#2

231 14 0
                                    

Setibanya mereka di kediaman Fernando yang terletak di lereng bukit, dia mengejutkan cucunya perlahan. Biasa la orang kaya, atas gunung pun dorang buat rumah.

"Ana,bangun dah sampai oii"Fernando menepuk tangan cucunya kuat hinggakan Ana bangun dalam keadaan beruk kena belacan.

Terpisat-pisat Ana cuba memproses apa yang berlaku. Air liur basi yang masih berbaki di pipinya dijilat dari sudut tepi.

"Tolong! Aku kena culik!" Jerit Ana tiba-tiba.

Fernando terkejut. Mamai apa cucu aku ni? Dia cuba meredakan keadaan.

"Apa Ana merepek ni?"soal atuknya cuak. Mana tak cuaknya , cucunya itu tiba-tiba histeria tak kena tempat. Kalau orang lain dengar ni , tak pasal-pasal timbul salah faham.

"Diam kau orang tua! Dasar perogol!"jerit Ana lagi sambil cuba meronta-ronta apabila ditenangkan oleh atuknya. Dia membuka pintu limosin kasar dan meluru keluar untuk selamatkan diri.

Kelihatan Pak Sahari yang tengah keluarkan bagasi-bagasi dari belakang sudah kaget. Dah kenapa cucu tuan aku ni? Tertelan pil kuda ke?.

Langkah Ana terhenti apabila terpandangkan rumah banglo mewah yang terpandang di depan matanya. Aikk macam pernah tengok, detiknya.Aku kenal la tempat ni, dulu masa aku kecik-kecik kan aku selalu main dengan kakak aku. Haa mesti korang tak tau aku ada kakak kan? Seolah bangun dari mimpi indah, baru Ana sedar apa yang berlaku. Dia bukannya diculik, orang yang digelar perogol tadi pun ialah atuknya, Fernando!

Ana memusing tubuh perlahan ke belakang sambil tersengih melihat atuknya serupa kerang busuk. Atuknya nampak kesal. Alaaa tak dapat lah keropok tam-tam kalau atuk merajuk macam ni,bisik hatinya. Dia menghampiri atuknya.

"Erk, sorry lah tuk atas kejadian yang tragis ni, Ana mamai tadi"pujuk Ana sambil menayangkan mukanya yang comel. Cewah macam comel sangat. Cliche'!

"Takpe, atuk faham kamu ni sakit"balas atuknya.

"Dah-dah cepat amek bagasi-bagasi kamu ni masuk, jangan harapkan Pak Sahari aje, dia tu dah tua, nanti patah tulang dia sape nak jadi driver"bebal Fernando.

Eeee, tak padan dengan tua orang tua ni,kutuk Ana dalam hati jelah. Dengar dek atuk, kecik pulak hati orang tua ni. Well, makin tua makin sensetip. Walau bagaimanapun, dia tetap sayang akan atuknya sorang itu. Baginya walaupun atuknya sudah berusia 65, (orang cakap rumah kata pergi, kubur kata mari) namun atuknya masih tetap sayang dan melayan dia dengan baik. Muah! I lap you Fernando!

Ana mengangkat bagasi-bagasinya. Atuknya menolong mengangkat beg yang ringan saja. Yelah mana nak larat orang tua tu. Atuknya hanya berbual-bual dengan Pak Sahari. Ana hanya membuntuti mereka. Sampai hati dorang abaikan aku macam ni, eleh merajuk lettew orang tua ni,teka Ana.

Sepanjang di laluan ke pintu masuk utama, mata Ana sempat meliar melihat sekeliling. Wow cantiknyerw! Siapala yang rajin sangat bercucuk tanam ni? Macam-macam munge ada , ada ros , bunga tahi ayam , bunga kertas , tulip. Itu aje la bunga yang aku tahu pun.

Ting! Tong!

Loceng pintu ditekan. Atuknya , Pak Sahari dan Ana menanti dengan penuh sabar. Mana orangnya ni? Takkan orang gaji tidur pun kot. Baru pukul 4 petang kami sampai. Matahari yang terik petang tu , membuatkan Ana lagi tak senang duduk. Panasnya Malaysia ni. Almaklum lah apa benda tah tu el nino? Ana hairan atuknya betah dengan panasnya. Eleh demand sangat lah kau Ana,
Ana mengesat-mengesat peluh di dahinya. Ketiaknya juga sudah basah. Aku nak terkam aircond je lagi, tamau fikir lain dah,fikir Ana.

Pintu dibuka jua akhirnya. Seorang perempuan lingkungan 60-an muncul di muka pintu sambil tersenyum.

Oh tidak! Malaun ni?!

Tulusly ,Where stories live. Discover now