kata Camelia
"Mana, mana! Kau jumpa kat mana? "Tanya Fatin teruja.
"Banyak tanyalah kau. Jom!"
"Hihi, jom." Kata Fatin tersengih macam kerang busuk.

Gedebuk!!
Fatin dan Tengku Syarul jatuh terduduk.
"Argh.. Sakit kepala aku." Kata Fatin sambil memegang kepala.
"Argh.."
'Eh, macam pernah dengar je suara tu.'sempat Fatin bermonolog. Fatin memandang ke arah orang yang dia langgar tadi.
"Fatin, kau okey tak?" Tanya Camelia prihatin. Fatin mengangguk.
"Eh, kau pengawas semalam kan?" Kata Fatin dan berdiri dibantu oleh Camelia.
"Eerr.. Ha'ah." Kata Tengku Syarul sambil mengangguk.

Fatin Narfiqa ( Discontinued )Where stories live. Discover now