#10

169 10 5
                                    

Kelihatan atuknya,Fernando yang mempelawa Eazran masuk ke rumah sambil bersalaman. Wah , wah atuk bukan main kau ye. Berani betul malaun ni datang ke sini? Apa kaitannya dengan atuk? Penat dah aku melawa sakan , tup tup mamat ni yang datang. Spoil betul!

"Owh, Eazran meh la kita makan. Nenek pun dah siapkan dinner tu",Fernando mengajak lelaki tinggi lampai yang bernama Eazran itu ke meja makan.

"Oh, makan besar la ni?", tanya Eazran dengan muka teruja. Boleh aku bantai pulun makan. Dia bab-bab makan memang jaguh kampung walaupun tak duduk kampung , acaner tu?

"Takdelah , saja buat makan-makan sikit. Dahlah kamu pergi dulu nanti atuk menyusul", Fernando menepuk perlahan bahu anak muda itu. Eazran terus menuju ke arah meja makan tanpa banyak soal. Nenek sudah menunggu di meja.

Fernando terus menuju ke arah bilik Ana di tingkat atas namun langkahnya terhenti melihatkan cucunya yang menjadi patung cendana tak berbayar di tangga.

"Hah, Ana? Kamu ni dah kenapa? Tersampuk jembalang apa pulak ni?",tegur atuknya dengan dahi yang berkerut-kerut walaupun sudah tersedia berkerut.

"Erk, tuk saya rasa macam tak sihat la, saya nak pergi atas balek sambung tido , bye!", Ana dah bersedia membuka langkah seribu. Tak hingin aku jumpa mamat tu!

"Anastasia!", tudiaa gais tudia. Atuk dah meninggikan suaranya. Terus langkah Ana terhenti. Gulp! Ana sudah menelan air liurnya. Kecut perut mendengornye.

"Kan ada tetamu datang tu , hormat sikit. Lagipun Ana dah siap kan? Jangan nak mengada", tegas atuk. Siapa berani bantah atuk bila dia siyes camni.

"Erkk..okay tuk", Ana sudah muncung sedepa. Diikutkan juga perintah atuknya itu.

*********

Ana segera menarik kerusi dan melabuhkan punggungnya dengan muka yang masam mencuka.

Orang gaji mereka , Temah tak menang tangan mencedokkan mereka lauk. Bila sampai ke pinggan Ana , Ana pantas mencubit lengan orang tua itu secara sembunyi. Menggelupur orang tua itu dibuatnya. Geramnya dilampiaskan kepada orang gajinya. Terus berlalu Temah dengan lengan yang sakit.

"Ku Afnan caner? Sihat?", soal atuk kepada Eazran yang tengah asyik memulun nasi yang berlaukkan asam pedas ikan pari itu. Terus terjongket keningnya.

"Owh papa sihat je. Malah makin sihat hehe", jawab Eazran sambil tersengih macam ketam busuk.

"Ni saper tuk? Bini kedua ke?", soal Eazran selamba derk.

Tersedak Marilyn dibuatnya. Terbatuk-batuk orang tua itu dibuatnya. Fernando yang duduk di sebelah isterinya itu sudah menepuk-nepuk belakang isterinya. Mata Ana juga sudah terjegil macam nak terkeluar dari soketnya. Opsy , aku salah cakap ke?

"Gurau je, tuk hehehehe", sambung Eazran lagi cuba menutup keterlanjurannya. Awkward!

"Ni cucu atuklah , Anastasia , fresh dari ladang sepanyol".

"Ooooo",balas Eazran. Terus dia menjeling ke arah Ana. Ana menjelir lidah sebagai balasan.

Ana yang sedari tadi hanya makan dengan bisu itu mula bersuara.

"Ni sape pulak tuk? Tak semena-mena panggil atuk orang atuk. Macam dah takde orang lain", tanya Ana dengan riak tak puas hati. Sape mamat ni nak sesedap rasa je panggil atuk aku, atuk?

"Ni Ku Eazran , family dia tinggal sebelah rumah kita je Ana. Eazran ni selalu la datang rumah ni. Atuk pun dah anggap macam cucu atuk sendiri dah",terang Fernando panjang lebar.

"Oh, i see",ujar Ana perlahan. Dia terus sambung makan.

Suasana di meja makan riuh rendah dengan suara-suara manusia meninggalkan Ana yang masih tenggelam dengan dunianya sendiri.

Tulusly ,Where stories live. Discover now